Avancerad nivå
Magisterexamen i socialt arbete samt godkänt resultat i kurserna: SC611D Social utsatthet och förändringsprocesser i socialt arbete, 15 hp och SC612B Vetenskapsteori och forskningsmetodik, 15 hp
HSSAA Socialt arbete
A2E / Avancerad nivå, innehåller examensarbete för masterexamen
Kursen ingår i masterprogrammet i socialt arbete och ingår i examensfordringarna för magisterexamen inom huvudområdet. Kursen ges även som fristående kurs.
Syftet med kursen är att studenten ska kunna planera, genomföra och försvara ett självständigt uppsatsarbete med utgångspunkt från en frågeställning av relevans för det sociala arbetets kunskapsområden.
Examensarbetet innebär att studenterna tränar sig att systematiskt beskriva och analysera problemområden och frågeställningar som är relevanta för socialt arbete. Arbetet innefattar att formulera en vetenskaplig problemställning, planera och genomföra en vetenskaplig undersökning, sammanställa och presentera resultatet i form av en uppsats, samt att vid ett seminarium kritiskt granska en annan students uppsats. Efter uppsatsens färdigställande medverkar studenterna i ett seminarium där det egna arbetet skall försvaras. Det förutsätts ett aktivt deltagande vid de seminarier då övriga kursdeltagares arbeten diskuteras.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- identifiera och formulera problemområden och frågeställningar samt med adekvata vetenskapliga metoder planera och producera en uppsats,
- göra bedömningar av forsknings- och utvecklingsarbeten inom kunskapsområdet socialt arbete,
- positionera studien till teoribildningar inom det samhällsvetenskapliga forskningsfältet,
- värdera, motivera och tillämpa forskningsetiska principer,
- på ett vetenskapligt sätt förmedla förvärvade kunskaper såväl muntligt som skriftligt, och
- offentligt sammanfatta, motivera och försvara det egna examensarbetet samt kritiskt granska andras examensarbeten genom opposition
Examensarbetet genomförs individuellt med stöd av en av institutionen utsedd handledare. Handledning genomförs individuellt eller i grupp.
Lärandemål 1 – 6 examineras genom en bedömning av studentens uppsats vid ett examinationsseminarium. En disputerad lärare opponerar på uppsatsen. Särskilt vikt läggs vid studentens förmåga att respondera på opponentens kritik. Lärandemål 6 examineras även vid ett seminarium med opponent- och respondentskap där specifik vikt läggs på studentens förmåga att initiera en konstruktiv och kritiskt granskande diskussion. Bedömningen av respondentskap baseras på studentens förmåga och färdighet att delta i diskussionen genom att förklara, försvara och motivera sina beslut underbyggda av relevant vetenskaplig litteratur. För betyget Godkänd krävs att uppsatsen uppvisar vetenskapsteoretisk och forskningsmetodologisk medvetenhet samt genomförd granskning av annan students arbete. För betyget Väl godkänd krävs dessutom att det vetenskapliga arbetet präglas av hög teoretisk och metodologisk skicklighet.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Gudmundsson P, (2018) Skrivanvisningar för studenter vid fakulteten för hälsa och samhälle. Malmö universitet. Nedladdningsbar från studentwebben.
Övrig litteratur väljs i samråd med handledare.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.