UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Våren 2026

Kursplan våren 2026

Benämning

Vägledning, handledning, feedback och kommunikation

Engelsk benämning

Guidance, Supervision, Feedback and Communication

Kurskod

IS220F

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, kursplanenämnden

Gäller från

2025-01-20

Inrättandedatum

2020-06-03

Fastställandedatum

2024-04-16

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Studie-och yrkesvägledarexamen.

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Inget huvudområde

Innehåll

Kursen syftar till att deltagaren ska utveckla sin förmåga att planera och handleda verksamhetsförlagd utbildning för studie- och yrkesvägledarstudenter samt utvärdera resultatet. Kursen syftar även till att deltagaren ska utveckla sin förmåga att handleda och leda samtal och ge feedback med stöd av olika kommunikationsstrategier.

I kursen introduceras samtalsmodeller i relation till hur verksamhetsförlagd utbildning kan planeras och genomföras. I kursen studeras och används formativa bedömnings- och utvärderingsmodeller. I kursen studeras och problematiseras även olika handlednings- och kommunikationsstrategier.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • identifera och analysera samtalsmetoder utifrån relevanta teorier inom vägledning
  • redogöra för och utforma bedömnings- och utvärderingsmodeller i relation till olika utbildningsinnehåll
  • tillämpa relevanta handlednings- och kommunikationsstrategier med hänsyn till individuella behov

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer. Dessa kan utgöras av föreläsningar, seminarier, enskilda uppgifter och kollegial respons.

Bedömningsformer

Kursen examineras genom delexaminationer:

Del 1 examineras skriftligen och muntligen (mål 1).

Del 2 examineras skriftligen och muntligen (mål 2).

Del 3 examineras skriftligen och muntligen (mål 3).

För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.

För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Kurslitteratur

Berg, Insoo Kim & De Jong, Peter (2013) Lösningsbyggande samtal. Lund: Studentlitteratur AB (597 s).

Egan, Gerard (2017) The Skilled Helper.A client-centred approach. Cenage Learning EMEA (512 s).

Maltén, Arne (1998). Kommunikation och kon?ikthantering. Lund: Studentlitteratur (208 s).

Strömquist, Siv (2014). Konsten att tala och skriva. Malmö: Gleerup (267 s).

Øiestad, Guro (2005) Feedback. Stockholm: Liber AB (140 s)

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.