UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Våren 2028

Kursplan våren 2028

Benämning

Tillämpad konstruktion

Engelsk benämning

Applied Design

Kurskod

MT159B

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska och engelska

Beslutande instans

Fakulteten för teknik och samhälle

Gäller från

2028-01-17

Inrättandedatum

2025-12-02

Fastställandedatum

2025-12-02

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

  • MA203A Analys A, 7,5 hp alt MA209A: Analys A och linjär algebra, tentamen analys A och datorlaborationer.
  • MT106A/B Mekanik, 7,5 hp.
  • MT149A/B Hållfasthetslära, 7,5 hp.
  • MT139A/MT155A 3D CAD, grundläggande modelleringsuppgifter.
  • FY202A Termodynamik och experimentell metodik, inlämningsuppgift alt. FY202B Termodynamik och experimentell metodik, laboration och skriftlig inlämning experimentell metodik.

Utöver de formella förkunskapskraven förutsätts att studenten har kunskaper från kurserna:

  • MT157A/B Maskinelement, 7,5 hp.
  • MT158A/B Introduktion till inbyggda system, 7,5 hp.

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i examensfordringarna för högskoleingenjörsexamen i maskin- och materialteknik och i produktutveckling och design.

Innehåll

Syfte

I den här kursen kommer du som student att använda och fördjupa dina kunskaper från tidigare kurser i programmet samtidigt som nya kunskaper om hur projekt genomförs och om kvalitetssäkringsmetoder ges för att komplettera dina färdigheter att arbeta i grupp och med projekt från konceptfasen till en färdig och fungerande produkt. Redan vid kursstart ges ramarna och den uppgift produkten ska lösa och det gäller att hålla sig inom ramarna och skapa en produkt som löser uppgiften på ett tillfredställande sätt.

Innehåll

Allt praktiskt arbete i kursen sker i projektform där du blir tilldelad en projektgrupp. Varje projektgrupp löser en given uppgift och får under arbetet kontinuerlig handledning. Uppgiften är att ta fram, konstruera, bygga, dokumentera och demonstrera en fysisk produkt. Hela processen inklusive produkten redovisas både muntligt och skriftligt i slutet av kursen.

Lärandemål

Kunskap och förståelse

För godkänd kurs ska studenten kunna:

1. Förklara produktutvecklingsprocesser i allmänhet, men specifikt så som den beskrivs i kurslitteraturen

2. Redogöra för hur en produkt kvalitetssäkras.

Färdighet och förmåga

För godkänd kurs ska studenten kunna:

3. organisera och aktivt delta i projektarbete

4. självständigt och kreativt identifiera, formulera och hantera användarbehov och omvandla dem till tekniska specifikationer på den produkt som utvecklas

5. med helhetssyn identifiera frågeställningar samt analysera och utvärdera olika tekniska lösningar till en produkt

6. planera och med adekvata metoder genomföra de aktiviteter som är nödvändiga för att uppnå projektets mål

7. identifiera kunskapsbehov och visa förmåga att inhämta adekvat ny kunskap

8. sammanställa och skriftligt presentera projektets metoder, genomförande, resultat och kritiskt analysera resultatet i en akademisk rapport med korrekt vetenskaplig och teknisk struktur, innehåll och formatering.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

För godkänd kurs ska studenten kunna:

9. reflektera över lagarbete och samverkan i grupper med olika sammansättning i allmänhet och den egna insasten och roll i ett projektteam i synnerhet för att visa på att ha utvecklat ett ansvarsfullt och samarbetsinriktat förhållningssätt gentemot den egna projektgruppen

10. kritiskt och analytiskt reflektera över gruppens arbete och identifiera möjliga sätt att arbeta på och vid behov bidra till att föreslå konstruktiva möjliga lösningar för både tekniska såväl som gruppdynamikrelaterade problem

11. värdera olika tekniska lösningar utifrån deras möjlighet att lösa identifierade problem.

Arbetsformer

Undervisningen bedrivs som föreläsningar och handledning av projektuppgift. Studenterna arbetar självständigt i projektgrupper under kontinuerlig handledning.

Bedömningsformer

  • Skriftlig individuell loggbok (UV) 3 hp, (Lärandemål: 1-2, 3-8, 9-11)
  • Skriftlig projektrapport (UG) 3 hp, (Lärandemål: 1, 4-5, 11)
  • Fungerande produkt (UV) 1,5 hp, (Lärandemål: 4-6)

Examination sker genom inlämning av en individuellt skriven projektloggbok, en gruppgemensam projektrapport samt demonstration av den framtagna produkten.

Samtliga lärandemål examineras individuellt genom loggböckerna och i olika grad genom grupprapporten och demonstration av den framtagna produkten.

För Godkänt betyg krävs godkänd skriftlig individuell projektloggbok (3 hp), godkänd skriftlig projektrapport (3 hp) och att en produkt uppvisas (1,5 hp).

För Väl godkänt betyg krävs dessutom att den fysiska produkt som projektgruppen tagit fram vid det angivna redovisningstillfället löser den uppgift som angivits vid kursstart. Därutöver ska den individuella projektloggboken påvisa Väl godkänd prestation.

Kurslitteratur

  • Ulrich, Karl T. & Eppinger, Steven D. (2014). Produktutveckling: konstruktion och design. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
  • Kompletterande digitalt material som distribueras via kursplatsen.
  • För stöd i rapportskrivandet:

https://skrivguiden.se/

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.