Avancerad nivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LL204G Självständigt arbete i fördjupningsämnet (genomgången)
Inget huvudområde
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3. I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskap och medvetenhet om engelska som globalt språk, kultur, identitet och genusfrågor inom språkinlärning. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla kännedom och kunskap om läromedels funktion och roll.
Kursen behandlar kultur ur ett vidare perspektiv där etnicitet, genus och klass fungerar som utgångspunkter för hur kulturbegreppet behandlas i skolans styrdokument, läromedel och klassrumskontext. Engelska som globalt kontaktspråk och native speaker-normen behandlas samt praktiska tillämpningar ur ett F–3-perspektiv i språkundervisningen.
Läromedels roll, funktion och historia diskuteras. Olika aspekter av läromedel, t.ex. bildanvändning, digitalisering, genusförståelse, jämställdhet och jämlikhet, problematiseras.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- problematisera skolämnet engelska i förhållande till hur kulturbegreppet, genusförståelse, jämställdhet och jämlikhet behandlas i skolans måldokument för engelska
- förklara och problematisera begreppen interkulturalitet och engelska som globalt kontaktspråk i förhållande till språkundervisning i ett mångkulturellt samhälle
- resonera om, utvärdera och exemplifiera hur olika slags tvärkulturella texter och gestaltande uttrycksformer kan användas för att stödja språk- och kunskapsutveckling
- analysera och kritiskt värdera de styrdokument som gäller för skolans språkundervisning med hjälp av centrala didaktiska och språkteoretiska begrepp
- analysera läromedel med hjälp av diskursanalys, med särskilt fokus på didaktisk problematisering och styrdokument
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av workshop, seminarier, föreläsningar, självstudier, och grupparbete. Dessa utvecklas med utgångspunkt i kursens syfte och mål.
Prov 1
Skriftlig portfolio (Written Portfolio), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1, 2, och 3.
Prov 2
Muntlig läromedelsanalys (Oral Analysis in Teaching Materials), 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 4 och 5.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på Prov 1 och Prov 2.
Ammert, Niklas (2011). Att spegla världen. Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. (360 s)
Lundahl, Bo (2022). Texts, Topics, and Tasks: teaching english in years 4-6. Upplaga 2. Lund: Studentlitteratur. (kap.1, 2, & 4) (83 s)
Kortare texter kan tillkomma.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.