Avancerad nivå
Avlagd kandidatexamen inom polisiärt arbete, kriminologi, socialt arbete, socialantropologi, sociologi, statsvetenskap eller juridik, med ett självständigt examensarbete om 15hp.
HSPOL Polisiärt arbete
A1E / Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen
Kursen ges som en fristående kurs och kan ingå i en generell examen på avancerad nivå (magister) inom huvudområdet polisiärt arbete.
Kursens övergripande syfte är att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper inom huvudområdet polisiärt arbete. Kursen syftar också till att studenten ska kunna jämföra olika metoder, analysera empiriskt material, reflektera över vetenskapsteoretiska utgångspunkter och forskningsetiska principer och vidareutveckla sitt vetenskapliga förhållningssätt avseende forskningsprocessens alla delar. Inom ramen för kursen författar studenten ett examensarbete i form av en vetenskaplig uppsats om 15hp av relevans för huvudområdet polisärt arbete.
Kursen består av två delkurser.
Delkurser
Delkurs 1. Vetenskapsteori och forskningsmetodik för att följa upp och utvärdera polisärt arbete, 15hp
Delkursens innehåll
Delkursen inleds med en översikt över olika samhällsvetenskapliga metoder och hur de tillämpats inom forsknings- och utredningsarbete av relevans för huvudområdet polisiärt arbete. Vidare behandlas tillämpningen av kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder. Därefter diskuteras hur olika polisiära arbetsmetoder kan följas upp och utvärderas samt hur effektiviteten kan bedömas. Utifrån de olika metoderna kommer studenterna också få reflektera kring vetenskapsteoretiska utgångspunkter och forskningsetiska principer.
Delkurs 2. Examensarbete, magisternivå i polisiärt arbete, 15hp
Delkursens innehåll
Delkursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper inom huvudområdet polisärt arbete. Delkursen syftar också till att studenten vidareutvecklar sitt vetenskapliga förhållningssätt avseende forskningsprocessens alla delar. Inom ramen för kursen författar studenten ett examensarbete i form av en vetenskaplig uppsats om 15 hp. Examensarbetet innebär en fördjupning av kunskaper som studenten utvecklat under tidigare kurser. Genomförande av examensarbetet är en tillämpning av metoder och vetenskapsteoretiska kunskaper som utvecklats i den tidigare delkursen Vetenskapsteori och forskningsmetodik för att följa upp och utvärdera polisärt arbete.
Delkurs 1. Vetenskapsteori och forskningsmetodik för att följa upp och utvärdera polisärt arbete, 15hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för olika vetenskapsteoretiska perspektiv,
- reflektera kring kopplingen mellan vetenskapsteori och vald metod, och
- kritiskt granska för- och nackdelar med olika forskningsmetoder
- kritiskt granska forskning där kvantitativ och kvalitativ forskningsmetod använts inom huvudområdet polisiärt arbete,
- tillämpa deskriptiv och analytisk statistik för att beskriva problem och dra slutsatser från observationer,
- tillämpa kvalitativa metoder genom att genomföra en kvalitativt inriktad analys.
Delkurs 2. Examensarbete, magisternivå i polisiärt arbete, 15hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- identifiera och formulera en vetenskaplig problemställning med relevans för huvudområdet polisärt arbete,
- redogöra för och granska ett forskningsläge inom valt problemområde samt dra slutsatser för egen studie,
- kritiskt beskriva ett passande teoretiskt och metodologiskt angreppssätt utifrån vald problemställning med uppvisade forskningsetiska överväganden,
- analysera och tolka insamlat material utifrån arbetets valda teoretiska perspektiv samt diskutera betydelsen av arbetet för områdets utveckling,
- presentera sitt examensarbete i en vetenskaplig text som är väl disponerad samt formellt och språkligt korrekt, och
- diskutera och försvara sitt arbete samt opponera på ett annat arbete.
Delkurs 1. Vetenskapsteori och forskningsmetodik för att följa upp och utvärdera polisärt arbete, 15hp
Delkursens arbetsformer
För att uppnå samtliga lärandemål bedrivs undervisningen i form av förinspelat undervisningsmaterial, föreläsningar, seminarier samt egna litteraturstudier och självständigt arbete som förberedelse inför examensarbetet.
