Avancerad nivå
Sjuksköterskeexamen omfattande 180 hp, vilket inkluderar ett självständigt arbete om 15 hp. Yrkesverksam som sjuksköterska med svensk legitimation motsvarande ett års tjänstgöring samt genomgången kurs, d.v.s. närvaro vid obligatoriska moment i kurs: SM714A Forskningsmetodik, 7,5hp eller motsvarande.
Ingår i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning medicinsk vård 60 hp och erbjuds i termin 2.
Kursen omfattar ett 15 högskolepoängs examensarbete. Således ingår en fördjupning inom ämnet omvårdnad med inriktning mot specialiseringens fokus och forskningsprocessen, olika forskningsdesign där metod för insamling och analys av data behandlas i kursen. Därutöver behandlas forskningsetiska aspekter, systematiskt och organiserad hantering och identifiering av relevant information. I kursen diskuteras och behandlas även vikten av ett kritiskt analytiskt förhållningssätt och akademiskt skrivande med särskilt fokus på språkbruk, problematiserande texter och slutsatser.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper inom specialiseringen; specialistsjuksköterska med inriktning mot medicinsk vård samt inom ämnet omvårdnad. Kursen syftar också till att studenten självständigt genomför ett examensarbete baserat på forskningsprocessens alla delar, och som reflekterar en förmåga och en färdighet i att se sambandet och relationen forskning, beprövad erfarenhet och specialiseringens yrkesutövande.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- differentiera och kritiskt värdera forskningsprocessens olika delar,
- ta ställning till val av forskningsdesign och värdera forskningsetiska principer av relevans för vald design,
- identifiera och självständigt formulera klinisk frågeställning inom omvårdnad och medicin av betydelse för specialiseringens fokus och för en hållbar kunskapsutveckling inom omvårdnad och medicin,
- identifiera sitt behov av ytterligare kunskap för examensarbetets genomförande samt komma fram till strategier för att kunna inhämta kunskap som svarar mot detta behov,
- kritiskt bearbeta och sammanställa relevant kunskap inom omvårdnad och medicin inom angivna tidsramar och med hjälp av adekvata vetenskapliga metoder,
- tillämpa ett fördjupat akademiskt skrivande som kännetecknas av en kritisk bearbetad och problematiserande text i form av ett examensarbete, och
- föreslå och motivera konstruktiva förbättringar både i eget och annan students examensarbete vid opponent- och respondentskap.
Undervisningen bedrivs i form av enskilda studier, metodseminarier, enskild handledning samt handledning i grupp kan ingå. Undervisningen är övervägande projektorienterad och formas således utifrån studenternas tidigare inhämtade kunskaper, färdigheter och erfarenheter. För att student ska uppnå lärandemål 1-6 erbjuds metodseminarier där dessas innehåll sedan kan omsättas av studenten i sitt examensarbete och i diskussioner vid grupp-och individuellt handledningsstöd. Koppling till lärandemål 7 sker vid ett slutseminarium samt genom opponent och respondentskap. Metodseminarier ingår som obligatoriskt moment under kursen liksom slutseminariet med opponent- och respondentskap.
Lärandemål 1-6 examineras i form av ett examensarbete på 15 högskolepoäng. Fokus vid examinationen ligger på studentens förmåga och färdighet att logiskt samt strukturerat hantera forskningsprocessens alla delar. Bedömningen omfattar både innehåll och form dvs. språk- och referenshantering samt läsbarhet. Särskilt fokuseras den kliniska frågeställningen inom omvårdnad och medicin i relation till forskningsprocessen och arbetets relevans för verksamheten och fortsatt behov av ytterligare kunskap inom ämnet. Bedömningen omfattar också arbetets övergripande relevans i relation till ämnet omvårdnad, medicin och specialiseringens fokus. Lärandemål 7 examineras vid ett opponent- och respondentskap där specifik vikt läggs på studentens förmåga att initiera en konstruktiv och kritisk tillåtande diskussion som fokuserar på övergripande frågor och metodologiska utmaningar. Detaljerade bedömningskriterier finns i kursens studiehandledning. Eventuell frånvaro vid obligatoriska läraktiviteter kompletteras enligt beslut av examinator och sker via skriftlig inlämningsuppgift i händelse av ett nytt tillfälle för uppföljningsseminarium ej kan erbjudas under terminstid.
För godkänt betyg på kursen krävs godkänt resultat på obligatoriska moment samt godkänt resultat på opponentskap och respondentskap och examensarbete.
För väl godkänt betyg på kursen krävs dessutom väl godkänt betyg på examensarbetet. Bedömningskriterier för enskilda moment presenteras i studiehandledningen.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
¤ markerar litteratur som återkommer i andra kurser inom programmet
¤ Edberg AK, Ehrenberg A, Wijk H, Öhlen J, (2021) Omvårdnad på avancerad nivå - kärnkompetenserna inom sjuksköterskans specialistområde. Lund: Studentlitteratur. 600s.
¤ Gudmundsson P, (2018) Skrivanvisningar för studenter vid Fakulteten för Hälsa och Samhälle. Fakulteten för hälsa och samhälle, Malmö universitet, 16 s..
¤ Polit DF, Beck CT, (2020) Nursing Research, Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. 11th rev international edition. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins. 592s.
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen, cirka 500 s.
Litteratur för examensarbete väljs i samråd med handledare.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.