UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2026

Kursplan hösten 2026

Benämning

Professionell kreativ verksamhet

Engelsk benämning

Professional Creative Activity

Kurskod

KK200A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2026-08-31

Inrättandedatum

2008-03-06

Fastställandedatum

2021-09-15

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Engelska 6.

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår som valbar kurs inom program.

Innehåll

Delkurs 1 (4 hp) är en kartläggning av studentens egna kunskaper och kompetenser och möjliga uppdragsgivare och samarbetspartners, samt en kritisk reflektion kring den egna professionella praktiken i relation omvärlden och till begrepp som professionell identitet och social innovation.

Delkurs 2 (4 hp) handlar om att utforska strategier för organisering. Detta kan vara i form av självorganisering eller i samarbete med institutioner eller företag. Delkursen hanterar också ekonomiska strategier och verktyg för att realisera ett projekt.

Delkurs 3 (7 hp) löper över hela kursen, delvis parallellt med delkurs 1 och 2, och är inriktad på praktiskt produktionsarbete, planering och kommunikation, individuellt eller i grupp. Här fungerar de egna projektet som en fallstudie i att utveckla sin professionella praktik.

Samtliga delkurser består av en kombination av praktiska övningar och reflekterande skriftliga uppgifter. Lärarna kommer från olika håll och har såväl akademiska som arbetslivserfarenheter från exempelvis konst, design och kulturproduktion.

Samtliga delkurser ger studenten möjlighet att självständigt välja inriktning, samt hitta möjliga samarbetspartners. Stor del av undervisningen bygger på den att studenten tar ansvar för sin egna utveckling tillsammans med handledare.

För alla delkurser ingår moment av reflektion kring studenten som professionell kreatör.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  1. identifiera och beskriva sina egna kunskaper och kompetenser, i relation till möjliga uppdragsgivare och samarbetspartners inom konst, design och kulturproduktion. (lärandemål 1)
  2. värdera och reflektera över sin egen professionella praktik i relation till en omvärldsanalys och begrepp som samhällsentreprenörskap och kreativ industri. (lärandemål 2)
  3. identifiera olika strategier för organisering inom det egna projektet och i relation till eventuella samarbetspartners och uppdragsgivare. (lärandemål 3)
  4. utarbeta en ekonomisk plan för sitt projekt. (lärandemål 4)
  5. kommunicera sitt projekt muntligt, skriftligt och genom bilder på ett sätt som är anpassat till olika situationer. (lärandemål 5)
  6. utarbeta en projektplan och en projektbeskrivning genom att tillämpa relevanta strategier och kunskaper. (lärandemål 6)

Arbetsformer

Som undervisningsresurser finns temaföreläsningar och studiebesök kombinerat med gemensamma diskussioner och övningar utifrån föreläsningar, litteratur och egna erfarenheter. Praktiskt arbete varvas med reflekterande och teoretisk underbyggnad. Det egna projektet fungerar som en fallstudie för att realisera sina idéer i en professionell kontext.

Kursen bygger på ett aktivt studentdeltagande, där studenternas egna förkunskaper och erfarenheter från konst, design och kulturproduktion tillsammans med kontinuerliga research ligger till grund för analyser, planering och produktion. Den övergripande pedagogiska förhållningssättet är dialogiskt på så vis att studenterna lär av varandra.

Lärarna bidrar med analysverktyg, processguidning och handledning.

Bedömningsformer

Prestationerna anses som godkända om studenten har genomfört sina uppgifter enligt uppställda kriterier, är aktiva i diskussioner vid examinationsseminarier och visar förmåga att förhålla sig analytiskt, kritiskt, självständigt och kreativt i genomförandet av uppgifterna.

För att uppnå betyget godkänd på hela kursen ska studenten ha presterat godkänt på delmomenten.

Deltagande vid examinationsseminarier krävs för godkänt betyg. Vid frånvaro från dessa krävs komplettering för godkänt betyg.

Kurslitteratur

Anderson, Chris (2006). The long tail: how endless choice is creating unlimited demand, London: Random House Business, 2006

Haggren, Kristoffer mfl (2008). Deltagarkultur, Bokförlaget Korpen.

Olsson, Stefan och Frödin, Marcus (2009). Arrangera det du vill, Universe Imagine Publishing, Arvika

Rodenstedt, Kjell (2004). Projektekonomi i praktiken, Konsultförlaget

Shirky, Clay (2008). Here Comes Everybody. The Power of Organizing Without Organizations. The Penguin Press, New York

Stenström, Emma (2009). Konstiga företag, Natur & Kultur

Ett textkompendium med artiklar tillkommer.

Ytterligare förslag till relevanta textbaserade kunskapskällor och andra ingångar till fördjupning ges fortlöpande under kursens gång vid föreläsningstillfällen och handledning.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.