Grundnivå
För tillträde till kursen ska kurserna OM111D och OM121D vara godkända.
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Nivå 31–60. Kursen ingår i programmets fjärde termin.
Kursens innehåll är fördelat över 5 delkurser. Kursen syftar till att leda till fördjupade kunskaper och färdigheter avseende omvårdnad, hälsofrämjande insatser, preventivt arbete, bedömning och behandling avseende barns, ungdomars, kvinnors och mäns fysiska och psykiska hälsa och ohälsa i relation till människans livssituation och samhällsförhållanden. Undervisningen utgår från studenternas tidigare kunskaper och baseras på aktivt kunskapssökande där reflektion ingår som metod för att även utveckla empatiskt och etiskt förhållningssätt. Kursen innehåller verksamhetsförlagd utbildning (VFU) där undervisning under kvällar, nätter och helger kan ingå (delkurs 1,2,3). Omvårdnad och omvårdnadsprocessen behandlas utifrån ramverket Fundamentals of Care och kärnkompetenserna. I delkurs 4 genomförs en fördjupning inom omvårdnad genom en akademiskt skriven text, där begrepp inom huvudområdet omvårdnad belyses och kritiskt diskuteras. Delkurs 5 omfattar läkemedelsberäkning III.
Delkurser
Delkurs 1. Psykisk hälsa och ohälsa med VFU inom psykiatrisk vård, 13,5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen belyses evidensbaserad vård samt vetenskap och beprövad erfarenhet inom omvårdnadsämnet som integreras med medicinsk vetenskap. Delkursen syftar till att studenten ska tillägna sig kunskap om befolkningens psykiska hälsa och ohälsa, hälsofrämjande och förebyggande åtgärder samt mänskliga rättigheter och förekomst av mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer. I delkursen behandlas omvårdnad vid psykiatriska sjukdomstillstånd. Dessutom behandlas medicinska, psykologiska och pedagogiska behandlingsmetoder samt farmakologisk behandling vid psykisk sjukdom och ohälsa. Vidare belyses aktuella lagar och författningar samt närståendes situation. I delkursen ingår VFU inom psykiatrisk vård, alternativt rättspsykiatrisk vård. Professionellt förhållningssätt, kommunikation och bemötande tränas i mötet med patienter och deras närstående samt i det interprofessionella vårdteamet.
Delkurs 2. Verksamhetsförlagd utbildning inom primärvård, 7,5 hp
Delkursens innehåll
Delkursen bygger på studentens tidigare teoretiska kunskaper om omvårdnad vid hälsa och ohälsa hos patienter i olika åldrar med grund i evidensbaserad kunskap och beprövad erfarenhet. I delkursen ingår VFU inom öppen hälso- och sjukvård där omvårdnad tillämpas utifrån kärnkompetenserna. Evidensbaserad vård samt vetenskap och beprövad erfarenhet diskuteras och tillämpas. Omvårdnadsprocessen tränas avseende patientens fysiska och psykiska hälsa och ohälsa i relation till personens livssituation och samhällsförhållanden. Triagering samt hälsofrämjande och preventiva åtgärder diskuteras och tillämpas. Vidare diskuteras etiska frågeställningar och kulturella skillnaders inverkan på vård samt relevanta författningar. Professionellt förhållningssätt, kommunikation och bemötande tränas i mötet med patienter och deras närstående samt i det interprofessionella vårdteamet.
Delkurs 3. Verksamhetsförlagd utbildning inom barnsjukvård, 3 hp
Delkursens innehåll
Delkursen bygger på studentens tidigare teoretiska kunskaper om omvårdnad vid hälsa och ohälsa hos barn med grund i evidensbaserad kunskap och beprövad erfarenhet. I delkursen ingår VFU inom barnsjukvård där professionellt förhållningssätt, kommunikation och bemötande tränas i mötet med barn, ungdomar och deras vårdnadshavare/föräldrar. Vidare diskuteras samverkan i team, säker vård samt familje- och personcentrerad omvårdnad inom barnsjukvården. Mänskliga rättigheter diskuteras utifrån FN:s barnkonvention om barn och ungdomars rättigheter och lika värde.
