Avancerad nivå
Minst 60hp i huvudområdet Urbana studier på avancerad nivå där kurserna US710E och US730E ska ingå.
A2E / Avancerad nivå, innehåller examensarbete för masterexamen
Ingår i huvudområdet Urbana studier på nivå 91-120 hp
Syftet med denna kurs är att ge studenter kunskaper och färdigheter i att planera, genomföra och presentera en akademisk studie som stödjer deras förmåga att kritiskt granska, utvärdera och dra slutsatser från forskning relevant för huvudområdet Urbana studier och masterprogrammet Urbana studier: Urban affärs- och samhällsutveckling - fastigheter och transporter.
Ett ytterligare syfte med kursen är att studenter ska utveckla och fördjupa sin förmåga att kritiskt granska och utvärdera olika typer av forskningsarbeten.
I en akademisk studie ingår att identifiera ett relevant forskningsproblem, söka efter och välja relevant litteratur, forskningsmetodik, samla in och analysera relevant empiriskt material samt att presentera forskningsresultat och slutsatser. Studenterna genomför sitt examensarbete självständigt men kommer att i mindre grupper och seminarier under terminen diskutera sitt och andra examensarbeten. De presenterar sina akademiska studier i form av en skriftlig masteruppsats.
Studenter uppmuntras att utveckla sina uppsatser i dialog med såväl fakultetens forskare som med aktörer utanför akademin.
Efter avslutad kurs ska studenten visa:
Kunskap och förståelse
1. Bred och väsentligt fördjupad kunskap och förståelse inom masterprogrammets huvudområde.
2. Fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete genom att utveckla och genomföra en självständig vetenskaplig studie.
3. Fördjupad metodkunskap inom huvudområdet.
Färdighet och förmåga
4. Förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information.
5. Förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och utveckla relevanta forskningsfrågor, planera och med lämpliga metodologiska överväganden och relevanta teorier genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutveckling samt att utvärdera detta arbete.
6. Förmåga att skriftligen och muntligen, nationellt och internationellt, redogöra för och diskutera slutsatser och den kunskap som sitt självständiga arbete på ett tydligt, transparant och insiktsfullt sätt.
7. Förmåga att muntligen presentera och försvara sitt självständiga arbete vid ett seminarium och att där sakligt kunna diskutera dess styrkor och svagheter samt beakta det egna perspektivets och sammanhangets betydelse.
8. Förmåga att diskutera andra studenters forskning baserat på akademiska standarder.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
9. Förmåga att bedöma forskning inom de forskningsfält som är relevanta för mastersprogrammet, genom att ställa relevanta disciplinära, sociala och etiska frågor samt visa medvetenhet om etiska aspekter av forsknings- och utvecklingsarbete.
10. Förmåga att identifiera det personliga behovet av ytterligare kunskap och ta ansvar för det egna pågående lärandet.
11. Förmåga att visa insikt i forskningens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och individens ansvar för hur den används.
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och handledning. Vid seminarierna ges studenter möjlighet att diskutera varandras uppsatser i mindre grupper. I slutet av kursen läggs uppsatsen fram för presentation, då ges studenterna möjlighet att presentera och försvara sin uppsats samt att på vetenskapliga grunder diskutera en annan grupps uppsats.
Individuellt skriftligt examensarbete (28hp( (UA) (samtliga lärandemål)
Seminarier; presentation och försvar av eget examensarbete samt opposition och diskussion av andra examensarbete (2hp) (UG) (samtliga lärandemål)
För betyget godkänd på hela kursen (30 hp) krävs att samtliga examinationer är godkända.
Helkursbetyget baseras det individuella skriftliga examensarbetet (28hp).
Studenter förväntas att självständigt identifiera, utvärdera och använda relevant litteratur för sitt examensarbete
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.