Grundnivå
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Engelska 6
Inget huvudområde
GXX / Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Kursen ingår inte i något huvudområde. Ingår i examensfordringarna för kandidatexamen i Företagsekonomi - inriktning mot Transport Management.
Kursen syftar till att studenten skall utveckla sin förmåga att analysera och kritiskt reflektera kring olika aspekter av relationen mellan transporter och ekonomiskt, ekologiskt och socialt hållbar utveckling i ett regionalt, nationellt respektive globalt perspektiv, samt förklara och reflektera över jämlikhets- och rättvisefrågor kopplade till transport och logistik. Studenten ska också kunna bedöma och analysera hur organisatoriska, transportpolitiska samt nya logistiska och digitala lösningar kan främja en hållbar utveckling.
Kursen innehåller grundläggande teorier om hållbar utveckling, allmänt och inom transportsektorn avseende såväl ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet. Moment av naturvetenskap och klimatförändringar, liksom miljöekonomi, CSR (corporate social responsibility), globala rättvisefrågor, företagens miljöförbättringsarbete, miljöpolitiska styrmedel, cirkulär ekonomi och grundläggande miljörätt. Momenten intermodala lösningar, mobility management, miljöanpassade transportsystem och smart cities samt miljöledningssystem berörs också.
Efter att ha genomfört kursen ska studenten kunna
1. redogöra för sambandet mellan transporter och ekonomiskt, ekologiskt och socialt hållbar utveckling i ett regionalt, nationellt respektive globalt perspektiv, samt förklara och reflektera över jämlikhets- och rättvisefrågor kopplade till transport och logistik
2. visa grundläggande kunskaper om miljöekonomi, miljöpolitik, miljörätt, miljöledning och cirkulär ekonomi samt CSR, särskilt i förhållande till transport- och logistiksektorn
3. redogöra för hållbarhetsaspekter av alternativ till transport- och logistiksystem baserade på fossila bränslen samt hur nya digitala lösningar kan underlätta en sådan övergång
4. analysera olika transportlösningar ur ett ekonomiskt, ekologiskt och socialt hållbarhetsperspektiv
5. diskutera hållbarhetsaspekter inom transportrelaterade områden, och möjligheter till begränsning av miljöpåverkan inom transportsystemen
6. självständigt söka och värdera olika typer av information om hur hållbar utveckling, logistik och transporter är relaterade
7. bedöma och värdera olika politiska insatser och styrmedel samt digitalisering för såväl transport- och logistiksektorn som samhället i stort utifrån ett ekonomiskt, ekologiskt och socialt hållbarhetsperspektiv såväl lokalt som regionalt, nationellt respektive globalt. Studenten skall även kunna värdera hur dessa påverkar jämlikhets- och rättvisefrågor kopplade till transport och logistik
Föreläsningar, seminarier, grupparbete och självstudier.
- Individuell examination (5 hp) (UV) (lärandemål 1-3, 5)
- Projektarbete i grupp (2,5 hp) ( UG) (lärandemål 4-7)
Individuell bedömning sker för samtliga lärandemål.
För betyget godkänd krävs att samtliga examinationer är godkända. För betyget väl godkänd krävs dessutom väl godkänd individuell examination.
- Ammenberg, J. (senaste upplagan). Miljömanagement. Studentlitteratur, Lund.
- Kossila, L. (senaste upplagan). Cirkulär Logistik – Praktiska exempel på cirkulär supply chain management. Studentlitteratur, Lund.
- McKinnon, A., Browne, M., Piecyk, M. & Whiteing, A. (senaste upplagan). Green Logistics. Improving the environmental sustainability of logistics. Kogan Page, London.
- Övrigt material tillhandahålles elektroniskt.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.