Avancerad nivå
Godkänd kurs: SO659F Pedagogik: Forskningsmetodisk fördjupning, 7,5 hp
Eller
Godkänd kurs SO652F Pedagogik: Vetenskapsteori och forskningsmetoder, 7,5 hp
Eller
Yrkesexamen avsedd för undervisning i förskolan, fritidshemmet eller i gymnasieskolans yrkesförberedande ämnen tillsammans med magisterexamen inom utbildningsvetenskap
Eller
Magisterexamen i pedagogik
A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Huvudområde Pedagogik
Kursen syftar till att studenten utvecklar en fördjupad förståelse för pedagogik som forskningsområde och utvecklar sin förmåga att självständigt söka och kritiskt granska forskningslitteratur.
Kritisk granskning av forskningsöversikter, 7.5 hp
I delkursen undersöks olika vetenskapliga texter, både gemensamma och individuellt valda pedagogiska kunskaps-, litteratur- och forskningsöversikter. Dessa texter analyseras med avseende på innehåll och form, syfte, funktion och användning. Värderingar görs med hänsyn till relevanta teoretiska, metodologiska, samhälleliga och etiska aspekter. Studenten utvecklar sin förmåga att söka litteratur genom elektroniska databaser.
Att skriva en forskningsöversikt, 7.5 hp
Inom ramen för delkursen vidareutvecklar studenten sin förmåga att söka, värdera och motivera vald forskningslitteratur utifrån teoretiska, metodologiska, samhälleliga och etiska aspekter. Vidare utvecklar studenten sin förmåga att kategorisera, tematisera, syntetisera och kritiskt värdera forskning samt att författa en egen forskningsöversikt inom inriktningen pedagogik.
Kritisk granskning av forskningsöversikter, 7.5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- ge exempel på och diskutera forskningsöversikters syfte, funktion, användningsområden och roll i samhället
- söka och värdera forskningsöversikter med hänsyn till relevanta teoretiska, metodologiska, samhälleliga och etiska aspekter
- utifrån relevanta utgångspunkter och med god språkbehandling kritiskt granska och jämföra olika forskningsöversikter
Att skriva en forskningsöversikt, 7.5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- självständigt och med god språkbehandling sammanställa en forskningsöversikt i relation till ett individuellt valt pedagogiskt forskningsområde
- granska och värdera forskning med utgångspunkt i teoretiska, metodologiska, samhälleliga och etiska aspekter samt med insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar
- presentera en egen forskningsöversikt och argumentera för dess innehåll
- kritiskt granska och kommentera medstuderandes forskningsöversikter
Kritisk granskning av forskningsöversikter, 7.5 hp
Kursen använder arbetsformerna seminarier, diskussioner, litteratursökning och kollegierespons. Arbetet genomförs både individuellt och i grupp. Malmö högskolas lärplattform används.
Att skriva en forskningsöversikt, 7.5 hp
Delkursen använder arbetsformerna seminarier, diskussioner, litteratursökning och kollegierespons. Arbetet genomförs både individuellt och i grupp. Malmö högskolas lärplattform används.
Kritisk granskning av forskningsöversikter, 7.5 hp
Delkursen examineras genom en skriftlig uppgift där studenten presenterar och kritiskt granskar och jämför några individuellt valda forskningsöversikt. I provet examineras samtliga lärandemål.
Att skriva en forskningsöversikt, 7.5 hp
Delkursen examineras genom en självständigt författad forskningsöversikt. I examinationen ingår att försvara sin text samt kritiskt granska och opponera på medstudenters texter.
Att skriva en forsningsöversikt, 7,5 hp
Augustsson, Gunnar (2012). Akademisk skribent. Lund: Studentlitteratur. (168 s)
Bjereld, Ulf, Demker, Marie, Hinnfors, Jonas (2009). Varför vetenskap? Om vikten av problem och teori i forskningsprocessen. Lund: Studentlitteratur. (165 s)
Hart, Christopher (2009). Doing a literature review: releasing the social science research imagination. (Reprint). London: Sage Publications. (230 s)
Nilholm, C. (2017). Smart: ett sätt att genomföra forskningsöversikter. Lund: Studentlitteratur.
Poulson, Louise & Wallace, Mike (red) (2004). Learning to Read Critically in Teaching and Learning. London: SAGE (elektronisk bok) (232 s)
Forskningslitteratur väljs i samråd med kursansvarig.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.