Grundnivå
Grundläggande behörighet + Engelska 6.
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Fristående kurs som ges på distans.
Agentbaserad modellering och simulering imiterar mänskligt beteende med hjälp av intelligenta agenter, vilket möjliggör att skapa en artificiell population som kan användas för att undersöka komplexa fenomen inom sociala system. Studenten introduceras till teoretiska och praktiska aspekter av agentbaserad modellering och simulering som bland annat abstraktion av reala system, modellering av beslutsfattande och handlingar, insamling av data, implementering av simuleringsmodeller, planering och genomförandet av simuleringsexperiment samt analys och tolkning av resultat.
Studenten lär känna olika tillämpningar av agentbaserad modellering och simulering, till exempel inom logistik, ekonomi och samhällsvetenskap, där simulering kan användas för att stödja beslutsfattandet.
Kursen omfattar ett antal praktiska kursmoment där studenten använder ett simuleringsramverk för att utveckla egna modeller och genomföra simuleringsexperiment för att undersöka beteendet av sociala system under olika förhållanden.
Kursen innehåller följande moment:
- Introduktion till modellering och simulering
- Händelsestyrd simulering
- Agentbaserad modellering
- Modellering och simulering av sociala system
- Planering av simuleringsexperiment
- Analys och tolkning av simuleringsresultat
- Tillämpningar av agentbaserad modellering och simulering
- Implementering av simuleringsmodeller
**Kunskap och förståelse
**Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för grundläggande begrepp inom agentbaserad modellering och simulering
2. beskriva hur agentbaserad modellering kan användas för simulering av sociala system
**Färdighet och förmåga
**Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
3. implementera agentbaserade modeller med hjälp av simuleringsramverk
4. planera och utföra simuleringsexperiment
**Värderingsförmåga och förhållningssätt
**Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
5. diskutera lämpligheten i att tillämpa agentbaserad modellering och simulering
6. utvärdera och tolka simuleringsresultat
Föreläsningar, laborationer och seminarier, projektarbete samt självstudier.
- Inlämningsuppgifter (4.5 högskolepoäng)
Lärandemål 1, 2 och 5 examineras genom inlämningsuppgifter. Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
- Projektarbete (3 högskolepoäng)
Lärandemål 3, 4 och 6 examineras genom ett projektarbete. Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Som slutbetyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För slutbetyget Godkänd (G) krävs godkänt resultat på alla inlämningsuppgifter samt på projektarbetet.
För slutbetyget Väl godkänd (VG) på hela kursen krävs dessutom betyg Väl Godkänd för projektarbetet.
- Banks, J., Carson, J. S., Nelson, B. L. & Nicol D. M. (2013). Discrete-Event System Simulation. Pearson Education
- Gilbert, N., & Troitzsch, K. (2005). Simulation for the social scientist. McGraw-Hill Education (UK).
- Law, A. (2014). Simulation Modeling and Analysis. McGraw Hill.
- Railsback, S. F., & Grimm, V. (2019). Agent-based and individual-based modeling: a practical introduction. Princeton University press.
Utöver ovanstående litteratur tillkommer en samling vetenskapliga artiklar.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.