Grundnivå
- DA339A Objektorienterad programmering alternativt DA361A Data- och informationsvetenskap: Objektorienterad programmering och modellering för IA eller DA315A Objektorienterad spelprogrammering
- DA211A Introduktion till studier i datavetenskap/DA154A Introduktion till datavetenskap alternativt DA301A Speldesign
- 10 hp från kursen DA336A Systemutveckling och projekt I
- Utöver ovanstående formella förkunskapskrav förutsätts även att studenten har kunskaper från kursen DA336A Systemutveckling och projekt I.
Kursen ingår i huvudområdet datavetenskap på nivå 31 - 60 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i datavetenskap.
Kursen innehåller följande moment:
- Kravhantering och test som verktyg inom strukturerad programvaruutveckling
- Testning, verifiering och validering av programvara
- Insamling, specificering, analys och validering av krav
**Kunskap och förståelse
**För godkänd kurs ska studenten kunna:
- visa förståelse för vikten av strukturerade metoder för kravhantering och testning vid utveckling av programvara
- beskriva upplägg och tillämpning av olika metoder som kan används i en kravprocess samt för testning, verifiering och validering vid utveckling av programvara
- beskriva olika stödverktyg för kravhantering och testning vid utveckling av programvara
- visa förståelse för betydelsen av lämpliga mätetal och deras tolkning med avseende på programvarans kvalitet och hur dessa mätetal kan användas för produktförbättring
**Färdighet och förmåga
**För godkänd kurs ska studenten kunna:
- identifiera och specificera lämpliga krav utifrån en kunds behov
- välja lämpliga metoder för kravinsamling, analys och validering av krav
- definiera och konstruera lämpliga testfall utifrån givna kundkrav
- välja lämpliga metoder för analys, verifiering och validering av krav
**Värderingsförmåga och förhållningssätt
**För godkänd kurs ska studenten kunna:
- i grupp diskutera och värdera de inneboende problem som uppstår vid utveckling av programvara med avseende på organisation och teknik
Kursen genomförs med föreläsningar, workshops, seminarier och grupparbete.
Krav för godkänt betyg: Godkänd skriftlig tentamen (3 hp, UV), godkända inlämningsuppgifter (4,5 hp, UG).
Krav för väl godkänt betyg: Väl godkänd skriftlig tentamen och godkända inlämningsuppgifter.
Referenslitteratur:
- Leffingwell, Dean. (2011). Agile software requirements: lean requirements practices for teams, programs, and the enterprise. Upper Saddle River, NJ: Addison-Wesley
- Myers, Glenford J., Sandler, Corey & Badgett, Tom (2012). The art of software testing. 3. ed. Hoboken, N.J.: John Wiley & Sons
- Ryber, Torbjörn. (2006). Testdesign för programvara: Så tar du fram bra testfall. Miguru Media AB
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.