Grundnivå
Grundläggande behörighet
Inget huvudområde
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Inget huvudområde
Kursens syfte är att öka studentens förmåga att identifiera och förstå den akademiska textens utmärkande drag, med tyngdpunkt på innehåll, form och verkan, hur olika texter disponeras och formuleras och i vilket ändamål.
Kursen tar upp frågor kring att läsa och bekanta sig med olika texter från olika akademiska discipliner. Betoningen ligger på förståelsen för texternas syfte, form och funktion.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- identifiera olika akademiska texters innehåll och form
- välja lässtrategier utifrån olika texters särdrag
- resonera om och identifiera olika typer av akademiska texter och dispositionsprinciper, t.ex. beskrivande, utredande, argumenterande och diskuterande texter
- identifiera och reflektera över variationen i den vetenskapliga formalian
- identifiera likheter och skillnader mellan olika referenssystem.
Arbetsformerna är föreläsningar, självstudier och diskussionsseminarier där studenten utvecklar färdigheter i att förstå och reflektera över texternas innehåll, syfte och mål.
Samtliga lärandemål examineras genom skriftlig hemtentamen.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Ask, Sofia (2005) Akademisk skriftspråkskompetens i praktiken. Studenter möter universitetets textvärldar (s. 93-115) i Lindgren, Maria (red.)Den skrivande studenten. Idéer, erfarenheter och forskning från Textverkstaden vid Växjö universitet. Rapporter från Växjö universitet. Humaniora Nr 15 2005. (18 sidor)
Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna (2021)?Akademiskt läsande och skrivande. Lund: Studentlitteratur. (Kapitel 2–5, 201 sidor)
Utöver litteraturlistan kommer ca 200 sidor att tillkomma.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.