Grundnivå
Grundläggande behörighet
Inget huvudområde
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Inget huvudområde
G1N
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande akademiska kunskaper och förmågor som förberedelse för fortsatta högskolestudier. Därigenom kan studenten öka sina förutsättningar att genomföra fortsatta högskolestudier på ett bra sätt.
Delkurser
Introduktion till högskolestudier, 15 hp
Delkursen består av fem moment: ”Bildning och utbildning”; ”Studieteknik”; ”Muntlig framställning”; ”Lässtrategier och textkunskap”; ”Undersökning av vald utbildning”.
”Bildning och utbildning” förbereder för delkursen ”Idéhistoria och kunskapssyn” och behandlar perspektiv på bildning, utbildning och kunskap. ”Studieteknik” tar upp olika strategier och verktyg för lärande. ”Muntlig framställning” innebär att studenten övar sin förmåga att i ett akademiskt sammanhang planera och framföra en muntlig uppgift inför grupp. ”Lässtrategier och textkunskap” behandlar metoder för att läsa och förstå olika typer av texter som förekommer i högre studier. ”Undersökning av vald utbildning” innebär att studenten på egen hand undersöker en vald utbildning och därefter presenterar resultatet av undersökningen såväl skriftligt som muntligt.
Akademiskt skrivande, 7,5 hp
Delkursen behandlar olika generella kännetecken på vetenskapliga texter, till exempel sådant som handlar om struktur, stil och referenser. Olika kännetecken presenteras och diskuteras, varefter studenten applicerar dessa i sina egna texter. Ett viktigt fokus i delkursen är att arbeta med skrivandet utifrån ett processorienterat perspektiv. Som en del av detta ingår responsgivning på medstudenternas texter. '
Idéhistoria och kunskapssyn, 7,5 hp
Delkursen behandlar grunderna för vetenskapligt tänkande och vetenskapligt förhållningssätt, och bygger vidare på momentet ”Bildning och utbildning” i delkurs 1. Bland det som tas upp och diskuteras är vad vetenskap innebär och vilka vetenskapens byggstenar är. Dessutom belyses relationen vetenskap/historia.
Introduktion till högskolestudier, 15 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- reflektera över perspektiv på bildning, utbildning och kunskap
- reflektera över egen studieteknik
- genomföra muntliga framställningar så att de till form, innehåll och framförande fungerar i ett akademiskt sammanhang
- identifiera olika texttyper som vanligtvis förekommer i högre studier och tillämpa effektiva lässtrategier vid läsningen av dessa
- genomföra och sammanställa en mindre undersökning i en skriftlig rapport, vilken följer grundläggande normer för akademiskt skrivande.
Akademiskt skrivande, 7,5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- framställa akademiskt inriktade texter vad gäller struktur, språk och stil
- tillämpa en modell för responsgivning för att ge konstruktiv feedback på texter
- reflektera över egna skrivandet för att komma fram till hur detta kan vidareutvecklas
Idéhistoria och kunskapssyn, 7,5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- redogöra för grundläggande vetenskapsteori
- reflektera över de övergripande dragen i den moderna vetenskapens framväxt
- förhålla sig till olika synsätt på kunskap.
Introduktion till högskolestudier, 15 hp
Arbetsformerna är föreläsningar, seminarier, workshoppar, grupparbeten samt självstudier.
Akademiskt skrivande, 7,5 hp
Arbetsformerna är föreläsningar, seminarier, workshoppar, grupparbeten, skriftlig färdighetsträning inkl. kamratgranskning samt självstudier.
Idéhistoria och kunskapssyn, 7,5 hp
Arbetsformerna är föreläsningar, seminarier, grupparbeten, studentpresentationer samt självstudier.
Introduktion till högskolestudier, 15 hp
Prov 1: Salstentamen och muntlig presentation (Sit-in Exam and Oral Presentation), 2,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2: Hemtentamen (Take-home Examination), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 2.
Prov 3: Muntlig framställning (Oral Presentation), 2,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 3.
Prov 4: Journalskrivande och muntlig redovisning (Journal Writing and Oral Report), 3,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 4.
Prov 5: Muntlig och skriftlig presentation (Oral and Written Presentation), 3,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 3 och 5.
Betygsskala i samtliga prov i delkurs 1 är U / G.
För delkursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Akademiskt skrivande, 7,5 hp
Prov 1: Portfolio (Portfolio), 2,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 3.
Prov 2: Paper (Paper) 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Betygsskala i samtliga prov i delkurs 2 är U / G / VG.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Idéhistoria och kunskapssyn, 7,5 hp
Prov 1: Muntlig presentation (Oral Presentation), 3,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2: Paper (Paper), 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 1–3.
Betygsskala i samtliga prov i delkurs 3 är U / G / VG.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Introduktion till högskolestudier, 15 hp
Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna (2021). Akademiskt läsande och skrivande. Lund: Studentlitteratur. (65 sidor)
Liljeqvist, Björn (2019). Plugga smartare – Handbok i modern studieteknik. Lund: Studentlitteratur. (268 sidor)
Det tillkommer kompletterande material, dels material som delas ut i samband med undervisningen (max 250 sidor), dels material/litteratur, varav ett skönlitterärt verk, som väljs individuellt av studenterna i samråd med läraren (max 400 sidor).
Akademiskt skrivande, 7,5 hp
Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna (2021). Akademiskt läsande och skrivande. Lund: Studentlitteratur. (95 sidor)
Kompletterande material tillkommer, dock max 300 sidor.
Idéhistoria och kunskapssyn, 7,5 hp
Thurén, Torsten (2019). Vetenskapsteori för nybörjare, 3:e upplagan. Stockholm: Liber. (203 sidor)
Kompletterande material tillkommer (max 200 sidor).
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på samtliga prov i delkurserna ”Akademiskt skrivande” och ”Idéhistoria och kunskapssyn”.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.