Grundnivå
Kursen kräver även förkunskaper motsvarande 60 hp i en yrkesutbildning avsedd för undervisning, alternativt dokumentation som styrker ett års erfarenhet av arbete som undervisande lärare i grundskolan eller gymnasieskolan utan behörighetsgivande examen, lägst halvtid under den senaste tvåårsperioden.
Inget huvudområde
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Inget huvudområde
Tyngdpunkten i kursen ligger på grundläggande studier av det svenska språksystemet i ett andraspråksperspektiv. Områden som behandlas är fonologi, morfologi, syntax, lexikon och semantik. Fokus ligger på sådant som brukar innebära en utmaning för andraspråksinlärare. Studenterna tränar också sin förmåga att tillämpa sina kunskaper om svenskans språkliga strukturer i analys och bedömning av andraspråksinlärares muntliga och skriftliga språkproduktion.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- på grundläggande nivå beskriva och diskutera olika aspekter och nivåer i det svenska språksystemet ur ett andraspråksperspektiv
- analysera och bedöma andraspråkselevers muntliga och skriftliga språkproduktion, med stöd i studentens kunskap om det svenska språksystemet
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, arbete i grupper och självstudier.
Examinationen utgörs av en muntlig tentamen och ett skriftligt paper (examinerar samtliga lärandemål).
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Viberg Åke, Ballardini Kerstin & Stjärnlöf Sune. (1986). Svensk grammatik: svensk grammatik på svenska. Stockholm: Natur och kultur (183 s.)
Dahl, Östen (senaste upplagan). Grammatik. 2. Lund: Studentlitteratur (127 s.)
Enström, Ingegerd (2020). Ordens värld. Svenska ord – struktur och inlärning. Upplaga 3 Lund: Studentlitteratur
Flyman Mattsson, Anna (senaste upplagan). Andraspråkets grammatik. Lund: Studentlitteratur (224 s.)
Flyman Mattsson, Anna (senaste upplagan). Andraspråkets grammatik: övningsbok. Lund: Studentlitteratur (144 s.)
Lindberg, Inger (2003). Språkanvändning – kreativt skapande eller förutsägbara mönster? I: Olofsson, Mikael (red.),Symposium 2003. Arena andraspråk (s. 61–79) (19 s.) Tillgängligt via internet.
Thorén, Bosse (senaste upplagan). Svensk fonetik och uttalsundervisning. Stockholm: Morfem (183 s.)
Kurs- och ämnesplaner i svenska som andraspråk.
Kompletterande material om grammatik och uttal samt valbar referenslitteratur tillkommer.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.