Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan hösten 2025

Kursplan hösten 2025

Benämning

Projektledning

Engelsk benämning

Project Management

Kurskod

ME134C

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska och engelska

Beslutande instans

Fakulteten för teknik och samhälle

Inrättandedatum

2023-10-24

Fastställandedatum

2024-01-30

Gäller från

2025-09-01

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Engelska 6.

Huvudområde

CTMET / Medieteknik

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i examensfordringarna för kandidatexamen (180 hp) i Medieteknik.

Innehåll

  • projektledningsmetoder och projekt- och organisationsteorier
  • projekt- och produktionsplanering
  • Medieprojektets livscykel
  • ledning i förhållande till individ, team och organisation
  • Projektledarrollen i en föränderlig mediebransch
  • styrning och ledning i förhållande till samhälleliga, etiska och vetenskapliga aspekter, inklusive makt och kön
  • verktyg för projekt- och produktionsledning
  • presentation och idéintroduktion

Lärandemål

Kunskap och förståelse

För godkänd kurs ska studenten kunna:

  1. redogöra för grundläggande ledarskapsteori och organisationsteori
  2. redogöra för de olika arbetsuppgifter som förekommer i projektledarrollen inom media- och informationsproduktion
  3. förklara hur kommunikation påverkar relationer med medarbetare och kunder

Färdighet och förmåga

För godkänd kurs ska studenten kunna:

4. tillämpa grundläggande metoder för projektplanering och projektledning
5. kritiskt bedöma projekt som organisationsform i relation till allmän organisationsteori
6. hantera individuella, gruppdynamiska och organisatoriska faktorer i projekt
7. praktiskt tillämpa olika principer och verktyg vid planering och genomförande av projekt- och produktionsledning
8. muntligt och skriftligt presentera, argumentera för och förankra en idé och en målsättning

Värderingsförmåga och förhållningssätt

För godkänd kurs ska studenten kunna:

9. kritiskt reflektera över styrning och ledning med hänsyn till samhälleliga, etiska och vetenskapliga aspekter, inklusive makt och kön
10. kritiskt reflektera kring projektledarrollen i mediebranschen
11. argumentera för hur individuella, gruppdynamiska och organisatoriska faktorer inverkar på projekt och projektledarrollen

Arbetsformer

Föreläsningar, seminarier och workshops, projekthandledning, projektarbete och självstudier.

Bedömningsformer

Kursen examineras muntligt och skriftligt, inklusive aktivt deltagande på seminarier, genom följande examinationsformer:

  • Inlämningsuppgifter (3 hp, UV) LM: 1,2,3,5,9,10,11
  • Projektarbete (3 hp, UV) LM: 4, 6, 7, 8
  • Seminarier (1,5 hp, UG) LM: 2, 3, 4, 7, 9

För betyget godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinationer är godkända.

För betyget VG krävs att inlämningsuppgifter och projektarbete bedömts som VG.

Kurslitteratur

Rekommenderad litteratur:

  • Skyttermoen, Torgeir och Vaagaasar, Anne Live (2017). Värdeskapande projektledning. Lund: Studentlitteratur

Referenslitteratur:

  • Malmgren, Lars och Ragnarsson, Mats (2014). Att leda osäkra och komplexa projekt. Lund: Studentlitteratur.
  • Åkesson Röding, P. och Blomquist, C. (2010) Ledarskap: personen, reflektionen, samtalet. Lund. Studentlitteratur.

Utöver ovanstående litteratur kan artiklar och/eller kompendier tillkomma.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.