UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2026

Kursplan hösten 2026

Benämning

Handledarutbildning II: Kollega- och studenthandledning i skolverksamhet

Engelsk benämning

Training of Supervisor II: Colleague and Student Supervision in School practice

Kurskod

SO702F

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, kursplanenämnden

Gäller från

2024-09-02

Fastställandedatum

2024-02-28

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Akademisk yrkesexamen för undervisningssektorn, samt handledarutbildning på grundnivå om 7,5 hp eller motsvarande

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Inget huvudområde

Innehåll

Kursen syftar till att deltagaren ska fördjupa sina kunskaper om hur olika handlednings- och samtalsmodeller kan användas i kollega- och studenthandledning samt hur olika yrkesetiska och skolkontextuella dilemman identifieras och hanteras. Syftet är också att deltagaren ska utveckla sin förmåga att stödja och bedöma professionsutveckling.

Kursen behandlar och problematiserar olika handledningsmodellers funktion och villkor för professionsutveckling i såväl kollega- som i studenthandledning. I relation till olika handledningssituationer behandlas yrkesetik, skolkulturer och andra sociala och kulturella påverkansfaktorer. I kursen diskuteras formativa och summativa bedömningspraktiker i handledningsprocessen. Kursen belyser även hur yrkeskompetens kan identifieras och bedömas på ett tillförlitligt och likvärdigt sätt för att stödja såväl nyutbildade lärares som lärarstudenters professionsutveckling.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna

Kunskap och förståelse

  • redogöra för hur komplexa yrkesetiska dilemman kan identifieras, lyftas fram och belysas i ett handledningssamtal
  • identifiera kunskap om hur olika skolkulturer påverkar lärares professionsutveckling såväl som handlingsutrymme och hur detta behöver uppmärksammas och hanteras i handledningssamtalet

Färdigheter och förmåga

  • kritiskt granska och utveckla kunskap om olika modeller för handledning och samtal utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet
  • genomföra och följa upp formativa handledningssamtal samt utföra valida bedömningar av yrkeskompetens i relation till olika styrdokument, vetenskap och beprövad erfarenhet

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet kunna identifiera hur sociala och kulturella faktorer påverkar handledningssituationen och hur dessa påverkansfaktorer behöver beaktas i handledningsprocessen

Arbetsformer

Undervisningen sker i huvudsak på distans med digitala lärmoment på fasta tider kombinerat med lärmoment tillgängliga under kursen som helhet samt enstaka campusförlagda tillfällen. Undervisningen sker i form av föreläsningar, litteraturseminarier och gruppövningar. Undervisningen bedrivs på svenska men litteratur på engelska kan förekomma.

Bedömningsformer

Prov 1: Skriftlig uppgift (Written Assignment), 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 1, 2 och 5.

Prov 2: Muntlig presentation och seminarium (Oral Assignment and Seminar), 3,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 3 och 4.

För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.

För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas

Kurslitteratur

Bergem, Trygve. 2000. Läraren i etikens motljus. Lund: Studentlitteratur. (147 s)

Blossing, Ulf och Wennergren, Ann-Christin. (2019). Kollegialt lärande, resan mot framtidens skola. Lund: Studentlitteratur. (144 s)

Cajvert, Lilja. (2016). Studenthandledning under verksamhetsförlagd utbildning. Lund: Studentlitteratur. s 187-220. (33 s). Tillgänglig via canvas.

Gardesten, Jens. och Hegender, Henrik. 2015. Underkännanden inom verksamhetsförlagd lärarutbildning: Resultatet från en forskningsexpedition i svårframkomlig terräng. Utbildning och lärande/Education and Learning, 9 (2) s 69-86. (17 s). Tillgänglig via internet.

Irisdotter Aldenmyr, Sara, Paulin, Ann och Grönlien Zetterqvist, Kirsten. (2021). Etik i professionellt lärarskap, 3 uppl . Malmö: Gleerups utbildning. (168 s)

Nilsson, Björn och Waldemarsson, Anna-Karin. (2021). Kommunikation. Samspel mellan människor. 5 uppl. Lund: Studentlitteratur. (199 s)

Nordänger, Ulla-Karin; Lindqvist, Per. och Hegender, Henrik. 2012. Från samspråk om lämplighet mot förhandling om skicklighet?: bedömningssamtal under verksamhetsfölagd lärarutbildning. Pedagogisk forskning i Sverige, 1/2, s 61-80. (19 s). Tillgänglig via internet.

Lauvås, Per. och Handal, Gunnar. 2015. Handledning och praktisk yrkesteori. 3:e uppdaterade upplagan Lund: Studentlitteratur. Kap 12-15. (62 s.). Tillgänglig via internet.

Lauvås, Per, Hofgaard Lycke, Kirsten. och Handal, Gunnar. (2017). Kollegahandledning med kritiska vänner. Lund: Studentlitteratur. (262 s)

Tveiten, Sidsel. 2020. Yrkesmässig handledning – mer än ord. 4:e upplagan, Lund: Studentlitteratur. (348 s)

Vetenskapliga artiklar tillkommer efter kursledarens anvisningar.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.