Grundnivå
Genomgångna kurser IS301F Kulturarvsstudier I och IS302F Kulturarvsstudier II, med minst 45 hp med minst betyget godkänd. Eller motsvarande.
Inget huvudområde
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Inget huvudområde
Kursen syftar till att studenten ytterligare ska utveckla fördjupade kunskaper om kulturarv som begrepp och funktion, samt de värderings-, urvals-, och hållbarhetsfrågor som utgör ett centralt inslag i kulturarvsfältet för såväl privata som offentliga aktörer. Vidare ska studenten utveckla och fördjupa sin förmåga till att såväl producera som analysera verksamheten inom privat och offentlig kulturarvssektor.
Teoretiska perspektiv på kulturarv, 7,5 hp
I denna delkurs studeras aspekter av kulturarv teoretiskt utifrån fördjupande kritiska perspektiv.
Projektledning, 7,5 hp
I delkursen studeras aspekter som villkor för, samt initiering-, genomförande- och uppföljning av projekt inom offentlig och privat kulturarvssektor inklusive sådant som omvärlds- och behovsanalys.
Projektarbete, 15 hp
I denna delkurs planerar och genomför studenten ett praktiskt inriktat utvecklingsmoment ute på en kulturinstitution som dokumenteras i form av en projektrapport. Rapporten presenteras vid en muntlig redovisning.
Teoretiska perspektiv på kulturarv, 7,5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- diskutera teoretiska perspektiv av relevans för vetenskapsfältet kritiska kulturarvsstudier
- problematisera kulturarvsprodukter och/eller produktioner utifrån kritiska teoretiska aspekter
- utifrån olika maktperspektiv diskutera individuella och kollektiva aspekter av kulturarv
Projektledning, 7,5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- diskutera arbetsmarknadens villkor för genomförande av projekt inom offentlig och privat sektor
- värdera samhälleliga och etiska aspekter för projektledning genom omvärlds- och behovsanalys
- initiera, teoretiskt förankra, genomföra och följa upp projekt
Projektarbete, 15 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- diskutera och problematisera projektarbetets förutsättningar inom kulturarvssektorn
- utefter given tidsram planera, genomföra, utvärdera samt dokumentera ett praktiskt inriktat utvecklingsarbete
- värdera arbetsmarknadens villkor för projektarbete inom kultursektorn
Teoretiska perspektiv på kulturarv, 7,5 hp
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, gruppdiskussioner, fältstudier och seminarier.
Projektledning, 7,5 hp
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, gruppdiskussioner, fältstudier och seminarier.
Projektarbete, 15 hp
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, gruppdiskussioner, fältstudier och seminarier.
Teoretiska perspektiv på kulturarv, 7,5 hp
Samtliga lärandemål examineras genom ett individuellt skriftligt arbete (essay).
För delkursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Projektledning, 7,5 hp
Samtliga lärandemål examineras genom ett individuellt skriftligt arbete (essay).
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Projektarbete, 15 hp
Samtliga lärandemål examineras genom ett individuellt skriftligt arbete, samt en muntlig presentation.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Teoretiska perspektiv på kulturarv,
7,5 hp Aronsson, Inga-Lill & Meurling, Birgitta (red.) (2005). Det bekönade museet: genusperspektiv i museologi och museiverksamhet. Uppsala: Uppsala universitet (265 s) Connerton, Paul (1989). How societies remember . Cambridge: Cambridge University Press (121 s) Golding, Vivien (2009). Learning at the museum frontiers: identity, race and power. Farnham, England: Ashgate Pub. Co. (231 s) Samuel, Raphael (2012). Theatres of memory: past and present in contemporary culture. London: Verso Books (479 s) Smith, Laurajane (2006). Uses of heritage. New York: Routledge (351 s) Ett urval av aktuella vetenskapliga artiklar, c. 150 s
Projektledning,
7,5 hp Hallin, Anette & Karrbom Gustavsson, Tina (2019). Projektledning. Tredje upplagan Stockholm: Liber (244 s.) Jansson, Tomas & Ljung, Lennart (2017). Individer, grupper och ledarskap i projekt. Andra upplagan Lund: Studentlitteratur (200 s.) Labrador, Angela M. & Silberman, Neil Asher (red.) (2018). The Oxford handbook of public heritage theory and practice. Oxford: Oxford University Press (150 s.) Lundqvist, Siw & Marcusson, Leif (2019). Planera ditt projekt: en handbok. Tredje upplagan Lund: Studentlitteratur (299 s.) Samt aktuella forskningsartiklar, ca. 200 sidor
Projektarbete, 15 hp Backman, Jarl (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur (210 s.) Björklund, Maria, & Paulsson, Ulf, (2012). Seminarieboken: att skriva, presentera och opponera, Lund: Studentlitteratur (147 s.) Labrador, Angela M. & Silberman, Neil Asher (red.) (2018). The Oxford handbook of public heritage theory and practice. Oxford: Oxford University Press (456 s.) Lundqvist, Siw & Marcusson, Leif (2018). Planera ditt projekt en handbok. Johanneshov: MTM (200 s.) Valbar litteratur ca. 250 sidor
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.