Kursplan
Kursplan hösten 2025
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Inrättandedatum
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Huvudområde
HSSAA / Socialt arbete
Fördjupningsnivå
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Fristående kurs.
Innehåll
Kursen syftar till att ge en orientering i socialt arbete som ämnes-, forsknings- och verksamhetsområde, samt att studenten utvecklar de kunskaper som krävs för fördjupade studier i ämnet. Ett ytterligare syfte är att belysa och analysera kopplingen mellan teori och praktik i socialt arbete.
Kursen består av 4 delkurser.
Delkurser
Delkurs 1. Introduktion till socialt arbete, 7,5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen introduceras det sociala arbetets historia och dess grundläggande förutsättningar, nationellt och internationellt. Ämnets teoretiska begreppsbildning och centrala verksamhets-områden behandlas. Dessutom introduceras grunderna i vetenskapligt skrivande.
Delkurs 2. Sociologi och socialt arbete, 7,5 hp
Delkursens innehåll
Kursen introducerar studenten i grundläggande klassiska och moderna sociologiska teorier, av relevans för socialt arbete med tonvikt på samhällsstruktur, socialt samspel och social förändring. Därtill behandlas förhållandet mellan begreppen ”aktör” och ”struktur” samt hur de samspelar. Utifrån olika maktperspektiv diskuteras frågor om social stratifiering, exempelvis klass, genus och etnicitet. Sociologiska teorier och begrepp diskuteras i nationella, internationella och historiska perspektiv samt tillämpas på företeelser i det moderna samhället som har relevans för det sociala arbetet
Delkurs 3. Psykologi och socialt arbete, 7,5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen fördjupas psykologiska teorier och metoder som har särskild relevans för dagens praktik i socialt arbete. Med utgångspunkt i de metoder för bedömning och behandling som rekommenderas av Socialstyrelsen läggs fokus på metodernas främsta underliggande kunskapsunderlag, det vill säga 1) Anknytningsteori, 2) KBT och 3) Systemisk familje- och kommunikationsteori. Anknytningsteorin har relevans för socialt arbete särskilt inom områden som berör omsorgskvalité i familjemiljö och professionell omsorg av barns och ungas psykiska ohälsa, fosterhemsplaceringar, tidiga interventioner och utredningar av familjer med psykosocial problematik. Teorin med samlingsnamnet kognitiv beteendeterapi (KBT) omfattar ett flertal sätt att bedriva socialt och psykologiskt behandlingsarbete med olika målgrupper och har på senare år fått allt större spridning i socialt arbete i Sverige, både på behandlingsinstitutioner och i öppenvården. Det tredje centrala perspektivet i kursen utgörs av kommunikations- och systemteori och dess betydelse för att förstå samspelet mellan människors personliga, relationsmässiga- och omgivande faktorer samt kommunikationsmönster och strukturer inom familjer.
Delkurs 4. Socialpolitik och socialt arbete, 7,5 hp
Delkursens innehåll
Socialpolitikens utveckling och dess relationer till de politiska och ekonomiska strukturerna behandlas ur såväl nationellt som internationellt perspektiv. Den välfärdsstatliga regleringen avseende grundläggande lagstiftning, sociallagstiftning samt socialförsäkring diskuteras. Olika socialpolitiska modeller, samt förhållandet mellan offentlig sektor, privat sektor och frivillig sektor behandlas. Fokus ligger dels på problem associerade med implementeringen av socialpolitikens målsättningar dels på frågor om genus, invandring, globalisering och välfärdsstatens framtid.
Lärandemål
Delkurs 1. Introduktion till socialt arbete, 7,5 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
- redogöra för och diskutera olika synsätt på det sociala arbetets mål, utformning och innehåll, i ett historiskt och teoretiskt perspektiv,
- beskriva och diskutera grundläggande begreppsbildning om det sociala arbetets organisationsformer och arbetsfält,
- reflektera över etiska frågor och dilemman i det sociala arbetets praktik, och
- tillämpa grunderna i det vetenskapliga skrivandet.
