Grundnivå
Grundläggande behörighet samt gymnasieskolans Engelska 6.
KSKST / Kulturstudier
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet kulturstudier på nivå 1–30 hp och är en obligatorisk del i examensfordringarna för kandidatexamen i kulturstudier.
Kursen består av tre delkurser om vardera 10 högskolepoäng.
Delkurs 1: Kulturbegreppet i praktiken, 10 hp
Delkursen är en introduktion till kandidatprogrammet Kulturstudier. Delkursen syftar till att orientera studenten i diskussioner om kulturbegreppets innehåll och dess olika dimensioner och funktioner i samhällslivet. Utifrån central litteratur arbetar studenten aktivt med att hitta aktuella exempel i sin egen omgivning som diskuteras utifrån sin kulturella och samhälleliga betydelse samt analyseras i relation till frågor om makt och deltagande. Härigenom syftar delkursen också till att grundlägga ett kritiskt förhållningssätt till kultur och samhälle, förankrat i ämnet kulturstudier. Delkursen syftar även till att introducera studenten till akademisk kunskapsproduktion, läsning och skrivande.
Delkurs 2: Kulturstudier i kreativ och kritisk praktik, 10 hp
Genom att kombinera kritisk och kreativ praktik syftar delkursen till att ge studenten ytterligare ingångar i studiet av kultur och samhälle. Delkursen introducerar centrala teman och perspektiv inom ämnet kulturstudier, till exempel ekokritik och berättelser om klimatförändringar, genus och queera perspektiv i samtida kultur, dekoloniala perspektiv på kulturarv och representation, hållbarhet och konsumtionskultur. Perspektiven som introduceras diskuteras ihop med relevanta teorier och metoder för kulturanalys och undersöks av studenten genom samtida exempel på kritisk och kreativ kulturpraktik.
Delkurs 3: Begreppsbildningar inom kulturstudier, 10 hp
Delkursen fördjupar centrala teoretiska begrepp och perspektiv inom ämnet kulturstudier – till exempel diskuteras materialism, kulturella fält, representationsbegreppet, estetik, kulturkritik. Delkursen syftar därmed till att utveckla studentens kunskap om ämnet kulturstudier samt att stärka den analytiska färdigheten. Delkursen syftar även till att vidareutveckla studentens förmåga till akademisk kunskapsproduktion, läsning och skrivande.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Redogöra för och diskutera olika aspekter av kulturbegreppet och dess samhällsfunktioner.
- Värdera och kritiskt förhålla sig till olika former av samtida kulturella företeelser och processer relaterat till frågor om jämställdhet och jämlikhet.
- Redogöra för och diskutera central tematik inom ämnet kulturstudier.
- Identifiera och analysera aktuell tematik utifrån samtida kulturella aktiviteter, verksamheter och processer och baserat på relevanta teorier och metoder för kulturanalys.
- Producera och förmedla eget kulturellt innehåll i dialog med tänkt publik utanför ett akademiskt sammanhang.
- Redogöra för och diskutera centrala begrepp inom ämnet kulturstudier.
- Analysera samtida kulturella företeelser, verksamheter, artefakter och/eller aktiviteter utifrån en fördjupad förståelse för ämnets centrala begreppsbildningar och dess teoretiska innebörd.
- Reflektera kring och argumentera för egen tolkning och egna analytiska slutsatser.
- Skriftligt kommunicera relevant kunskap i ett akademiskt sammanhang.
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, studiebesök och grupparbeten, där varje undervisningsform syftar till att utveckla studentens förståelse och analytiska förmåga. Föreläsningarna introducerar centrala begrepp och teoretiska perspektiv, medan seminarier och grupparbeten ger utrymme för diskussion, reflektion och tillämpning. Studiebesök möjliggör en praktisk och kontextuell förankring av kursens teman. Genom denna variation får studenterna successivt fördjupa sina kunskaper, träna sin analytiska skärpa och utveckla ett självständigt förhållningssätt till ämnet.
Delkurs 1: Kulturbegreppet i praktiken, 10 hp
- Individuell examination, en skriftlig (5hp) och en muntlig (5hp) del som examinerar lärandemål 1 och 2. Dessa bedöms U/G/VG.
Delkurs 2: Kulturstudier i kreativ och kritisk praktik, 10 hp
- Presentation i grupp (5hp) som examinerar lärandemål 3 och 4. Denna bedöms U/G.
- Individuell kulturproduktion (5hp) som examinerar lärandemål 5. Denna bedöms U/G.
Delkurs 3: Begreppsbildningar inom kulturstudier, 10 hp
- Individuell examination (5hp) som examinerar lärandemål 6. Denna bedöms U/G/VG.
- Individuell examination (5hp) som examinerar lärandemål 7 och 8. Denna bedöms U/G/VG.
Godkänt helkursbetyg kräver att samtliga examinationer bedöms som minst G. För helkursbetyget VG krävs VG på minst tre av de fyra individuella examinationerna.
Tre examinationstillfällen erbjuds under den termin kursen ges eller i nära anslutning till den aktuella terminen. Studenter som inte har avslutat kursen har möjlighet att delta i examinationer när kursen ges igen. I dessa fall gäller litteratur och examinationsuppgifter som är giltiga för kursen under det tillfälle när examinationen genomförs.
Särskilda omständigheter gäller för kurser med produktionsuppgifter eller redovisning av grupparbeten, eftersom bedömningen är beroende av att studenten deltar i specifika projekt under givna tidsperioder. Den specifika uppgiften kan komma att anpassas vid omexamination eftersom den inte kan utföras på samma sätt som vid den ordinarie examinationen.
Aiello, Giorgia, and Katy Parry. 2020. Visual Communication: Understanding Images in Media Culture. Los Angeles: SAGE.
Bal, Mieke, and W.J.T Mitchell. 2022. Image-Thinking: Artmaking as Cultural Analysis. Edinburgh, Scotland: Edinburgh University Press.
Barker, Chris, and Emma A. Jane. 2016. Cultural Studies: Theory and Practice. Los Angeles: SAGE.
Bennett, Tony; Grossberg. 2013. New Keywords: A Revised Vocabulary of Culture and Society. Hoboken: Wiley.
Bourdieu, Pierre, Donald Broady, and Mikael Palme. 1993. Kultursociologiska Texter. Stockholm ; B. Östlings bokförl. Symposion.
Doughty, Ruth. 2017. Understanding Film Theory. 2nd ed. London: Macmillan Education UK.
Fornäs, Johan. 2012. Kultur. Malmö: Liber.
Graff, Gerald, and Cathy Birkenstein. 2024. “They Say / I Say”: The Moves That Matter in Academic Writing. New York: W. W. Norton & Company.
Hamm, Christine. 2023. Å studere litteratur. Bergen: Fagbokforlaget.
Hällgren, Anna-Maria, and Anna Näslund Dahlgren. 2024. Visuella Kulturstudier: Teoretiska Tillämpningar i Konstvetenskap. Stockholm: Stockholm University Press.
Mirzoeff, Nicholas. 2023. An Introduction to Visual Culture. New York: Routledge.
Ytterligare artiklar, texter och annat undervisningsmaterial kan tillkomma (omfattande max 300 sidor).
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.