Grundnivå
Grundläggande behörighet + Fysik 2, Kemi 1, Matematik 3c eller Matematik D.
Inget huvudområde
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen ingår i examensfordringarna för högskoleingenjörsexamen i Byggteknik.
Kursen syftar till att ge studenterna en grundläggande kunskap och förståelse för byggnadsfysik och byggnadsmateriallära samt för hur olika byggnadsmaterial samverkar i olilka byggnadstekniska samanhang. Vidare ska studenterna få förståelse för byggnadens påverkan på klimat och miljö.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
1. beskriva aktuellt forskningsläge och byggtekniska krav som kan ställas på husbyggnader och enskilda byggnadskonstruktioner.
2. förklara grundläggande fysikaliska processer som påverkar byggnadens klimatskyddande egenskaper.
3. förklara olika byggnadsmaterials egenskaper kopplat till dess uppbyggnad och struktur.
4. beskriva byggnaders miljöpåverkan.
5. förklara en byggnads tekniska brandskydd.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
6. genomföra energitekniska beräkningar för klimatskalet. hos husbyggnader på en nivå som motsvarar aktuella myndighetskrav.
7. bestämma fukt- och värmelaster som påverkar en specifik byggnadskonstruktion.
8. utforma och redovisa byggnadens klimatskal med hänsyn till dess tekniska funktion.
9. analysera kvantitativt och kvaliltativt den byggnadsfysikaliska funktionen hos byggnadsdelar.
10. tillämpa relevanta delar av de nationella kraven på byggnader i Sverige, framförallt vad det gäller fuktskydd, energihushållning och värmeisolering.
11. kritiskt tolka, använda och skapa information i såväl en digital modell som på en ritning.
12. arbeta i grupp, samverka med andra grupper och ge konstruktiv kritik på andra studenters arbeten.
13. skriftligt redovisa lösningar av ett problem (förutsättningar, antaganden, beräkningar, resultat, slutsatser) på ett tydligt sätt inom givna ramar.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
14. analysera och värdera konsekvensen av olika tekniska lösningar för byggnaden.
15. diskutera och värdera materialval utifrån miljöpåverkan och livscykelperspektiv.
16. bedöma rimligheten i ett erhållet beräkningsresultat.
Föreläsningar, övningar, seminarier, laborationer och självstudier.
För betyget Godkänd krävs:
- skriftliga tentamen T1 och T2
- inlämningsuppgifter I1 och I2
Skriftlig tentamen T1 (UV) 5 hp (Lärandemål: 1–5, 9, 14, 15)
Skriftlig tentamen T2 (UV) 5 hp (Lärandemål: 1, 2, 6–9, 13–16)
Inlämningsuppgifter I1 (UG) 3 hp (Lärandemål: 6, 9, 13, 16)
Inlämningsuppgifter I2 (UG) 2 hp (Lärandemål: 1–4, 6–16)
Slutbetyget baseras på tentamina.
För betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på båda tentamina.
Student som erhållit betyget Godkänd på tentamina får genomföra förnyat prov för högre betyg på momentet och slutbetyg.
- Burström P-G, Nilvér K (senaste upplagan)Byggnadsmaterial, Studentlitteratur, Lund
- Burström P-G, (senaste upplagan)Byggnadsmaterial: Övningar, Studentlitteratur Lund
- Hedenus F, Persson M, Frances S, (senaste upplagan)Hållbar utveckling, Studentlitteratur, Lund
- Peterson, B-Å (senaste upplagan), Tillämpad byggnadsfysik, Studentlitteratur Lund
Referenslitteratur:
- Arfvidsson, J, Harderup L-E & Samuelsson I (senaste upplagan). Fukthandbok. Praktik och teori. Svensk Byggtjänst, Stockholm.
- Lundblad, D. & Hult, M. (2007). Farliga material i hus. Forskningsrådet Formas, Stockholm. T9:2006
- Spetz, K. (senaste upplagan). Ritteknik, Studentlitteratur, Lund.
- Strandberg, B. (senaste upplagan). Bygga hus: Illustrerad bygglära, Studentlitteratur, Stockholm.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.