Delkurs 2. Sociologi och socialt arbete, 7,5 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
- redogöra för sociologiska teorier, perspektiv och begrepp av relevans för socialt arbete,
- tillämpa sociologiska teorier och begrepp för att visa förståelse för socialt arbete,
- beskriva maktstrukturer som påverkar social differentiering på bas av klass, kön och etnicitet samt hur dessa samspelar i intersektionella analyser, och
- kritiskt reflektera kring sociologiska teorier och begrepp utifrån deras relevans för analys av sociala problem och det praktiska sociala arbetet.
Delkurs 3. Psykologi och socialt arbete, 7,5 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
- redogöra för psykologiska teorier och begrepp med relevans för socialt arbete,
- tillämpa psykologiska teorier i analysen av fallbeskrivningar, där individens och familjens psykiska tillstånd undersöks med fokus på individuella, relationsmässiga- och omgivningsfaktorer, och
- kritiskt reflektera kring likheter och skillnader mellan psykologiska perspektiv vars aktuella utvecklingar utgör ett kunskapsunderlag för professionella insatser inom det utredande och behandlande socialt arbete.
Delkurs 4. Socialpolitik och socialt arbete, 7,5 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
- redogöra för socialpolitiska teorier och begrepp av relevans för socialt arbete,
- applicera socialpolitiska teorier och begrepp på sociala företeelser och sociala problem,
- kritiskt granska de socialpolitiska teoriernas och begreppens relevans för praktik och forskning, och
- kritiskt granska de socialpolitiska teorierna utifrån ett genus, klass och etnicitet.
Arbetsformer
Delkurs 1. Introduktion till socialt arbete, 7,5 hp
Delkursens arbetsformer
För att uppnå lärandemål 1-3 ges föreläsningar, seminarier och frågestunder. Föreläsningarna presenterar centrala delar av kursinnehållet och syftar till att underlätta läsningen av kurslitteraturen. Seminarium ger möjlighet att bearbeta kursinnehållet och litteraturen. Frågor om kursens upplägg och innehåll besvaras på separata frågestunder. För att uppnå lärandemål 4 ges en föreläsning, skriftligt underlag samt en frågestund om vetenskapligt skrivande.
Delkurs 2. Sociologi och socialt arbete, 7,5 hp
Delkursens arbetsformer
För att uppnå lärandemål 1-4 ges undervisning i form av föreläsningar, frågestunder och seminarier. Vid föreläsningarna presenteras centrala delar ur kursinnehållet. Föreläsningarna syftar till att vara ett stöd vid inläsning av kurslitteraturen. Vid
frågestunderna har studenterna möjlighet att ställa frågor om kursens upplägg och innehåll. Vid seminarierna ges möjlighet till fördjupning i kursens centrala teman samt träning i att tillämpa teorier och begrepp av relevans för socialt arbete.
Delkurs 3. Psykologi och socialt arbete, 7,5 hp
Delkursens arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, grupparbeten och diskussioner. För att uppnå lärandemål 1 - 3 stöds studenterna pedagogiskt genom arbetsformer som föreläsningar och fallanalyser där studenterna tränar sina förmågor att tillämpa teoretiska begrepp med efterföljande lärarfeedback. Dessa uppgifter genomförs enskilt samt i mindre grupper och är ej obligatoriska men skall ses som pedagogiskt relevanta, då de utgör en metod för att utveckla en förståelse för hur teorierna kan fungera såväl som redskap för ökad självinsikt som redskap för analys och förståelse i det sociala arbetet med människor.
Delkurs 4. Socialpolitik och socialt arbete, 7,5 hp
Delkursens arbetsformer
För att uppnå lärandemål 1–4 presenteras först kursinnehållet vid föreläsningar för att bidra med en överblick av varje specifikt moment i kursen och där studenten tillägnar sig kunskaper i relation till de fyra lärandemålen. Föreläsningarna följs sedan av seminarier och inlämningsuppgifter. Lärandemålen 1, 2, 4 tränas genom obligatoriska individuella skriftliga inlämningsuppgifter. Lärandemål 4 bearbetas dessutom genom en obligatorisk seminarieövning. Inlämningsuppgifterna samt seminarieövningen är obligatoriska.
