Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan våren 2026

Kursplan våren 2026

Benämning

Idrott för ämneslärare II

Engelsk benämning

Sport Science for Teachers in Secondary and upper Secondary School

Kurskod

IF184F

Omfattning

30 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, kursplanenämnden

Inrättandedatum

2023-11-29

Fastställandedatum

2025-11-05

Gäller från

2026-01-19

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet. Genomgången kurs IF183F Idrott för ämneslärare I, med minst 15 hp med lägst betyget godkänd.Eller motsvarande.

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Inget huvudområde

Innehåll

Kursen syftar till att studenten ska utveckla sina kunskaper om fysiologi, träningslära, näringsfysiologi och biologisk utveckling. Kursen syftar även till att studenten utvecklar kunskaper om förändringar över tid i idrott, hälsa respektive skolämnet idrott och hälsa. Studenten ska vidare fördjupa sin förmåga att använda idrottslärans former. Studenten ska även utveckla sin förståelse för såväl kroppsideal som hållbar utveckling samt frågor om rum och lärmiljöer, som gynnar elevers lärande i en skola för alla. Vidare ska studenten utveckla sina kunskaper om näringsfysiologiska och motionspsykologiska begrepp.

Fysisk Aktivitet i Förändring, 15 hp

I delkursen behandlas olika fysiska kvaliteter så som uthållighet, kondition, koordination, snabbhet, maximal styrka, explosivitet och rörlighet. Kunskaper om kroppens fysiologi används för att förstå hur olika fysiska kvaliteter kan omsättas i ämnet idrott och hälsa genom laborationer i tillämpad träningslära och i idrottslärans former, i vilket även ingår simning med livräddning. I delkursen diskuteras relationen mellan idrott och hälsa och övergripande samhälleliga förändringsprocesser. Vidare ingår utbildning i vinteridrott och vinterfriluftsliv förlagd till snösäker ort vintertid i fjällmiljö. Inom kursens ram behandlas erfarenheter från vinteridrott och vinterfriluftsliv varvid en didaktisk analys av undervisning och säkerhetsfrågor genomförs.

Rum, Kropp och Samhälle, 15 hp

Näringsfysiologi med koppling till idrott, motion och träning diskuteras. Sjukdomstillstånd, beroendeframkallande medel och doping behandlas med utgångspunkt i vad som kan uppstå i samband med undervisning i skolan. Studenterna arbetar även med grundläggande begrepp inom motionspsykologin.

Studenterna ska även vidareutveckla sin förmåga att använda idrottslärans former. Särskilt fokus läggs på grundläggande begrepp samt hur man kan anpassa och organisera inom formerna friidrott, gymnastik, bollform och dans.

Föreställningar om kroppen och kroppsideal behandlas och problematiseras. Synen på kroppen analyseras även utifrån normer, funktionalitet och sociala, språkliga samt genusbetingade mönsters betydelse för elevers lärande i den kulturellt heterogena skolan. Dessutom arbetar studenterna med utgångspunkt från inkluderande perspektiv i en skola för alla, varvid bedömning och betygssättning lyfts i ämnet idrott och hälsa.

I delkursen diskuteras hur samhället ska möta och planera för hållbar utveckling såväl lokalt som globalt, särskilt relaterat till friluftsliv och att orientera. I detta sammanhang diskuteras även hur undervisning kan anpassas till olika rum och lärmiljöer.

Lärandemål

Fysisk Aktivitet i Förändring, 15 hp

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna

  1. förklara och resonera om väsentliga träningsfysiologiska begrepp, beskriva deras bakomliggande fysiologiska förutsättningar samt redogöra för förändringar över tid
  2. redogöra för barns och ungdomars biologiska mognad samt identifiera och förklara hur tillväxt och utveckling påverkar enskilda organ och funktioner i kroppen
  3. tillämpa träningsfysiologi och idrottslära i träningslära samt omsätta kunskaperna i lärandesituationer
  4. genomföra simning och livräddande åtgärder, redogöra för säkerhetsaspekter i samband med undervisning samt omsätta kunskaperna i lärandesituationer
  5. redogöra för förändringar över tid i idrott, hälsa respektive skolämnet idrott och hälsa
  6. organisera, leda och utföra rörelser och anpassa lärandesituationer i vinteridrott och vinterfriluftsliv, samt värdera och dra välgrundade slutsatser utifrån didaktiska perspektiv

