Avancerad nivå
1. Kandidatexamen inom kemi, biokemi, biomedicinsk teknik, biomedicinsk laboratorievetenskap eller andra naturvetenskapliga, medicinska, tekniska eller ingenjörsvetenskapliga områden av relevans för utbildningens för utbildningens mål och innehåll och som innehåller minst 15 hp kemi och/eller biokemi.
2. Engelska B, engelska 6 i svensk gymnasieutbildning eller motsvarande.
3. Genomförda och godkända kurser om minst 45 hp från Master-programmets termin 1 och 2.
Inga huvudområden
A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Kursen ges andra terminen på mastersprogrammet biomedicinsk ytvetenskap och ingår i examensfordringarna för masterexamen i biomedicinsk ytvetenskap.
Syftet med kursen är att studenten skall utveckla sina kunskaper och förståelse för forskningsmetodik, vetenskapliga försöksupplägg, metodval, kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder samt beaktande av etiska riktlinjer.
I kursen behandlas forskningsmetodik, experimentell design samt kvalitativ och kvantitativ analys av forskningsresultat. Olika datainsamlings- och analysmetoder presenteras. Kursen fokuserar på kritiskt läsande samt förmågan att kommentera och utvärdera publicerade resultat inom biomedicinsk ytvetenskap och närliggande områden. Etiska riktlinjer, problem och förordningar som är relevanta för forskningsområdet diskuteras.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- tillämpa kvalitativa och kvantitativa metoder,
- identifiera och kritiskt värdera forskningsmetoder som används i vetenskapliga artiklar och rapporter inom området biomedicinsk ytvetenskap,
- förklara forskningsetiska regler och begrepp samt betydelsen av forskningsetik i samband med vetenskapliga studier på människor och djur, och
- värdera uppläggningen av forskningsstudier och datainsamlingsmetoder.
För att nå lärandemålen 1-3 och för att stimulera studentens aktiva deltagande och reflektion används föreläsningar, seminarier och gruppdiskussioner. Lärandemål 4 uppnås genom seminarier där studenten kritiskt reflekterar över olika datainsamlingsmetoder. För samtliga lärandemål stöds studentens förmåga att kritiskt reflektera genom gruppbaserade seminarier där praktiska övningar och teori ingår.
Lärandemålen 1-3 examineras genom gruppdiskussioner och skriftliga individuella uppgifter. För godkänt lärandemål 4 krävs aktivt deltagande i seminarier. Detaljerade bedömningskriterier finns i studiehandledningen.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Beauchamp T, Childress J, (2009) Principles of biomedical ethics, 6th edition, NY: Oxford University Press, pp. 454.
Creswell JW, (2013) Research design - qualitative, quantitative and mixed methods approaches, 4th edition, Los Angeles: SAGE Publications, Inc., pp 251.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.