Grundnivå
90hp inom programmet, inklusive: DA109A: Webbtjänster, DA336A: Systemutveckling och projekt I, samt DA200A: Informationsarkitektur bortom skärmar alternativt DA343A: Objektorienterad programutveckling, trådar och datakommunikation.
CTDIO Data- och informationsvetenskap, CTDVA Datavetenskap
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdena datavetenskap och data- och informationsvetenskap och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i datavetenskap och i data- och informationsvetenskap.
Varje student ingår i ett projektteam där deltagarna tillsammans arbetar användarcentrerat för att ta fram en lösning på en verklighetsförankrad problemställning. Projektgruppen ansvarar gemensamt för att projektet presenteras och dokumenteras på lämpligt vis, genom t.ex. progressrapportering, projekt- och produktdokumentation, produktpresentationer, resultatbeskrivning, projektplanering, roll- och resursfördelning och erfarenheter/reflektioner.
**Kunskap och förståelse
**För godkänd kurs ska studenten kunna visa:
- kunskap om och förståelse för sociala och organisatoriska aspekter, såsom t.ex. ledarskap, rollfördelning och konflikthantering
- förståelse för hur den egna rollen samt individuella kunskaper och erfarenheter relaterar till andra kompetenser och bakgrund
- förståelse för hur ett projektteam gemensamt kan arbeta användarcentrerat i en mjukvaruutvecklingsprocess
**Färdighet och förmåga
**För godkänd kurs ska studenten kunna visa förmåga:
- till lagarbete och samarbete i team sammansatta utifrån olika kompetenser och bakgrunder
- att se, förstå och utveckla sin roll inom ett projektteam där teamet tillsammans planerar, genomför, leder, utvärderar och utvecklar projektprocesser under förhållanden med begränsade resurser
- att säkerställa att intressenters behov tillgodoses i alla delar av en utvecklingsprocess genom att använda situationsanpassade metoder och verktyg för att skissa, beskriva, modellera, implementera, utvärdera och testa prototyper och produkter
- att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, behov, problem och lösningar inför, och i dialog med, olika intressenter
**Värderingsförmåga och förhållningssätt
**För godkänd kurs ska studenten kunna visa:
- förmåga att samla in, tolka och värdera data för att göra bedömningar med avseende att utveckla en behovsorienterad lösning för en verklighetsförankrad problemställning
- förmåga att reflektera över sin roll, prestation, bidrag och utveckling i relation till kursen, projektet och lösningen
- förmåga att visa ett professionellt förhållningssätt till projektarbete med interna och externa intressenter
Under kursens gång anordnas ett antal föreläsningar/seminarier/workshops kring olika aspekter i relation till projektarbete samt hur man professionellt hanterar och hittar lösningar till verkliga utmaningar. Det anordnas även tillfällen där studenterna har möjlighet att presentera vad de hittills kommit fram till samt att få återkoppling på projektarbetet och lösningar. I samband med projektets avslutning ska varje studentgrupp presentera sina resultat.
Varje student skall kontinuerligt dokumentera sitt eget bidrag, vilket fungerar som ett underlag för individuell projektreflektion där studenten kritiskt skall analysera och dokumentera sin insats i och sina erfarenheter från projektet.
Kursen omfattar projektarbete och rapportskrivning, samt föreläsningar/seminarier/workshops/presentationer samt coaching individuellt eller i grupp.
Krav för godkänd: Aktivt deltagande och bidragande i formeringen av teamet och projektet (2 hp, UG). Aktivt deltagande i och bidragande till projektteamet och dess leverabler (10 hp, UG). Godkänd individuell projektreflektion samt individuell dokumentation av sitt eget arbete (3 hp, UG).
Studenten förväntas söka, värdera och använda relevant litteratur på egen hand eller i samråd med lärare/handledare.
Rekommenderad litteratur:
- Gustavsson, T. (2016) Agil projektledning. Sanoma Utbildning.
- Tonnquist, B. (2016) Projektledning. Sanoma Utbildning.
Kompletterande ämnes-/projekt-/praktikspecifik litteratur kan tillkomma vid kurstillfället.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.