Rum, Kropp och Samhälle, 15 hp

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna

  1. förklara och resonera om grundläggande begrepp inom näringsfysiologi, samt redogöra för grundläggande sjukdomslära av relevans för undervisning i ämne idrott och hälsa
  2. förklara grundläggande begrepp inom motionspsykologi
  3. förklara och diskutera begrepp inom, samt organisera, genomföra och problematisera undervisning i idrottslära med särskilt fokus på bollspel, dans, friidrott och gymnastik
  4. analysera och problematisera synen på kroppen ur ett individ-, samhälls- och mångfaldsperspektiv samt diskutera dess konsekvenser för undervisning och bedömning i idrott och hälsa i en skola för alla
  5. redogöra för och reflektera över perspektiv på hållbar utveckling samt anpassa undervisning till olika rum och lärmiljöer med särskilt fokus på friluftsliv och att orientera

Arbetsformer

Fysisk Aktivitet i Förändring, 15 hp

Delkursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, praktisk tillämpning, seminarier, teamaktiviteter, praktiska moment och föreläsningar. Delar av vinteridrott och vinterfriluftsliv genomförs på snösäker ort i fjällmiljö under en sammanhängande period. Delkursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.

I delkursen ingår obligatoriska praktiska moment och seminarier. Frånvaro vid obligatoriska moment innebär en uppgift vars innehåll och omfattning motsvarar det obligatoriska momentet.

Rum, Kropp och Samhälle, 15 hp

Delkursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, litteraturseminarier, laborationer, tillämpningar, grupparbete, individuella muntliga och skriftliga arbeten samt läger med övernattningar utomhus. Delkursens genomförande bygger på att studenterna aktivt deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Detta inkluderar att delta i tillämpade aktiviteter och att utnyttja digitala medier för samarbete och lärande. Studenterna förutsätts ta egna initiativ i undervisningen, till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.

I båda delkurserna ingår friluftsliv, med övernattningar på annan ort.

I båda delkurserna ingår obligatoriska praktiska moment och seminarier. Frånvaro vid obligatoriska moment innebär en uppgift vars innehåll och omfattning motsvarar det obligatoriska momentet.

Bedömningsformer

Fysisk Aktivitet i Förändring, 15 hp

Prov 1: Salstentamen och laboration 6 hp (Written Sit-in Exam and Laboratory Work 6 credits). I detta prov examineras lärandemål 1-3.

Prov 2: Laboration och skriftligt arbete 3 hp (Laboratory Work and Written Report 3 credits). I detta prov examineras lärandemål 4

Prov 3: Muntlig presentation 2 hp (Oral Presentation 2 credits). I detta prov examineras lärandemål 5

Prov 4: Seminarium, laboration och skriftligt arbete 4 hp (Seminar, Laboratory Work and Written Report 4 credits). I detta prov examineras lärandemål 6.

Undervisning och omtentamen i vinteridrott och vinterfriluftsliv, vilken genomförs på snösäker ort i fjällmiljö, sker vid nästa tillfälle kursmomentet anordnas.

Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.

För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Rum, Kropp och Samhälle, 15 hp

Prov 1: Salstentamen och laboration 3 hp (Written Sit-in Exam and Laboraroty Work, 3 credits). I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.

Prov 2: Laboration, muntlig presentation och skriftligt underlag (Laboratory work, Oral presentation and Paper) 6 hp. I detta prov examineras lärandemål 3.

Prov 3: Muntlig presentation, gestaltning och skriftligt underlag (Oral presentation Performance and Paper) 3hp. I detta prov examineras lärandemål 4.

Prov 4: Muntlig presentation, laboration och skriftligt arbete (Oral Presentation, Laboratory Work and Paper) 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 5.

Undervisning och omtentamen i friluftsliv, vilken genomförs på annan ort, sker vid nästa tillfälle kursmomentet anordnas.

För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.

Kurslitteratur

Fysisk Aktivitet i Förändring, 15 hp

Andersson, Torbjörn (2002). Kung fotboll. Den svenska fotbollens kulturhistoria från 1800-talets slut till 1950. Stehag/Stockholm: Symposion. s. 41-88 (47s.). Tillgängligt via internet.

Backman, Erik & Larsson, Lena (red.) (2013). I takt med tiden: perspektiv på idrottslärarutbildning**i Skandinavien. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur. Kap 2, (17s.). Tillgänglig via internet.

