Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LL614P Utvärdering och utvecklingsarbete (genomgången) eller motsvarande.
Inget huvudområde
A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Kursen är en del av VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:831.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin förmåga att använda vetenskapligt grundade metoder och modeller för pedagogiskt utvecklingsarbete i skolan.
Kursen behandlar frågor som rör hur ett utvecklingsarbete utformas utifrån teoretiska och metodologiska överväganden och med relevans för skola, lärares arbete och elevers lärande. I kursen ingår även att kritiskt granska underlag och metoder och dess konsekvenser för undervisning samt för elevers lärande och utveckling. Studenten väljer ett problemområde och planerar ett utvecklingsarbete i samråd med handledare samt utformar ett förslag på hur resultatet ska utvärderas.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- identifiera och avgränsa ett utvecklingsområde med relevans för undervisningen samt elevers lärande och utveckling,
- redogöra för och relatera arbetet till forskning inom valt utvecklingsområde,
- motivera och argumentera för ett utifrån valt utvecklingsområde lämpligt metodiskt angreppssätt,
- planera ett utvecklingsarbete inom det valda utvecklingsområdet och planlägga en utvärdering av genomfört planeringsarbete,
- muntligen presentera och förklara den genomgångna processen kring det planerade utvecklingsarbetet
Kursen innehåller varierade arbetsformer i form av seminarier och handledningsträffar. Arbetet under kursen bedrivs i huvudsak självständigt med stöd av handledare.
Examinationen består av
Prov 1: Muntlig examination (Oral Examination) 1,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 5.
Prov 2: Digital skriftlig examination (Online Written Examination) 6 hp. I detta prov examineras lärandemål 1–4.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas
Larsson, Pär & Löwstedt, Jan (2014). Strategier och förändringsmyter: ett organiseringsperspektiv på skolutveckling och lärares arbete (2. uppl.). Lund: Studentlitteratur. (216 s.)
Sandberg, Bo & Faugert, Sven (2016). Perspektiv på utvärdering (3., [rev.] uppl.) Lund: Studentlitteratur. (184 s.)
Scherp, Hans-Åke (2013). Lärandebaserad skolutveckling lärglädjens förutsättningar, förverkligande och resultat. Lund: Studentlitteratur. (299 s.)
I övrigt ingår litteratur av relevans för det egna utvecklingsarbetet vilken väljs i samråd med handledaren.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.