Grundnivå
Grundläggande behörighet + Fysik 2, Kemi 1, Matematik 3c eller Matematik D.
Inget huvudområde
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen ingår i examensfordringarna för högskoleingenjörsexamen i Byggteknik.
Kursen behandlar centrala teorier, metoder och verktyg inom byggprojektledning, däribland kalkylering av kostnad och klimatbelastning, tidplanering, riskhantering, styrning av kvalitet, miljö och arbetsmiljö.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
1. förklara grundläggande teorier och metoder inom byggprojektledning.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
2. använda grundläggande metoder och verktyg för byggprojektledning.
3. presentera, i skrift och tal, användning av grundläggande metoder och verktyg för byggprojektledning.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
4. värdera olika teoriers, metoders och verktygs tillämplighet i byggprojektledning.
Kursens lärandeaktiviteter utgörs av föreläsningar/seminarier, övningar och handledning. Undervisningen baseras huvudsakligen på dokumentation från verkliga byggprojekt, vilket presenteras via en projektportal. Kursen kräver självstudier och kan komma att innehålla moment som genomförs i grupp.
För betyget godkänt krävs:
- Skriftlig tentamen (UV) 4 hp (Lärandemål: 1 och 2)
- Inlämningsuppgifter UG) 2,5 hp (Lärandemål: 2, 3 och 4)
- Muntlig tentamen (UG) 1 hp (Lärandemål 3 och 4)
För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på den skriftliga tentamen.
- En eller flera titlar via Oper Educational Resourses (OER), t.ex. OERCommons och BCcampus
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.