Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan våren 2026

Kursplan våren 2026

Benämning

Grupprocesser samt hantering av konflikter och kränkningar

Engelsk benämning

Interactional Processes and Treatment of Conflicts and Harassment

Kurskod

IS235F

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, kursplanenämnden

Fastställandedatum

2023-01-25

Gäller från

2024-09-02

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Inget huvudområde

Innehåll

Kursen syftar till att studenten ska utveckla en grundläggande förståelse för grupprocesser och till dessa processer knutna dysfunktionella mekanismer som konflikter och kränkande behandling. Kursens syftar även till att studenten ska utveckla grundläggande färdigheter avseende en pedagogisk hantering av dessa mekanismer.
Inom kursen behandlas skilda psykologiska mekanismer i gruppsammanhang; med utgångspunkt dels i hur skilda dysfunktionella mekanismer kan gestalta sig, dels hur pedagogen, genom utformandet av ledarskapet, aktivt kan påverka klimat och funktionalitet inom en grupp.
Formellt och psykologiskt baserade definitioner behandlas liksom uppkomstmekanismer, former och vägar att inom en pedagogisk kontext hantera konflikter respektive fall av kränkande behandling.
Vidare behandlas samtalsmetodiska principer.
Kursen består av följande moduler:

  1. Grupputveckling och ledarskap
  2. Konflikter och kränkande behandling
  3. Samtalsmetodik

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  1. redogöra för psykologiska mekanismer verksamma vid interaktion och utveckling inom
  2. beskriva hur utformningen av ledarskapet kan påverka klimat och funktionalitet inom en grupp
  3. redogöra för vad som kännetecknar konflikter respektive kränkande behandling
  4. värdera konflikt- och kränkningssituationer samt välja en lämplig hantering
  5. strukturera ett samtal med stöd av samtalsmetodik
  6. planera samtal med fokus på hantering av kränkande behandling eller konflikthantering

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av lektioner, seminarier samt problemfokuserade övningar i grupp eller individuellt, utvecklas med utgångspunkt i kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.

Bedömningsformer

Samtliga mål examineras genom en skriftlig portfolio.

Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.

För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Kurslitteratur

Granström, Kjell, Dynamik i arbetsgrupper – om grupprocesser på arbetet. Lund: Studentlitteratur, 2006. Kap. 1-5 (133 s). ISBN9789144008523

Hägg, Kerstin och Kuoppa, Svea Maria, Professionell vägledning: med samtal som redskap. Lund: Studentlitteratur, 2007. (115 s). ISBN9789144015378

Larsen, Rolf-Petter, Konflikter och oenighet på arbetsplatsen. Lund: Studentlitteratur, 2002. (194 s). ISBN9789144020822

Maltén, Arne, Kommunikation och konflikthantering – en introduktion. Lund: Studentlitteratur, 1998. (208 s). ISBN9789144008080

Svedberg, Lars, Gruppsykologi. Om grupper, organisationer och ledarskap. Lund: Studentlitteratur, 2021. (326 s). ISBN9789144140971

Öiestad, Guro,Feedback. Malmö: Liber. 2005. (140 s). ISBN9789147076772

Arbetet mot diskriminering och kränkande behandling. Skolverket. 2014. (56 s). Tillgänglig som pdf på nätet.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.