Kursplan
Kursplan våren 2026
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Inrättandedatum
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
Studie-och yrkesvägledarexamen.
Huvudområde
Inget huvudområde
Fördjupningsnivå
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Inget huvudområde
Innehåll
Kursen syftar till att deltagaren ska utveckla sin förmåga att planera och handleda verksamhetsförlagd utbildning för studie- och yrkesvägledarstudenter samt utvärdera resultatet. Kursen syftar även till att deltagaren ska utveckla sin förmåga att handleda och leda samtal och ge feedback med stöd av olika kommunikationsstrategier.
I kursen introduceras samtalsmodeller i relation till hur verksamhetsförlagd utbildning kan planeras och genomföras. I kursen studeras och används formativa bedömnings- och utvärderingsmodeller. I kursen studeras och problematiseras även olika handlednings- och kommunikationsstrategier.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- identifera och analysera samtalsmetoder utifrån relevanta teorier inom vägledning
- redogöra för och utforma bedömnings- och utvärderingsmodeller i relation till olika utbildningsinnehåll
- tillämpa relevanta handlednings- och kommunikationsstrategier med hänsyn till individuella behov
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Dessa kan utgöras av föreläsningar, seminarier, enskilda uppgifter och kollegial respons.
Bedömningsformer
Kursen examineras genom delexaminationer:
Del 1 examineras skriftligen och muntligen (mål 1).
Del 2 examineras skriftligen och muntligen (mål 2).
Del 3 examineras skriftligen och muntligen (mål 3).
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Berg, Insoo Kim & De Jong, Peter (2013) Lösningsbyggande samtal. Lund: Studentlitteratur AB (597 s).
Egan, Gerard (2017) The Skilled Helper.A client-centred approach. Cenage Learning EMEA (512 s).
Maltén, Arne (1998). Kommunikation och kon?ikthantering. Lund: Studentlitteratur (208 s).
Strömquist, Siv (2014). Konsten att tala och skriva. Malmö: Gleerup (267 s).
Øiestad, Guro (2005) Feedback. Stockholm: Liber AB (140 s)
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.