UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Våren 2025

Kursplan våren 2025

Benämning

Svenska som andraspråk för lärare - det svenska språksystemet i ett andraspråksperspektiv

Engelsk benämning

The Study of Swedish as a Second Language and Education for Teachers: The Swedish Language System from a Second Language Perspective

Kurskod

KS266F

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, kursplanenämnden

Gäller från

2025-01-20

Fastställandedatum

2024-11-27

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen kräver även förkunskaper motsvarande 60 hp i en yrkesutbildning avsedd för undervisning, alternativt dokumentation som styrker ett års erfarenhet av arbete som undervisande lärare i grundskolan eller gymnasieskolan utan behörighetsgivande examen, lägst halvtid under den senaste tvåårsperioden.

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Inget huvudområde

Innehåll

Tyngdpunkten i kursen ligger på grundläggande studier av det svenska språksystemet i ett andraspråksperspektiv. Områden som behandlas är fonologi, morfologi, syntax, lexikon och semantik. Fokus ligger på sådant som brukar innebära en utmaning för andraspråksinlärare. Studenterna tränar också sin förmåga att tillämpa sina kunskaper om svenskans språkliga strukturer i analys och bedömning av andraspråksinlärares muntliga och skriftliga språkproduktion.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • på grundläggande nivå beskriva och diskutera olika aspekter och nivåer i det svenska språksystemet ur ett andraspråksperspektiv
  • analysera och bedöma andraspråkselevers muntliga och skriftliga språkproduktion, med stöd i studentens kunskap om det svenska språksystemet

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, arbete i grupper och självstudier.

Bedömningsformer

Examinationen utgörs av en muntlig tentamen och ett skriftligt paper (examinerar samtliga lärandemål).

För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.

För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Kurslitteratur

Viberg Åke, Ballardini Kerstin & Stjärnlöf Sune. (1986). Svensk grammatik: svensk grammatik på svenska. Stockholm: Natur och kultur (183 s.)

Dahl, Östen (senaste upplagan). Grammatik. 2. Lund: Studentlitteratur (127 s.)

Enström, Ingegerd (2020). Ordens värld. Svenska ord – struktur och inlärning. Upplaga 3 Lund: Studentlitteratur

Flyman Mattsson, Anna (senaste upplagan). Andraspråkets grammatik. Lund: Studentlitteratur (224 s.)

Flyman Mattsson, Anna (senaste upplagan). Andraspråkets grammatik: övningsbok. Lund: Studentlitteratur (144 s.)

Lindberg, Inger (2003). Språkanvändning – kreativt skapande eller förutsägbara mönster? I: Olofsson, Mikael (red.), Symposium 2003. Arena andraspråk (s. 61–79) (19 s.) Tillgängligt via internet.

Thorén, Bosse (senaste upplagan). Svensk fonetik och uttalsundervisning. Stockholm: Morfem (183 s.)

Kurs- och ämnesplaner i svenska som andraspråk.

Kompletterande material om grammatik och uttal samt valbar referenslitteratur tillkommer.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.