Delkurs 4. Fördjupning i omvårdnad med fokus på säker vård 4,5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen tränar och utvecklar studenten sin förmåga till ett kritiskt och vetenskapligt förhållningssätt genom att bearbeta omvårdnad i en akademiskt skriven text med fokus på säker vård.
Delkurs 5. Läkemedelsberäkning III, 1,5 hp
Delkursens innehåll
Delkursen omfattar läkemedelsberäkning som bygger vidare på tidigare förvärvad kunskap i ett mer komplext sammanhang.
Delkurs 1. Psykisk hälsa och ohälsa med VFU inom psykiatrisk vård, 13,5 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- beskriva och förklara psykiatriska sjukdomstillstånd samt förebyggande och hälsofrämjande åtgärder avseende psykisk ohälsa hos kvinnor och män utifrån evidensbaserad kunskap,
- beskriva och förklara behandling, omvårdnad och rehabilitering vid psykiatriska sjukdomstillstånd och psykisk ohälsa utifrån såväl evidensbaserad kunskap som vetenskap i relation till beprövad erfarenhet, och med hänsyn till aktuell lagstiftning,
- tillämpa och dokumentera omvårdnad under handledning avseende psykiatriska sjukdomstillstånd och psykisk ohälsa ur ett patientsäkert perspektiv, samt samverka och kommunicera med patienter, närstående och i det interprofessionella teamet,
- identifiera, beskriva och kritiskt bedöma omvårdnadsbehovet utifrån omvårdnadsprocessen med fokus på psykisk ohälsa och med hänsyn tagen till fysiska, psykiska, sociala, etiska och kulturella aspekter, jämställt och hållbart samhällsperspektiv, samt mänskliga rättigheter och förekomst av mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer, och
- visa självkännedom och empatisk förmåga, samt identifiera sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin kompetens inom området psykisk hälsa och ohälsa.
Delkurs 2. Verksamhetsförlagd utbildning inom primärvård, 7,5 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- kommunicera, bedöma, planera och samverka med patient och närstående samt i det interprofessionella vårdteamet, samt utföra och följa upp patientens vård och behandling,
- tillämpa omvårdnad under handledning ur ett patientsäkert perspektiv avseende preventivt arbete relaterat till fysisk och psykisk hälsa och ohälsa utifrån såväl evidensbaserad kunskap som beprövad erfarenhet och kärnkompetenserna,
- identifiera, beskriva och kritiskt bearbeta omvårdnadsprocessen, utifrån patientens omvårdnadsbehov och med hänsyn tagen till fysiska, psykiska, sociala, etiska och kulturella aspekter, och
- visa självkännedom och empatisk förmåga, samt identifiera sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin kompetens inom området primärvård.
Delkurs 3. Verksamhetsförlagd utbildning inom barnsjukvård, 3 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- tillämpa omvårdnad under handledning utifrån ett professionellt förhållningssätt avseende barns och ungdomars hälsa och ohälsa med hänsyn tagen till fysiska, psykiska, sociala, etiska och kulturella aspekter samt FN:s barnkonvention, och
- bearbeta omvårdnadsprocessen och dokumentera omvårdnadsbehov under handledning utifrån ett patientsäkert och personcentrerat och/eller familjecentrerat perspektiv med fokus på barns och ungdomars hälsa och ohälsa.
Delkurs 4. Fördjupning i omvårdnad med fokus på säker vård 4,5 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- beskriva, kritiskt bearbeta och forskningsanknyta omvårdnad i en akademiskt skriven text med fokus på säker vård,
- reflektera och diskutera eget behov av kunskap och kompetensutveckling på såväl individuell som generell nivå i relation till omvårdnad och säker vård, och
- diskutera och kritiskt granska såväl det egna som andra studenters akademiskt skrivna texter.
Delkurs 5. Läkemedelsberäkning III, 1,5 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
- tillämpa säker läkemedelsberäkning på en komplex nivå avseende dos, styrka och mängd för olika läkemedelsformer och administreringssätt.
Delkurs 1. Psykisk hälsa och ohälsa med VFU inom psykiatrisk vård, 13,5 hp
Delkursens arbetsformer
För att uppnå lärandemål 1-5 i delkursen genomförs föreläsningar, obligatorisk VFU och obligatoriskt reflektionsseminarium i omvårdnadsprocessen, obligatorisk grupphandledning i omvårdnad samt obligatoriskt Case seminarium och egna studier.
