Avancerad nivå
Kandidatexamen eller motsvarande om minst 180 högskolepoäng samt kunskaper motsvarande Engelska 6 från svensk gymnasieskola.
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Ingår i huvudområdet Urbana studier på avancerad nivå 91-120 hp
Städers utveckling påverkas av en mångfald aktörer som kontinuerligt interagerar på olika sätt för att skapa nytta och värde av begränsade resurser. Syftet med kursen är att identifiera och förstå olika intressenter och analysera vad som driver och begränsar deras agerande. Kursen syftar även till att ge fördjupning i kvalitativa metoder och akademiskt skrivande.
Kursen ger en introduktion och problematiserar de svårigheter och möjligheter som kan finnas med att olika samhällsaktörer interagerar för att tillsammans utveckla och bygga städer och samhällen. Vidare fördjupas även kunskaper i kvalitativa metodologiska angreppsätt som kan användas för studera och utveckla interaktionen mellan intressenter och nätverk. Kursen är indelad i två moduler och varje modul kommer att organiseras utifrån ett flertal teman:
1. Urban affärs och utveckling 7,5hp
Ett flertal intressenter, exempelvis privata, offentliga eller ideella aktörer, påverkar städers och samhällens utveckling. Deras olika roller, behov och intressen kan såväl skapa möjligheter som begränsningar för värdeskapande. Modulen kommer utifrån teman ge en teoretisk grund för olika perspektiv på, samt problematiserar, interaktionen mellan olika aktörer, tjänsteproduktion, värdeskapande samt tjänsteinnovationer. Det finns exempelvis olika former av kontrakt som påverkar möjligheten att styra och utvärdera interaktionen (kontraktsteori) samt att lagar, regler och normer (institutionell teori) sätter ett ramverk för interaktionen. Kursen ger även en bred förståelse för hur etik, grundvärderingar, organisationers samhällsansvar och synen på hållbar utveckling påverkar och skapar nya förutsättningar för urban utveckling.
2. Kvalitativa metoder 7,5hp
För att studera och kunna utveckla intressenters ageranden behövs fördjupade kunskaper i kvalitativa metoder. I denna modul fördjupas och appliceras kunskaper från modul 1. Det inkluderar teoretiska koncept som co-design, mutual learning, city making och co-production. I den här modulen kommer därför fördjupade kunskaper i intervjustudier, actor-network, etnografiska och antropologiska metoder samt textanalys. Modulen skall förbereda studenten för att självständigt kunna driva forsknings- och utvecklingsarbete på avancerad nivå.
Lärandemål (Modul 1):
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. identifiera, analysera och kritiskt förhålla sig till intressenters ageranden, möjligheter att samordna värden och intressen i samhället samt olika former av styrning av intressen,
2. självständigt och kritiskt söka och utveckla kunskap om intressenters ageranden, möjligheter att samordna värden och intressen i samhället samt olika former av styrning av intressen.
Lärandemål (Modul 2):
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
3. redogöra för och förklara relationen mellan forskningsproblem, val av empiriskt material, studieobjektet och metod för insamlande av empiri.
4. analysera olika typer av kvalitativt empiriskt material,
5. reflektera kring styrkor och svagheter med olika typer av kvalitativt material och forskningsmetoder.
6. utveckla och argumentera for metodologiska val,
7. applicera kursens innehåll i praktiskt utvecklings- och forskningsarbete, (designa en empirisk studie, samla in och analysera data samt reflektera över trovärdighet och relevanta aspekter i denna process),
8. kommunicera skriftligen och muntligen resultat av den egna studien.
Föreläsningar och seminarier med skriftliga inlämningar.
Modul 1
Aktivt deltagande i seminarier och skriftlig inlämning av seminarieuppgifter (3.5hp) (Lärandemål 1) (UG)
Individuell examination (4hp) ( Lärandemål 2) (UA)
Modul 2
Aktivt deltagande i seminarier och skriftlig inlämning av seminarieuppgifter (3.5hp) (Lärandemål 3-5) (UG)
Individuell examination (4hp) (Lärandemål 3-8) (UA)
Information om hur slutbetyg på kursen bestäms går att finna i kursdokumentation som tillhandahålls vid kursstart.
Modul 1
- Eriksson-Zetterquist, U., Hansson, M., & Nilsson, F. (senaste upplagan). Theories and Perspectives in Business Administration. Studentlitteratur, Lund.
Modul 2
- Silverman, D. (senaste upplagan). Doing qualitative research. SAGE, London
Kompletterande vetenskapliga artiklar tillhandahålles elektroniskt.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.