Bentsen,Peter, Andkjaer, Sören &. Ejby-Ernst, Niels (2009). Friluftsliv- natur, samfund og paedagogik. Stockholm: Munksgaard, Danmark. Kap. 11 (15s.).

Brugge, Britta, Glantz, Matz & Sandell, Klas (2018). Friluftslivets pedagogik – för kunskap, känsla och livskvalitet. Stockholm: Liber AB. s. 49-78, 165-174, 263-268 (40s.).

Engström, Lars-Magnus (2014). Smak för motion: fysisk aktivitet som livsstil och social markör.(2. uppl.) Stockholm: Liber. Kap 1, 5, (36s.).

Friluftsfrämjandet; Svenska skidförbundet; Sveriges professionella skidskolor (2004). Skidåskådning: att leda är att lära: ledarskap, teknik, metodik, tips. Stockholm: SISU idrottsböcker. (76s.).

Hallén, Jostein & Ronglan, Lars-Tore (2011). Träningslära för idrotterna. Stockholm: SISU Idrottsböcker. Kap 1,2,4,5 och 6 (314s.).

Henderson, Bob & Vikander, Nils (red.) (2007). Nature first outdoor life the Friluftsliv way. Toronto: Dundurn. Kap. 23, 24 (40s.). Tillgänglig via internet.

Kenney, W. Larry, Wilmore, Jack H, & Costill, David L (2022). Physiology of Sport and Exercise. 8th edition. Leeds. Human Kinetics. Kap 1, 2, 3, 7, 8, 9, 19 (168s.).

Larsson, Håkan (2016). *Idrott och hälsa- i går, i dag, i morgon.*Stockholm: Liber. Kap 3,11 (38s.).

Mikaels, Jonas (2018). Becoming a place-responsive practitioner. Exploration of an alternative conception of friluftsliv in the Swedish physical education and health curriculum. Journal of Outdoor recreation, education and leadership. 10:1, 3-19 (16s.). Tillgänglig via internet.

Sand, Olav, Sjaastad, Øysten V, Haug, Egil, & Bjålie, Jan G (2021). Människokroppen: Fysiologi och anatomi. 3. uppl. Stockholm: Liber. (143s.).

Sandahl, Björn (2004). Ett ämne för vem? Idrottsämnet i grundskolan 1962-2002. I Larsson, Håkan & Meckbach, Jane. (red.). Mellan nytta och nöje. Bilder av ämnet idrott och hälsa. Stockholm: Idrottshögskolan. s. 44-69 (26s.). Tillgängligt via internet.

Sandell, Klas & Sörlin, Sverker (1999). Friluftshistoria. Från “härdande friluftsliv” till ekoturism**och miljöpedagogik. Carlssons: Stockholm. s.10–61 (51s.). Tillgänglig via internet.

Sebelius, Sofia (2024). Idrottsläraryrkets strävan efter mål och status. Malmö University Press. s.19-41 (22s). Tillgänglig via internet.

Sjödin, Carola (2016). Simlärarboken. 3. uppl. Stockholm: SISU idrottsböcker. Kap 1-3 (86s.).

Skolverket. (2014). Skolverkets rapport om simkunnighet i årskurs 6. (Rapport Dnr 5.1.3-2014:402) (20s.). Tillgänglig via internet.

Tonkonogi, Michail, & Bellardini, Helena (2012). *Åldersanpassad fysisk träning för barn och ungdom: för hälsa,*prestation och individuell utveckling. SISU idrottsböcker. Kap 2, 3, 4, 5, 6 och 7 (73 s.).

Kompendier och artiklar tillkommer i delkursen motsvarande 200 sidor.

Rum, Kropp och Samhälle, 15 hp

Assarson, Inger (2009). Att skapa mening i en skola för alla: Ett diskursanalytiskt förhållningssätt. Educare, nr 4. (s. 123–139) (16 s.)

Berg, Christina. Ellegård, Lars. & Larsson Christel (2021). Näringslära för högskolan. Upplaga 7. Liber. (s. 163–172, 191–251, 257–265, 277–299, 316–322) (110 s.).

Bergin, Daniel & Rydén Anders. (red.) (2018). Grundträning i Friidrott 10-14 år. Stockholm: SISU Idrottsböcker (156s.).

Brugge, Britta, Glantz, Matz & Sandell, Klas (2018).Friluftslivets pedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet. Stockholm: Liber AB. (s. 79–150, 217–255) (129 s).