Delkurs 2. Verksamhetsförlagd utbildning inom primärvård, 7,5 hp
Delkursens arbetsformer
För att uppnå lärandemål 1–4 i delkursen genomförs obligatorisk verksamhetsanpassad introduktion, obligatorisk VFU och obligatoriskt reflektionsseminarium med fokus på människors hälsa och ohälsa relaterat till kärnkompetenserna, prevention och triagering samt egna studier.
Delkurs 3. Verksamhetsförlagd utbildning inom barnsjukvård, 3 hp
Delkursens arbetsformer
För att uppnå lärandemål 1 och 2 i delkursen genomförs obligatorisk verksamhetsanpassad introduktion, obligatorisk VFU och obligatoriskt reflektionsseminarium samt egna studier.
Delkurs 4. Fördjupning i omvårdnad med fokus på säker vård 4,5 hp
Delkursens arbetsformer
Lärandemål 1–3 i delkursen uppnås genom föreläsningar, obligatorisk introduktion, grupparbete och egna studier.
Delkurs 5. Läkemedelsberäkning III, 1,5 hp
Delkursens arbetsformer
För att uppnå lärandemålet i delkursen ingår föreläsningar och resurstillfällen i läkemedelsberäkning samt egna studier.
Delkurs 1. Psykisk hälsa och ohälsa med VFU inom psykiatrisk vård, 13,5 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1-5 examineras genom individuell bedömning av studentens prestationer i VFU inom psykiatrisk vård omfattande 7,5 hp. Kunskaper, färdigheter och etiskt förhållningssätt bedöms utifrån Assessment of Clinical Education (AssCE) formulärets kriterier. För VFU ges betygen underkänd eller godkänt. För att uppnå betyget godkänd krävs att studenten fullgjort VFU samt att samtliga bedömningspunkter i AssCE är bedömda med god förmåga.
Lärandemål 1, 2 och 4 examineras dessutom i form av en individuell skriftlig tentamen omfattande 6 hp. Fokus för bedömningen är på studentens förmåga att beskriva och förklara psykiatriska sjukdomstillstånd, behandling, rehabilitering samt omvårdnadsbehov med hänsyn till individuella behov, social levnadssituation, förekomst av våld i nära relation, lagstiftning samt jämställt och hållbart samhällsperspektiv. Betyget underkänd, godkänd eller väl godkänd ges utifrån fastställda bedömningskriterier som finns i studiehandledningen.
Frånvaro från obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator genom individuell skriftlig uppgift om inte momentet kan organiseras under terminstid.
För delkursen ges betygen underkänd, godkänd eller väl godkänd. För att uppnå betyget godkänd i delkursen krävs att samtliga obligatoriska moment och examinationer i delkursen är genomförda och godkända. För att uppnå betyget väl godkänd i delkursen krävs dessutom att individuell skriftlig tentamen är väl godkänd.
Delkurs 2. Verksamhetsförlagd utbildning inom primärvård, 7,5 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1–4 examineras genom individuell bedömning av studentens prestationer i VFU inom öppen hälso- och sjukvård, omfattande 7,5 hp. Kunskaper, färdigheter och etiskt förhållningssätt bedöms utifrån Assessment of Clinical Education (AssCE) formulärets kriterier. Frånvaro från obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator genom individuell skriftlig uppgift om inte momentet kan organiseras under terminstid.
För delkursen ges betyget underkänd eller godkänd. För att uppnå betyget godkänd på delkursen krävs att alla obligatoriska moment är genomförda och studenten fullgjort VFU samt att alla bedömningspunkter i AssCE formuläret är bedömda med god förmåga.
Delkurs 3. Verksamhetsförlagd utbildning inom barnsjukvård, 3 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1 och 2 examineras genom individuell bedömning av studentens prestationer i VFU inom barnsjukvård, omfattande 3 hp. Färdigheter, professionellt och etiskt förhållningssätt i det korta mötet med patienter, familjer, närstående och vårdpersonal bedöms utifrån fastställt Bedömningsunderlag – verksamhetsförlagd utbildning inom barnsjukvård. Bedömningskriterier anges i studiehandledningen.
