Grundnivå
Interaktionsdesign för informationsarkitektur (5 hp)
Utöver ovanstående formella förkunskapskrav förutsätts även att studenten har kunskaper från kursen Introduktion till studier i datavetenskap.
CTDIO Data- och informationsvetenskap, CTDVA Datavetenskap
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdena datavetenskap och data- och informationsvetenskap och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i datavetenskap och i data- och informationsvetenskap.
Kursens innehåll delas in i två huvudområden;
- Fördjupade teorier för informationsarkitektur
- Innehållshantering och användbarhet
Kursen inkluderar:
- Teorier och metoder för informationsarkitektur
- Design och utvärdering av användbarhet
- Flerplattformsapplikationer
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
1. beskriva möjligheter och problem med information genom flera plattformar
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
2. använda olika heuristiker för informationsarkitektur
3. skapa, beskriva, jämföra och motivera innehållsstrategier för givna scenarier
4. tillämpa olika teorier och metoder för att organisera information
5. designa och implementera informationsarkitekturer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
6. diskutera och reflektera hur tekniska möjligheter, organisatoriska förutsättningar och användarperspektiv påverkar utveckling av informationssystem
Föreläsningar, övningar, laborationer samt ett projekt som genomförs i mindre grupper.
Kursen bedöms genom muntliga och skriftliga rapporter (5 hp, UV) (Lärandemål 1, 3, 6) och grupparbete (2,5 hp UG) (Lärandemål 2, 4, 5)
För betyget Godkänd krävs att samtliga ingående uppgifter genomförts och minst fått värderingen Godkänd.
För Väl godkänd krävs därutöver att minst hälften av de VG-grundande uppgifterna fått värderingen Väl godkänd.
- Boyl, Brian LM. (2019). Interaction for Designers: How to Make Things People Love. London: Routledge
- Casey, M. (2023). The content strategy toolkit: Methods, guidelines, and templates for getting content right. New Riders.
- Resmini, Andrea & Rosati, Luca (2011). Pervasive information architecture: designing cross-channel user experiences. Burlington, MA: Morgan Kaufmann
- Reiss, Eric L. (2012). Usable Usability: Simple Steps for Making Stuff Better. New York: John Wiley & Sons
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs inte längre ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.