Butler, Joy.I. (2016). Playing Fair. Champaign, Ill: Human Kinetics. (kap. 1, 2, 5, 12) (69 s.).

Ekblom, Maria, Ekblom, Örjan, Nyberg, Gisela & Norén Selinus, Eva. (2021). Fysisk aktivitet och hjärnhälsa – en bok för skolan. Stockholm: Natur & Kultur. (96s.).

Engdahl, Christopher, Heikkinen, Satu, & Arvidsson, Markus (2022). Hur kan vi förstå rörelse? Labans rörelseramverk, sociologi och didaktik. Stockholm: Liber. (242 s.).

Greilert, Lars. (2016). *Banläggning.*SISU Idrottsböcker. Kompendium (s.34–41, 82–97). (24s.).

Larneby, Marie (2016) Transcending gender hierarchies? Young people and floorball in Swedish school sport. Sport in Society. 19 (8–9), (s.1202–1213) (16 s.).

Larsson, Håkan & Meckbach, Jane (Red.). (2012). Idrottsdidaktiska utmaningar.(2.uppl.) Stockholm: Liber. Kap. 1–3, 7, 15–16 (95 s.).

Läroplan, program och ämnen i gymnasieskolan. Skolverket. https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan

Mattson, Torun & Larsson, Håkan (2021). ‘There is no right or wrong way’: exploring expressive dance assignments in physical education. Physical education and Sport Pedagogy. 26(2), 123–136.

Nilsson, Kerstin (2014). Hitta lätt - så blir det rätt! En praxisnära, didaktisk studie om att orientera sig med hjälp av en karta. [Licentiatuppsats]. Gymnastik och Idrottshögskolan. Kap: 1, 3.3, 3.4, 3.5, 10 (26s.). Tillgänglig via internet. (25s.).

Nyberg, Gunn & Larsson, Håkan. (2021). Rörelseförmåga i idrott och hälsa. En bok om rörelse, kunskap och lärande. Studentlitteratur: Lund. (175 s.).

Paulsson, Johan & Svalner, Daniel (2018). Idrott och hälsa 1 & 2. Malmö: Roos och Tegnér. (s. 171–177, 252–262) (16 s.).

Penney, Dawn; Jeanes, Ruth; O’Connor, Justen, & Alfrey, Laura. (2017). Re-theorising inclusion and reframing inclusive practice in physical education. International Journal of Inclusive Education22(10), 1062–1077. https://doi.org/10.1080/13603116.2017.1414888 (16 s.)

Schubring, Astrid, Bergentoft, Helene, & Barker, Dean (2021). Teaching on body ideals in physical education: a lesson study in Swedish upper secondary school. Curriculum Studies in Health and Physical Education, 12(3), 232–250 (18 s.). 
https://doi.org/10.1080/25742981.2020.1869048

Skolforskningsinstitutet (2020). Systematisk översikt - En tillgänglig lärmiljö för alla i ämnet idrott och hälsa – med fokus på socialt samspel (74 s.). Tillgänglig via internet.

Skolinspektionen (2018). Kvalitetsgranskning av ämnet idrott och hälsa i årskurs 7–9 Stockholm: Skolinspektionen. (s.4–8, 44–58) (19 s.). Tillgänglig via internet.

Skolverket (2010). På pojkars planhalva? Rapport. Stockholm:
Skolverket (90s.). Tillgänglig via internet.

Styrke, Britt-Marie (red.) (2015). Kunskapande i dans: Om estetiskt lärande och kommunikation. Stockholm: Liber. (s. 25-69) (44s.).

Särnbrink, Björn (2023). Didaktiska modeller för lärande i bollspel. I Lundvall, Suzanne. edt ctb, & Frisk, Anders. ctb. (2023). Boll och bollspel i skolan : lek, lärande och rörelse (Första upplagan.). Liber. S 84-101 (16 s).

Tolgfors, Björn (2017). Bedömning för vilket lärande? En studie av vad bedömning för lärande blir och gör i ämnet idrott och hälsa. Diss. Örebro : Örebro universitet. (s. 17-48). (31s.) (Tillgänglig via internet).

Styrdokument och stödmaterial från Skolverket tillkommer.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.

Kostnader i samband med de delar av vinteridrott och friluftsliv som genomförs på snösäker ort i fjällmiljö tillkommer för studenter.