UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2025

Kursplan hösten 2025

Benämning

Strukturmekanik, bärverksanalys

Engelsk benämning

Structural Mechanics, Analysis of Structures

Kurskod

BG306A

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för teknik och samhälle

Gäller från

2025-09-01

Inrättandedatum

2014-01-22

Fastställandedatum

2015-01-19

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Minst 7,5 hp i byggnadsmekanik och minst 5 hp i linjär algebra.

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen kan ingå i högskoleingejörsexamen i byggteknik och ges även som fristående kurs.

Innehåll

Kursen omfattar:

  • Matrisalgebra
  • Introduktion till diskreta system
  • Elementformulering för stång och balk
  • Elementbaserad analys av plana fackverk och ramar
  • Modelleringsaspekter; symmetri, leder i ramar, bivillkor, statisk kondensering, reducerade ekvationssystem
  • Fjädrande upplag
  • Analys av ramar och fackverk med hänsyn tagen till geometrisk ickelinjäritet (andra ordningens teori) och instabilitet
  • Endimensionella flödesproblem; värmeledning, diffusion, grundvattenströmning, rörströmning och elektrisk ström
  • Analys av ramar och fackverk med hänsyn tagen till materiell ickelinjäritet

Lärandemål

Kunskap och förståelse

Efter avslutad kurs ska studenten:

  • kunna teoretiskt modellera stänger, balkar, fackverk och ramar samt endimentionella flödesproblem som värmeledning, diffusion och grundvattenströmmning

Färdighet och förmåga

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • använda elementbaserad förskjutningsmetod för att analysera fackverk och ramar
  • upprätta beräkningsmodeller för konstruktioner, inkluderande att indela strukturen i element, definiera frihetsgrader, upplagsvillkor och laster
  • genomföra datorberäkningar för analys av aktuella konstruktioner och flödesproblem
  • skriftligt redovisa förutsättningar, beräkningsmodell och resultat från handberäkningar och datorberäkningar för olika tillämpningsexempel inom givna tidsramar

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter avslutad kurs ska studenten:

  • kunna utvärdera om beräkningsresultat överensstämmer med beräkningsförutsättningar och uppställd beräkningsmodell

Arbetsformer

Föreläsningar/seminarier cirka 30 tim, övningar cirka 30 tim samt självstudier cirka 140 tim.

Bedömningsformer

För betyget godkänd krävs att studenten är godkänd på

  • inlämningsuppgifter (3.5 hp)
  • skriftlig tentamen (4 hp)

För betyget Väl Godkänd krävs dessutom betyget Väl Godkänd på tentamen.

Student som har godkänts på tentamen och erhållit betyget Godkänd får genomgå förnyad prövning för högre betyg, innan slutbetyg för kursen är rapporterat.

Kurslitteratur

  • Austrell, P.E., Dahlbom, O., Lindemann, J., Olsson, A., Olsson, K.-G., Persson, K. et.al. (2004). CALFEM ver 3.4 - A finite element toolbox. Studentlitteratur AB, Lund. Finns även att hämta som en PDF-fil på webben.
  • Dahlblom, O. & Olsson, K.-G. (2010). Strukturmekanik - modellering och analys av ramar och fackverk. Studentlitteratur AB, Lund.

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.