Frånvaro från obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator genom individuell skriftlig uppgift om inte momentet kan organiseras under terminstid.
För delkursen ges betyget underkänd eller godkänd. För att uppnå betyget godkänd på delkursen krävs betyget godkänt på VFU samt att alla obligatoriska moment är genomförda och godkända.
Delkurs 4. Fördjupning i omvårdnad med fokus på säker vård 4,5 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1–3 examineras individuellt genom en akademiskt skriven text och muntlig presentation i grupp. Fokus för bedömning är dels på studentens förmåga att sammanställa en akademiskt skriven text, dels på förmågan att kritiskt diskutera och reflektera över omvårdnad med fokus på säker vård. Lärandemål 3 examineras individuellt vid ett examinationsseminarium där fokus för bedömningen är på studentens förmåga att presentera akademiskt skriven text och kritiskt granska andra studenters texter. Betyget underkänd, godkänd eller väl godkänd ges i delkursen utifrån fastställda bedömningskriterier som finns i studiehandledningen. Frånvaro från obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator genom individuell skriftlig uppgift om inte momentet kan organiseras under terminstid.
För att uppnå betyget godkänd i delkursen krävs att samtliga obligatoriska moment och examinationer i delkursen är genomförda och godkända. För att uppnå väl godkänt betyg i delkursen krävs att akademiskt skriven text är väl godkänd.
Delkurs 5. Läkemedelsberäkning III, 1,5 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemålet i delkursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen omfattande 1,5 hp där fokus för bedömningen är på studentens förmåga att utföra läkemedelsberäkningar. Betyget underkänd eller godkänd ges utifrån fastställda bedömningskriterier som finns i studiehandledningen. För godkänt betyg ska samtliga uppgifter vara korrekt uträknade och uträkningarna ska vara redovisade på tentamen samt stämma överens med det angivna svaret.
För hela kursen ges betyget underkänd, godkänd eller väl godkänd. För att uppnå betyget godkänd i hela kursen krävs att samtliga delkurser är godkända. För att uppnå betyget väl godkänd i kursen krävs väl godkänt betyg i delkurserna 1 och 4.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Ingen ledighet beviljas under VFU. Vid frånvaro under VFU ska klinisk adjunkt som är ansvarig för bedömningen, handledare och student komma överens om hur komplettering ska ske. För studenter som underkänts i verksamhetsförlagd utbildning erbjuds ett omprovstillfälle när utbildningsplats, lärare och handledare är tillgängliga i enligt men den individuella plan som upprättas vid dessa tillfällen. Den verksamhetsförlagda utbildningen kan avbrytas av studenten eller av examinatorn. I de fall studenten på eget initiativ och utan medgivande av examinatorn avbryter praktiken leder avbrottet till att kursen underkänns och att studenten erbjuds att gå om när utbildningsplats, lärare och handledare är tillgängliga i enligt men den individuella plan som upprättas vid dessa tillfällen om inte det maximala antalet examinationstillfällen redan uppnåtts. Om studenten visat sådan grov oskicklighet under praktiken att klienter, patienter eller brukare riskerar att skadas, kan examinator efter samråd med handledare och prefekt besluta att underkänna studenten i förtid. I de fall detta inträffar kan studenten erbjudas en ny praktik endast under förutsättning att det maximala antalet examinationstillfällen inte redan uppnåtts och att studenten genomgått en prövning av för praktikens genomförande nödvändiga kunskaper och färdigheter. Prövningen görs enligt den individuella plan som upprättas vid dessa tillfällen. Studenten har rätt att inom ett år efter avbrottet genomgå två prövningar enligt denna plan.
Gemensam kurslitteratur för delkurs 1, 2, 3 och 4
AnalysPortalen - Labmedicin Skåne (skane.se)
Ehnfors M, Ehrenberg A, Thorell Ekstrand I, (2021) VIPS-boken – Välbefinnande integritet prevention säkerhet. Lund: Studentlitteratur. 296 sidor.
FASS, www.FASS.se Heise Löwgren C (red) (senaste upplagan)
Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvård. Stockholm: Liber AB. Utkommer varje år. Cirka 50 sidor.
Leksell J, Lepp M, (2019) Sjuksköterskans kärnkompetenser. (upplaga 2) Stockholm: Liber. 374 sidor.
