UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Våren 2026

Kursplan våren 2026

Benämning

Att undervisa kontroversiella frågor

Engelsk benämning

Teaching Controversial Issues

Kurskod

HP626A

Omfattning

5 hp

Betygsskala

UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, kursplanenämnden

Gäller från

2025-01-20

Fastställandedatum

2023-11-29

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kandidatexamen motsvarande 180 högskolepoäng eller motsvarande.

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

.

Innehåll

Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupad kunskap om och förmåga att använda sig av kontroversiella och känsliga frågor och teman i undervisning. Den syftar dessutom till att studenten ska utveckla förmåga att hantera konflikter när de sker i undervisningen inom högre utbildning.

Under kursen behandlas forskning i relation till undervisning med kontroversiella och känsliga frågor. Vidare behandlas orsakerna till att vissa frågor och teman är kontroversiella eller känsliga, samt om och i så fall hur dessa kan utnyttjas i undervisningen. Kursen behandlar även hur situationer kan hanteras när undervisningen oväntat blir kontroversiell eller känslig.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  1. motivera bruket av kontroversiella och känsliga frågor i undervisningen
  2. ge exempel på kontroversiella och känsliga frågor som framträder inom det egna kunskapsområdet
  3. presentera och motivera pedagogiska strategier i relation till kontroversiella och känsliga frågor som stödjer och utvecklar studenters förmåga till respektfull dialog med andra
  4. kritiskt granska användningen av kontroversiella och känsliga frågor inom det egna kunskapsområdet
  5. ge förslag på hur konflikter kan hanteras när de uppstår i undervisningen

Arbetsformer

Litteraturstudier följs av seminarier och diskussioner där även kursdeltagarnas tidigare erfarenheter lyfts fram. Föreläsningar ges där kursens teman utvecklas.

Bedömningsformer

Samtliga lärandemål examineras genom ett paper och ett seminarium.

Alternativa bedömningsformer kan förekomma i samråd med examinator.

För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.

För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Kurslitteratur

Hess, Diana (2009). Controversy in the classroom: The democratic power of discussion. New York: Routledge. (216 sidor)

Huddleston, Ted & Kerr, David (2017). Managing controversy: Developing a strategy for handling controversy and teaching controversial issues in schools. Strasburg: Council of Europe. (68 sidor)

Pace, Judith L. (2021). Hard questions: Learning to teach controversial issues. Lanham: Rowman & Littlefield. (226 sidor)

Övrig litteratur utifrån egen inriktning väljs i samråd med kursansvarig (ca 100 sidor)

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.