Delkurs 2. Examensarbete, magisternivå i polisiärt arbete, 15hp
Delkursensarbetsformer**
Arbetsformerna för samtliga lärandemål (1-6) är handledning och seminarier. Fortlöpande uppföljning av examensarbetets genomförande äger rum under schemalagda handledningstillfällen. Vid ett schemalagt mittseminarium ger studenter kamratrespons på varandras arbeten. Mittseminariet och handledning ingår som obligatoriska moment.
Delkurs 1. Vetenskapsteori och forskningsmetodik för att följa upp och utvärdera polisärt arbete, 15hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1–3 prövas genom en individuell skriftlig uppgift. Fokus i bedömningen är studentens förmåga att utifrån vetenskapsteori kritiskt granska för- och nackdelar med olika metoder samt reflektionen kring egen vald metod inför magisteruppsats. Lärandemålen 4–6 prövas genom en individuell skriftlig uppgift. Fokus i bedömningen är studentens förmåga att tillämpa och kritisk granska kvantitativ och kvalitativ forskningsmetod. Bedömningskriterier för samtliga moment finns i studiehandledningen.
För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt betyg på samtliga examinationer.
För väl godkänt betyg på delkursen krävs väl godkänt betyg på samtliga examinationer.
Delkurs 2. Examensarbete, magisternivå i polisiärt arbete, 15hp
Delkursensbedömningsformer
Lärandemål 1–5 prövas genom ett individuellt skriftligt examensarbete (15hp). Fokus i bedömningen av examensarbetet är studentens förmåga att planera och genomföra en vetenskaplig och för huvudområdet polisiärt arbete relevant studie som tar sin utgångspunkt i ett identifierat relevant problem samt att diskutera studiens genomförande och resultat i förhållande till kunskapsutvecklingen inom polisiärt arbete och det omgivande samhället. Lärandemål 6 prövas genom muntlig diskussion av det egna examensarbetet samt granskning av annan students examensarbete. Fokus i bedömningen är studentens förmåga att diskutera genomförandet av det egna och en annan students examensarbete samt resultatets betydelse i förhållande till kunskapsutvecklingen inom huvudområdet polisiärt arbete.
Eventuell frånvaro vid obligatoriska läraktiviteter kompletteras enligt beslut av examinator och sker via skriftlig inlämningsuppgift i händelse nytt tillfälle för uppföljningsseminarium ej kan erbjudas under terminstid. Bedömningskriterier för samtliga examinationsmoment förmedlas vid kursstart.
För att bli godkänd på delkursen krävs minst betyget godkänd på både examensarbetet och opposition samt försvar av det egna examensarbetet vid slutseminariet. För att erhålla betyget väl godkänd på kursen krävs, förutom godkänt betyg på slutseminariet, även betyget väl godkänd på examensarbetet
Bedömningsformer för hela kursen
För att bli godkänd på hela kursen krävs minst betyget godkänt på varje delkurs. För att erhålla betyget Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på varje delkurs.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Litteratur delkurs 1
Borg E, Westerlund J, (2021) Statistik för beteendevetare (fjärde upplagan). Stockholm: Liber. 612 sidor.
Klingberg G, Hallberg U, (red.) (2021) Kvalitativa metoder: helt enkelt! Lund: Studentlitteratur. 376 sidor.
Mitchell R J, (2021) Twenty-one Mental Models that Can Change Policing: A Framework for Using Data and Research for Overcoming Cognitive Bias. New York: Routledge. 228 sidor.
Nielsen Barstad H, Henriksen Glasø K, (2021) Kunnskapsbasert politiarbeid: Teori og praksis. Oslo: Gyldendal. 204 sidor.
Sandberg B, Faugert S, (2020) Perspektiv på utvärdering (fjärde upplagan). Lund: Studentlitteratur. 242 sidor.
Sohlberg P, Sohlberg B-M, (2019) Kunskapens former: vetenskapsteori, forskningsmetod och forskningsetik (fjärde upplagan). Stockholm: Liber. 357 sidor.
Vetenskapliga artiklar och annat arbetsmaterial tillkommer (ca 400 s).
Litteratur delkurs 2
För examensarbetet relevant litteratur som väljs i samråd med handledaren och som anges i särskild referensförteckning.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.