Lindell L, (2014) Omvårdnadshandledning - Reflekterat erfarenhetsbaserat vetande. Pedagogisk rapport från fakulteten för Hälsa och samhälle, Malmö högskola 2014:1. 62 sidor.
Muntlin Å, Jangland E, (red) (2020). Fundamentals of care: klinisk tillämpning av ett teoretiskt ramverk för omvårdnad. Lund: Studentlitteratur. Cirka 25 av 199 sidor.
Sinisalo E, Moser Hällen L, (red) (2018) Våld i nära relationer Socialt arbete i forskning, teori och praktik. Stockholm: Liber AB. 382 sidor.
Vårdhandboken. Elektronisk resurs.
Vetenskapliga artiklar och annan litteratur omfattande cirka 50 sidor som kompletterar kurslitteraturen kan tillkomma.
Delkurs 1. Omvårdnad vid psykisk hälsa och ohälsa samt verksamhetsförlagd utbildning inom psykiatrisk vård, 13,5 hp
Allgulander C, (2024) Klinisk psykiatri. (5:e uppl) Lund, Studentlitteratur. 374 sidor.
Eriksson T, Midlöv P, (red) (2023) Farmakologi & Farmakoterapi. Lund: Studentlitteratur. Cirka 24 av 622 sidor.
Molin J, Wiklund Gustin L, (red) (2024) Omvårdnad vid psykisk ohälsa - på grundnivå. Lund: Studentlitteratur. Cirka 70 av 592 sidor.
Salander- Renberg E, Sunnqvist C, Westrin Å, Wærn M, Jokinen J, Runeson B, (2013) Suicidnära patienter: kliniska riktlinjer för utredning och vård. Stockholm: Svenska Psykiatriska Föreningen och Gothia Fortbildning. 91 sidor.
Delkurs 2. Verksamhetsförlagd utbildning inom primärvård, 7,5 hp
Murdaugh C-L, Parsons M-A, Pender N-J, (2021) Sjuksköterskans hälsofrämjande arbete. Lund: Studentlitteratur. Cirka 100 av 328 sidor.
Delkurs 3. Verksamhetsförlagd utbildning inom barnsjukvård, 3 hp
Kristensson Hallström I, Derwig M (red) (2023) Pediatrisk omvårdnad. Stockholm: Liber. Cirka 80 av 436 sidor.
Inera AB (2015) Rikshandboken i barnhälsovård. Elektronisk resurs.
Utrikesdepartementets (2006) Mänskliga rättigheter. Konventionen om barns rättigheter. Stockholm: Regeringskansliet. 80 sidor.
Nordiskt närverk för barn och ungas rätt och behov inom hälso- och sjukvård (NOBAB) (2020). Elektronisk resurs. Cirka 5 sidor.
Delkurs 4. Fördjupning inom omvårdnad med fokus på säker vård, 4,5 hp
Blomström V, Wennerberg J, (2021) Akademiskt läsande och skrivande. Studentlitteratur AB. 356 sidor.
Gudmundsson P, (2018) Skrivanvisningar för studenter vid fakulteten för hälsa och samhälle. Hälsa och samhälle, Malmö universitet. 16 sidor.
Henricson M, (red) (2023) Vetenskaplig teori och metod: från idé till examination inom vård- och hälsovetenskap. Upplaga 3 Lund: Studentlitteratur. Cirka 6 av 564 sidor.
Willman A, (2022) Teorier för omvårdnad. Upplaga 1 Lund: Studentlitteratur. Cirka 75 av 406 sidor.
Ödegård S (red) (2019) Säker vård – nya perspektiv på patientsäkerhet. Stockholm: Liber. Cirka 50 av 313 sidor.
Delkurs 5. Läkemedelsberäkning II, 1,5 hp
Eriksson T, Midlöv P, (red) (2023) Farmakologi & Farmakoterapi. Lund: Studentlitteratur. Cirka 50 av 622 sidor.
Olsen L A, Hälleberg Nyman M, (2015) Säker läkemedelsberäkning: dos, styrka, mängd. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur. 228 sidor.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14). I aktuell kurs genomförs två summativa kursvärderingar under kursen, en efter halva kursen och den andra i slutet av kursen.
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.