Grundnivå
- Minst 60 högskolepoäng i datavetenskap med progression inklusive 5 hp akademiskt skrivande.
CTDVA / Datavetenskap
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet datavetenskap, kursen kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i datavetenskap.
- Vetenskapsteori
- Målformulering av forskningsprojekt
- Uppställning av hypoteser och forskningsfrågor
- Kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder, deduktiva metoder, designvetenskap
- Metoder för resultatanalys, deskriptiv statistik
- Akademiskt skrivande och läsande
- Informationssökning
- Forskningsetik
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för vetenskapsfilosofiska begrepp och perspektiv inom datavetenskap
2. beskriva datavetenskapliga forskningsmetoder
3. förklara hur ett datavetenskapligt forskningsprojekt genomförs
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
4. formulera ett vetenskapligt problem
5. söka, välja och utvärdera relevant information för att formulera ett vetenskapligt problem
6. skriva akademiska texter som uppfyller vetenskapliga krav på struktur, stil och referenshantering
7. analysera resultat med lämpliga statistiska metoder
8. presentera resultat på ett vetenskapligt sätt
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenterna kunna:
9. förhålla sig reflekterande till hela forskningsprocessen- från formulering av förskningsfråga, informationsurval och metodval till analys, presentation och värdering av resultat
10. göra bedömningar med hänsyn till relevanta etiska aspekter
Kursen genomförs med föreläsningar, seminarier och självstudier.
För betyget Godkänd krävs:
- Inlämningsuppgifter, 4 hp, UG (Lärandemål: 2-6, 8-10)
- Tentamen, 3,5 hp, UV (Lärandemål: 1-10)
Slutbetyget baseras på tentamen.
- Oates, B.J., Griffiths, M., McLean, R., (2022). Researching Information Systems and Computing. 2nd edition, Sage Publications, London.
- Zobel, J. (2014). Writing for Computer Science - The art of effective communication. 3rd ed., Springer, London.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.