Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IF121F Idrottspsykologi I (godkänd)
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fristående kurs.
Delkurs 1 behandlar olika problemområden inom idrotten utifrån ett psykologiskt perspektiv. Begreppet karriärövergångar problematiseras och diskuteras. Problematiken i samband med idrottsskador analyseras och diskuteras både utifrån ett individuellt perspektiv och ett ledar- och tränarperspektiv. I delkursen sker även en utveckling och uppföljning av prestationspsykologi i idrotten och dess mentala förutsättningar.
Delkurs 2 ger en översikt över grundläggande vetenskapliga arbetsmetoder och hur de kan tillämpas inom idrottspsykologin. Detta exemplifieras genom vetenskapliga artiklar inom området. Studenten producerar under handledning en uppsats utifrån ett problemområde inom idrottspsykologin, som väljs i samråd med ansvariga lärare.
Kursen består av två delkurser:
Delkurs 1: Problemfokusering inom idrotten, 7,5 högskolepoäng
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- beskriva begreppet karriärövergångar inom idrotten
- redogöra för psykologiska faktorer i samband med idrottsskador
- bedöma och utvärdera en idrottspsykologisk intervention på såväl individ- som gruppnivå
Delkurs 2: Uppsats, 7,5 högskolepoäng
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för grundläggande vetenskapliga arbetsmetoder med fokus på olika kvalitativa och kvantitativa metoder
- bedöma vad som krävs för val av metod i ett uppsatsarbete
- använda relevanta idrottspsykologiska teorier i ett uppsatsarbete
- bedöma vetenskapliga artiklar inom det idrottspsykologiska området
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av Föreläsningar, arbete i grupp och seminarier, praktisk tillämpning., utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.
Examinationen av delkurs ett sker genom en skriftlig individuell inlämningsuppgift. Delkurs två examineras genom ett individuellt uppsatsarbete.
God språkbehandling och presentationsform krävs vid såväl muntliga som skriftliga redovisningar.
För betyget VG i uppsatsarbetet i delkurs 1 krävs att studenten tydligt visar ett analytiskt förhållningssätt till kursens centrala begrepp och modeller samt kan använda och utveckla egna och andras insikter för att reflektera och problematisera i sin skriftliga individuella inlämningsuppgift.
För betyget VG i uppsatsarbetet i delkurs 2 krävs att studenten tydligt visar ett analytiskt förhållningssätt till kursens centrala begrepp och modeller samt kan använda och utveckla egna och andras insikter för att reflektera och problematisera.
Betygskriterier anges av kursledaren vid kursstarten.
Henriksen, Kristoffer., Hansen, Jakob, & Hvid Larsen, Carsten (2019). Mindfulness and acceptance in sport. Routledge (252s.).
Lindwall, Magnus., Stenling, Andreas. & Weman Josefsson, Karin. (2019). Motivation inom träning, hälsa och idrott – ett självbestämmande perspektiv. Studentlitteratur AB. (416 s.).
Svartdal, F. (2005) Psykologins forskningsmetoder: En introduktion, Stockholm: Liber: (304s).
Weinberg, Robert & Gould, Daniel. (2023) Foundations of Sport and Exercise Psychology. 8th Ed, Human Kinetics Publishers (737 s.)
Kompendier och artiklar tillkommer motsvarande 300 s.
Valfri litteratur
Valfri litteratur väljs i samråd med undervisande lärare 200 sidor.
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutning till kursens avslutning.
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.