Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan våren 2026

Kursplan våren 2026

Benämning

Dokumentärt berättande

Engelsk benämning

Documentary as a Creative Strategy

Kurskod

KK124A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Inrättandedatum

2008-03-06

Fastställandedatum

2023-06-14

Gäller från

2026-01-19

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Engelska 6.

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår som valbar kurs inom program och ges som fristående kurs.

Innehåll

1. Workshop, dokumentära verktyg 4 hp
2. Det dokumentära berättandet i historia och nutid 4 hp
3. Egen gestaltande produktion inom dokumentärt berättande 7 hp

Kursen består av tre delar som pågår samtidigt och flätas samman till en helhet.

Workshop, dokumentära verktyg där begrepp som deltagandegrad, tonfall, autenticitet, intervjuteknik och dramaturgi tas upp (1) löper parallellt med en översikt över det dokumentära berättandets utveckling i historia och samtid samt dokumentärt berättande i olika genrer och medier (2). I kurs 1 och 2 görs även närmare bekantskap med olika dokumentära producenter som besöker kursen.
Under kursen pågår dessutom under handledning ett eget arbete med en skiss inför en dokumentär produktion. Kursen avslutas med en presentation av arbetet samt en skriftlig analys av den egna arbetsprocessen.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

1. redogöra för utvecklingen inom dokumentärt berättande ur ett historiskt och samtida perspektiv.

2. redogöra för hur dokumentärt berättande kan gestaltas med olika uttrycksformer och inom olika genrer.

3. redogöra för vad som kan utgöra den dokumentära processen och på vilka sätt denna är en förutsättning för det dokumentära berättandet.

4. göra en genomarbetad och väl motiverad skiss inför en dokumentär produktion med exempel på innehåll, samt presentera denna.

5. analysera sitt eget och andras dokumentära berättande såväl muntligt som i skrift.

6. reflektera över och förhålla sig till en dokumentär producents olika val och förhållningssätt, såväl muntligt som i skrift.

Arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, workshops och handledning.

Bedömningsformer

Enskild inlämning av en skriftlig projektplan, där det dokumentära projektet skissas upp, 4 hp (lärandemål 2, 3, 4, 5 och 6).

Litteraturuppgift som utförs i grupp och som presenteras muntligt inför övriga studenter, 4 hp (lärandemål 1).

Enskild presentation av det dokumentära projektet som görs muntligt och även innehåller exempel på dokumentärt berättande såsom film, ljud, text eller foto etcetera, samt skriftlig inlämning av reflektionstext, 7hp (lärandemål 2,3, 4, 5 och 6).

Kurslitteratur

Austin, Thomas & Jong, Wilma de (Eds) (2008). Rethinking documentary: new perspectives, new practices, Open University Press.

Bok, Bengt (2008). Möte med den andre, Carlssons

Bok, Bengt (2013). Den dokumentära dramaturgin, Carlssons

Cowie, Elizabeth (2011). Recording reality, desiring the real, University of Minnesota Press

Nichols, Bill (2017). Documentary: An Introduction, Indiana University Press. OBS! Endast denna upplaga gäller, finns tillgänglig digital via Malmö Universitets bibliotek.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.