Grundnivå
Högskoleutbildning om minst 180 hp, samt ytterliga krav på högskolepoäng inom specifika skolämnen. Se behörighetskrav för respektive inriktning i utbildningsplan för Kompletterande pedagogisk utbildning (LALKP).
Inget huvudområde
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
I kursen ingår 12 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper om pedagogik och didaktik. Vidare ska studenterna utveckla kunskap om vad det innebär att vara lärare i dagens skola och vuxenutbildning.
I kursen diskuteras vad det innebär att vara lärare mot bakgrund av studenternas egna ämnestillhörigheter och i förhållande till styrdokument för undervisning i skolan, gymnasieskolan och vuxenutbildningen.Studenterna ska vidare utveckla sin förståelse för skolväsendets historia och organisation ur ett läroplansteoretiskt perspektiv. I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning. Kursen inramas av pedagogikens och didaktikens utveckling och innehåll i förhållande till andra vetenskapsområden.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- Relatera och diskutera pedagogiska och didaktiska perspektiv till relevant undervisningsämne och till elevernas lärande
- Kritiskt granska undervisningspraktik och lärarprofession i förhållande till teorier om lärande och undervisning
- Beskriva valda delar av skolväsendets historia och organisation i relation till relevanta styrdokument
- Relatera läroplansteori till skolans styrning, kunskapssyn i styrdokument samt till undervisningens innehåll.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utöver enskilda studier utgörs av grupparbeten, gruppdiskussioner, kollegial respons, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Detta inkluderar att delta i nätbaserade relationer och utnyttja digitala medier för samarbete och lärande. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Prov 1. Muntlig examination 6 hp (Oral examination 6 credits). I detta prov bedöms lärandemål 1 och 2.
Prov 2. Hemtentamen 6 hp. (Paper 6 credits). I detta prov bedöms lärandemål 3 och 4.
För betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs Väl Godkänd på båda proven.
Holmqvist, Mona. 2021. Teorier för undervisning och lärande. Malmö: Gleerups (200 s).
Lundgren, Ulf.P; Säljö, Roger och Liberg, Caroline. 2020. Lärande, skola, bildning. Grundbok för lärare. 4. utg. Stockholm: Natur och kultur (ca 500 s).
Insulander, Eva, & Selander, Staffan. 2018. Att bli lärare. Stockholm: Liber (342 s).
Larsson, Staffan. 2013. Vuxendidaktik: fjorton tankelinjer i forskningen om vuxnas lärande. Stockholm: Natur och Kultur (ca 100 s).
Vetenskapliga artiklar och annan litteratur tillkommer, samt läroplanerna för grundskolan, gymnasieskolan och vuxenutbildningen
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.