Bedömningsformer
Delkurs 1. Introduktion till socialt arbete, 7,5 hp
Delkursens bedömningsformer
Samtliga lärandemål examineras genom en individuell skriftlig tentamen. Fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga att redogöra för och diskutera det sociala arbetets innehåll och utformning. Vidare bedöms studenters förmåga att beskriva och diskutera olika teoretiska begreppsbildningar inom socialt arbete samt reflektera över etik i det sociala arbetets praktik. Dessutom bedöms hur väl studenten kan tillämpa grunderna i vetenskapligt skrivande.
För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt på individuell skriftlig tentamen. För väl godkänt betyg på delkursen krävs väl godkänt på individuell skriftlig tentamen. För bedömningen använder examinatorn bedömningskriterier som utarbetats för respektive betygsnivå. Bedömningskriterierna finns beskrivna i studiehandledningen.
Delkurs 2. Sociologi och socialt arbete, 7,5 hp
Delkursens bedömningsformer
Samtliga lärandemål examineras genom en individuell skriftlig tentamen. Fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga att redogöra för sociologiska teorier och begrepp samt att tillämpa dessa på situationer och fall av relevans för socialt arbete.
Vidare läggs vikt vid att studenten kan redogöra för olika maktstrukturer som påverkar social differentiering och för intersektionella analyser. Dessutom läggs vikt vid att studenten visar ett kritiskt reflekterande förhållningssätt till sociologiska teorier och deras relevans för att förstå socialt arbete.
För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt på den individuella skriftliga tentamen. För väl godkänt betyg på delkursen krävs väl godkänt på den individuella skriftliga tentamen. För bedömningen används bedömningskriterier som utarbetats för respektive betygsnivå. För delkursen gällande betygskriterier finns tillgängliga i studiehandledningen vid kursstart.
Delkurs 3. Psykologi och socialt arbete, 7,5 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1–3 examineras genom en individuell skriftlig tentamen. Fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga att redogöra för psykologiska teorier och begrepp, att använda dessa för att analysera fallbeskrivningar, samt att visa ett reflekterande och kritiskt förhållningssätt till de teoretiska perspektiven.
För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt på den individuella skriftliga tentamen. För väl godkänt betyg på delkursen krävs väl godkänt på den individuella skriftlig tentamen. För bedömningen använder examinatorn bedömningskriterier som utarbetats för respektive betygsnivå. Bedömningskriterierna finns att läsa i studiehandledningen.
Delkurs 4. Socialpolitik och socialt arbete, 7,5 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1–4 examineras genom en individuell skriftlig tentamen. Fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga att kunna redogöra för och applicera socialpolitiska teorier i relation till det sociala arbetet. Vidare bedöms studenters förmåga att kritiskt kunna granska de socialpolitiska teorierna utifrån klass, genus och etnicitet samt dess relevans för fältet socialt arbete. Lärandemål 1, 2 och 4 examineras dessutom genom aktivitet i seminarium och inlämningsuppgifter. Frånvaro från obligatoriska moment inklusive obligatoriska seminarier sker först och främst genom uppsamlingsseminarium och kan eventuellt kompletteras med en skriftlig inlämningsuppgift motsvarande ordinarie moment, enligt beslut av examinator.
För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt på både de obligatoriska inlämningsuppgifterna samt seminarieuppgiften och den individuella skriftliga tentamen. För väl godkänt betyg på delkursen krävs godkänt på både inlämningsuppgifterna och seminarieuppgiften och väl godkänt på den individuella skriftliga tentamen. För bedömningen använder examinatorn bedömningskriterier som utarbetats för respektive betygsnivå. Bedömningskriterierna finns att läsa i studiehandledningen.
För betyget godkänd på hela kursen krävs godkänt betyg på samtliga delkurser. För väl godkänt betyg på kursen krävs dessutom väl godkänt betyg på minst 3 av delkurserna.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.