Kursplan
Kursplan hösten 2026
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Inrättandedatum
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
Avklarad högskoleexamen i polisiärt arbete, 120 hp, inklusive ett självständigt arbete motsvarande 7,5 hp, alternativt godkänd kurs Grundläggande brottsutredning (15hp, HS184A), alternativt godkänd kurs Grundläggande brottsutredning för civila utredare (15hp, PO111U)
Huvudområde
HSPOL / Polisiärt arbete
Fördjupningsnivå
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Fristående kurs.
Innehåll
Kursen vänder sig till den som vill fördjupa sina kunskaper om brottsutredning, olika typer av bevisning och bevisvärdering. Kursens övergripande mål är att studenten efter genomgången kurs ska ha ökade kunskaper i vad som utgör en effektiv och rättssäker brottsutredning. Studenten ska också kunna bedöma bevisläget i en brottsutredning och utifrån detta även behovet av utredningsåtgärder i syfte att uppnå en utredning som uppfyller utredningskravet och beviskravet. Därför fokuserar kursen särskilt på bevisning och bevisvärdering. Kursen innehåller även en fördjupning i straffrätt och brottsutredningens juridik. Under hela kursen utvecklar studenten sin kunskap om hur relevant lagstiftning och polisiära utredningsmetoder tillämpas i praktiken.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- tillämpa för brottsutredningar grundläggande relevant lagstiftning, göra straffrättsliga bedömningar och tillämpa juridisk metod som arbetsverktyg i en brottsutredning,
- redogöra för olika typer av bevisning samt metoder och principer för bevisvärdering, och
- diskutera tillämpningen och betydelsen av centrala utredningsåtgärder, med fokus på förhör och tvångsmedel, samt formulera alternativa hypoteser utifrån bevisläget.
Arbetsformer
Kursens arbetsformer består av enskilda studier, föreläsningar, förinspelat undervisningsmaterial och workshops. För att studenten ska uppnå samtliga lärandemål (1-3) diskuteras brottsutredningens olika delar med fokus på bevisvärdering och studenten ges, i de olika arbetsformerna, möjlighet att träna på att tillämpa lagstiftning, bevisvärdering och att granska olika delar i en brottsutredning.
Bedömningsformer
Lärandemål 1-2 examineras genom en enskild skriftlig examination (7,5 hp). Fokus i bedömningen är studentens förmåga att förstå och tillämpa för brottsutredningar grundläggande relevant lagstiftning, göra straffrättsliga bedömningar och tillämpa juridisk metod som arbetsverktyg i en brottsutredning samt redogöra för olika typer av bevisning samt metoder och principer för bevisvärdering.
Lärandemål 3 examineras genom en enskild skriftlig examination (7,5 hp). Fokus i bedömningen är studentens förmåga att utifrån bevisläget formulera och diskutera alternativa hypoteser, samt diskutera utredningsåtgärder och konsekvenserna av dessa för utredningens effektivitet och rättssäkerhet.
Bedömningskriterier för samtliga examinationer finns i studiehandledningen.
För godkänt betyg på kursen krävs godkänt betyg på samtliga examinationer. För väl godkänt betyg på kursen krävs betyget Väl godkänd på samtliga examinationer.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur
Andersson S, (2017) Skälig misstanke – En handbok. Stockholm: Wolters Kluwer Sverige AB. 200 sidor.
Bring T, Diesen C, Andersson S, (2019) Förundersökning. Stockholm: Norstedts Juridik AB. 621 sidor.
Holmgård L, (2024) Bevisning i brottmål. Stockholm: Norstedts Juridik AB. 611 sidor.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.