Avancerad nivå
Godkänd kurs: SO667F Specialpedagogik: Kunskapsområde och forskning, 7,5 hp
Godkänd kurs: SO668F Specialpedagogik: Vetenskapsteoretiska traditioner och metodologi, 7,5 hp
Godkänd kurs: SO669F Specialpedagogik: Forskningsmetodisk fördjupning, 7,5 hp
samt
Godkänd kurs: SO664F Specialpedagogik: Självständigt arbete I, 15 hp
eller
Specialpedagogexamen/speciallärarexamen på avancerad nivå.
eller
Magisterexamen i specialpedagogik alternativt i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik
LASQA Specialpedagogik
A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
.
Kursens syfte är att studenten ska utveckla kunskaper och förståelse för specialpedagogiska perspektiv och dilemman i relation till inkluderande undervisning i matematik samt språk-, läs-, och skrivutveckling.
I kursen behandlas och problematiseras huvudområdet specialpedagogik och de två fördjupningsområdena matematik samt språk-, läs-, och skrivutveckling:
- specialpedagogiska och inkluderande perspektiv och dilemman
- aktuell forskning, teorier och centrala begrepp
- aspekter av normer och likvärdighet i relation till elevers deltagande i undervisning
- inkluderande lärmiljöers utformning i relation till förebyggande och tidiga insatser
- bedömningar med hänsyn till etiska aspekter i studier där barn och elever deltar.
Kursen är upplagd i tematiska moduler:
Modul 1 Forskning, teorier och perspektiv inbegriper lärandemål 1-2.
Modul 2 Specialpedagogiska dilemman kopplade till lärmiljöers utformning inbegriper lärandemål 3-4.
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
- kritiskt granska aktuell forskning inom delar av de två fördjupningsområdena barn och elevers matematik och språk-, skriv- och läsutveckling.
- kritiskt granska olika teorier, perspektiv och centrala begrepp avseende specialpedagogiska dilemman relaterat till barn och elevers matematik och/eller språk-, skriv- och läsutveckling.
- analysera och problematisera betydelsen av inkluderande lärmiljöers utformning i relation till förebyggande och stödjande insatser när det gäller barn och elevers matematik och/eller språk-, skriv- och läsutveckling.
- göra bedömningar med hänsyn till etiska aspekter på forskning- och utvecklingsarbete kopplat till lagtexter så som barnkonventionen inom de två fördjupningsområdena matematik och/eller språk-, skriv- och läsutveckling.
Arbetsformer består av föreläsningar, seminarier och workshops.
Samtliga lärandemål examineras i form av ett paper.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Azorín, Cecilia & Ainscow, Mel (2020). Guiding schools on their journey towards inclusion, International Journal of Inclusive Education, 24:1, 58-76. (18 s.)
Biesta, Gert (2022). World-Centred Education - A view for the present. Routledge. (100 s.)
Cain, Kate (2022). Children's reading comprehension difficulties. I: Margaret J. Snowling, Charles Hulme & Kate Nation (red.). The Science of Reading: A Handbook (298-322). Wiley-Blackwell (24 s.)
Cooc, North & Kiru, Elisheba W. (2018). Disproportionality in Special Education: A Synthesis of International Research and Trends. The Journal of Special Education, 52(3), 163– 173. (11 s.).
Hausstätter, Rune (2004). An alternative framework for conceptualizing and analysing special education research. European Journal of Special Needs Education, 19(3), 367-374. (8 s.)
Karlsudd, Peter (2022). När inkluderingen devalveras och inkludering blir dilemman. Pedagogisk forskning i Sverige, 27(2), 153-160. (7 s.).
Mazzocco, Michele (2007). Defining and differentiating mathematical learning disabilities and difficulties. I Daniel Berch & Michele Mazzocco (red.), Why is math so hard for some children? Brookes. (20 s.)
Mitchell, David (2015). Inkludering i skolan: undervisningsstrategier som fungerar. Natur och Kultur. (Valda delar väljs av studenten 100 s.).
Nilholm, Claes (2022). Oklar kritik av dilemmaperspektivet utan empiriska belägg. Pedagogisk forskning i Sverige, 27(2), 153-160. (7 s.)
Richards, Penny & Burch, Susan (2018). Document, ethics, and the disability historian. I Michael Rembis, Catherine Kudlick, Jeane Kudlick & Kim Nielsen (red.), The Oxford Handbook of Disability History (161-176). Oxford University Press. (15 s.)
Satter, Allyson, Meisenheimer, Jessica & Sailor, Wayne (2019). Equity and inclusivity in education. I: Matthew J Schuelka, Christopher Johnstone, Gary Thomas & Alfredo Artiles (red.), The Sage Handbook of Inclusion and Diversity in Education (133-145). SAGE Publications Ltd. (12 s.)
Shelton, Alexandra & Wexler, Jade (2022). The Development of Reading Comprehension in Adolescents with Literacy Difficulties. I: Handbook of Special Education Research, Volume I (272-284). Routledge. (12 s.)
Skrtic, Thomas (1986). The Crisis in Special Education Knowledge: A Perspective on Perspective. Focus on Exceptional children, 18(7), 1–16. (16 s.)
Valentine, Gill, Butler, Ruth & Skelton, Tracy (2014). The ethical and methodological complexities of doing research with ‘vulnerable’ young people. I: Melanie Nind, Jonathan Rix & Katy Simmons (red.), Ethics and Research in Inclusive Education: Values Into Practice, (76-82). Routledge. (7 s.)
Öhman, Anna (red.) (2022). Etiska perspektiv på specialpedagogers yrkesroll och värdepedagogiska praktik. Studentlitteratur. (Valda delar väljs av studenten 100 s.)
Ytterligare 700 sidor tillkommer i samråd med kursledare utifrån det fördjupningsområde studenten väljer.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.