Grundnivå
Grundläggande behörighet
Inget huvudområde
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
-
Kursen syftar till att studenten utifrån ett kritiskt kulturperspektiv ska tillägna sig grundläggande kunskaper om kulturarv som begrepp och funktion, fältets villkor och styrfunktioner, samt de värderings, urvals-, och hållbarhetsfrågor som utgör ett centralt inslag i kulturarvsfältet för såväl privata som offentliga aktörer. Vidare är syftet att studenten ska tillägna sig en förmåga att kritiskt värdera produktion, konsumtion, förmedling och reception av kulturarv utifrån ett samhällsperspektiv.
Delkurs 1 - Kulturarv och kulturarvspedagogik - 15 hp
I delkursen studeras olika aspekter av kulturarv och kulturarvspedagogik, inklusive betydelse utifrån ett samhällsperspektiv.
Delkurs 2 - Publik historia och publik arkeologi - 7,5 hp
I delkursen studeras produktion, förmedling och konsumtion av historia och arkeologi i det bredare publika fältet utanför det snävt avgränsade akademiska ämnena.
Delkurs 3 - Att arbeta med utställningar - 7,5 hp
I denna delkurs studeras teoretiska och praktiska aspekter på utställningsmediets form och innehåll, ur perspektiv som språk, lärande, upplevelse, delaktighet, tillgänglighet och representation.
Delkurs 1 - Kulturarv och kulturarvspedagogik - 15 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- kritiskt reflektera kring begreppen kulturarv och kulturarvspedagogik utifrån olika perspektiv samt placera dessa i en såväl nationell som internationell kontext
- redogöra för kulturarvssektorns utveckling samt kritiskt och konstruktivt diskutera relationen mellan kulturarv, kulturarvspedagogik och samhällsförändring
- analysera olika former av historieanvändning, med betoning på hur samband etableras mellan tolkningen av det förflutna, förståelsen av nutiden och förväntan på framtiden
- diskutera perspektiven klass, genus, etnicitet, generation och miljöaspekter i relation till kulturarv och kulturarvspedagogik
Delkurs 2 - Publik historia och publik arkeologi - 7,5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- redogöra för och problematisera de sätt på vilket historia och arkeologi produceras, förmedlas och konsumeras i såväl ett historiskt- som i ett samtida samhällsperspektiv
- problematisera historie- och arkeologiämnenas betydelse för såväl den enskilda människan som samhället i stort
- kritiskt diskutera såväl maktperspektiv som moraliska och etiska dimensioner historie- och arkeologiämnenas användning i samhället
Delkurs 3 - Att arbeta med utställningar - 7,5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- diskutera och analysera förmedlings- och utställningsformer ur olika perspektiv
- diskutera och förhålla sig till olika förutsättningar och villkor för utställningsverksamhet
- formulera utställningskoncept utifrån ett utställningsproduktionsperspektiv
- reflektera teoretiskt över utställningsmediets möjligheter och begränsningar
Delkurs 1 - Kulturarv och kulturarvspedagogik - 15 hp
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, gruppdiskussioner, fältstudier och seminarier.
Delkurs 2 - Publik historia och publik arkeologi - 7,5 hp
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, gruppdiskussioner, fältstudier och seminarier.
Delkurs 3 - Att arbeta med utställningar - 7,5 hp
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, gruppdiskussioner, fältstudier och seminarier.
Delkurs 1 - Kulturarv och kulturarvspedagogik - 15 hp
Samtliga lärandemål examineras genom ett individuellt skriftligt arbete (essay).
För delkursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Delkurs 2 - Publik historia och publik arkeologi - 7,5 hp
Samtliga lärandemål examineras i en digital presentation med skriftligt underlag.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Delkurs 3 - Att arbeta med utställningar - 7,5 hp
Alla lärandemål examineras i en individuell multimodal presentation med skriftligt underlag.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Delkurs 1 - Kulturarv och kulturarvspedagogik - 15 - hp
Ambrose, Timothy & Crispin Paine (2018) Museum Basics: The International Handbook, London: Routledge. Valda delar i samråd med lärare, ca 250 s.
Biesta, Gert (2005) “Against learning: Reclaiming a language for education in an age of learning”, Nordisk Pedagogik, Vol. 25, pp., 2005, 12 s
Berkhofer, Robert F. (2008) Fashioning history: current practices and principles, 1. ed. New York: Palgrave Macmillan, 250 s
Fredengren, Christina, Jensen, Ola W, och Wall, Åsa (red) (2012). I valet och kvalet. Grundläggande frågor kring värdering och urval av kulturarv. Stockholm: Riksantikvarieämbetet, 220 s
Giaccardi, Elisa (red.),Heritage and social media: understanding heritage in a participatory culture, Routledge, New York, NY, 2012, 251 s
Gärdenfors, Peter (2010) Lusten att förstå: om lärande på människans villkor, 1. utg. Stockholm: Natur & kultur, 270 s
Högberg, Anders (2013) Mångfaldsfrågor i kulturmiljövården. Lund:Nordic Academic Press, 188 s.
Labrador, Angela M. & Silberman, Neil Asher (red.) (2018) *The Oxford handbook of public heritage theory and practice.*Oxford:Oxford University Press, valda delar, 150 s
Valbar litteratur som läraren tillhandahåller.
Delkurs 2 - Publik historia och publik arkeologi - 7,5 hp
Ashton, Paul & Kean, Hilda (red.) (2012). Public history and heritage today: people and their pasts. Basingstoke, England: Palgrave Macmillan, (150 s.)
Kean, Hilda & Martin, Paul (red.) (2013). The public history reader. London: Routledge (150 s.)
Petersson, Bodil (2014). Föreställningar om det förflutna: arkeologi och rekonstruktion. Lund: Nordic Academic Press, (496 s.)
Sabel, Ellinor (2022) Deltagande arkeologi:Värden och praktiker. Licentiatavhandling. Växjö: Linnaeus University Press. 217 s.
Sayer, Faye (2019[2019]). Public history: a practical guide. Second edition. London: Bloomsbury Academic, 371 s.
Ett urval av aktuella vetenskapliga artiklar, c:a 150 s.
Delkurs 3 - Att arbeta med utställningar - 7,5 hp
Bäckström, Mattias (2016). Att bygga innehåll med utställningar: utställningsproduktion som forskningsprocess. Lund: Nordic Academic Press (298 s.).
Bogle, Elizabeth (2013). Museum exhibition planning and design, Lanham: AltaMira Press. c 150 s.
Falk, John H. (2009). Identity and the museum visitor experience. Walnut Creek, Calif.: Left Coast Press (c100 s.).
Hughes, Philip (2015) Exhibition Design – Second Edition. London: Quercus. E-bok. (ca 230 sidor)
Johansson, Christina (2015). Museums, migration and cultural diversity: Swedish museums in tune with the times. Innsbruck: Studienverlag (110 s)
Museerna och HBTQ: En analys av hur museer och andra utställare kan belysa perspektiv rörande homosexuella, bisexuella, transpersoner och queera personer. (2015) Visby: Riksutställningar (65 s).
Matassa, Freda (2014). Organizing Exhibitions: A Handbook for Museums, Libraries and Archives. London: Facet Publishing; c. 150 s.
Ett urval av aktuella vetenskapliga artiklar, c. 150 s
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.