Grundnivå
Totalt 120 hp, inklusive 60 hp i Datavetenskap med progression samt kursen DA333A: Forskningsmetodik.
CTDVA Datavetenskap
G2E / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för ka
Kursen ingår i huvudområdet datavetenskap och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i datavetenskap.
Kursen består av ett examensarbete i datavetenskap. Studenten planerar, genomför och redovisar en vetenskaplig studie, som utöver litteraturstudier och rapportskrivning även kan innefatta utveckling av programvara eller empirisk undersökning.
Kursen består av ett examensarbete i data- och informationsvetenskap. Studenten planerar, genomför och redovisar en vetenskapligt studie, som utöver litteraturstudier och rapportskrivning även kan innefatta utveckling av programvara eller empirisk undersökning. Arbetet kan vara av konstruktiv och/eller utredande karaktär.
**Kunskap och förståelse
**För godkänd kurs ska studenten kunna visa:
- kunskap och förståelse i datavetenskap, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor
**Färdighet och förmåga
**För godkänd kurs ska studenten kunna visa:
- förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer
- förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar
- förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med andra
- sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom datavetenskap
**Värderingsförmåga och förhållningssätt
**För godkänd kurs ska studenten kunna visa:
- förmåga att inom datavetenskap göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används
- förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens
Självständigt arbete, samt handledningstid.
Examinationen sker genom kvalitativ bedömning av rapporten och inlämningsuppgifterna, muntlig presentation vid tre obligatoriska seminarier, ett introducerande seminarium, i början av arbetet, ett ca halvvägs in i arbetet och ett slutseminarium, samt opposition vid de två sista seminarierna.
För godkänt examensarbete krävs att följande moment är fullgjorda:
- godkänd skriftlig rapport
- godkända inlämningsuppgifter
- godkända seminarier och muntlig presentation
- godkänd opposition
Faktorer som tas i beaktande vid betygssättning är förmåga att:
- resonera självständigt och kreativt
- självständigt lösa problem
- tillgodogöra sig och använda litteratur och annat material
- uttrycka sig skriftligt i en teknisk-vetenskaplig rapport
- utföra en muntlig presentation
- opponera på ett vetenskapligt korrekt sätt
När ovanstående kriterier uppfylls ges betyget godkänd.
- Björklund, M & Paulsson, U. (2012) Seminarieboken. Studentlitteratur, Lund
- Cresswell, J. W. (2013) Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods approaches. SAGE Publications, Thousand Oaks
Referenslitteratur:
- Bringhurst, R. (2002) The Elements of Typographic Style, Hartley & Marks
- Polya, G. (2004) How To Solve It. Princeton University Press, New Jersey
- Språkrådet (2008) Svenska skrivregler. Liber, Stockholm
- Strunk, W., White, E.B. (2006) The Elements of Style. Dover Publications, New York
Kurslitteraturen kompletteras med aktuella vetenskapliga artiklar som är relevanta för området. Individuell litteratur väljs av studenten i samråd med handledaren.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.