Grundnivå
Grundläggande behörighet
Inget huvudområde
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Inget huvudområde
Kursen behandlar dramapedagogikens traditioner, framväxt och utveckling. Lek, fiktion och improvisation studeras och bearbetas praktiskt i relation till gruppdynamik och perspektiv på lärande.
I kursen tränas ledarskap genom praktisk erfarenhet och genom reflektion över samspel och personlig utveckling. Vidare introduceras ämnesdidaktiska begrepp, olika ämnesuppfattningar och variationer på dramapedagogiska praktiker såsom till exempel drama i skola och utbildning, kulturpedagogik och tillämpad teater.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande förmågor och förståelse för dramapedagogiskt arbete och i ledarskap. Ett annat syfte är att studenten ska utveckla grundläggande förståelse för centrala dramapedagogiska begrepp samt ämnets historia och framväxt.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- utforma och leda improvisationsövningar som förhåller sig till lek, fiktion och gruppdynamik
- reflektera över sitt eget deltagande och ledarskap i dramapedagogiska aktiviteter
- reflektera över och problematisera teoretiska perspektiv på lek, fiktion och lärande
- exemplifiera centrala delar av dramapedagogisk historia och framväxt, samt identifiera centrala diskussioner inom dramafältet
Kursen innehåller varierade arbetsformer som utöver praktiskt deltagande i dramapedagogiska aktiviteter, utgörs av skapande arbete i grupp, seminarier, observation och enskilda studier. Kursen innebär även studiebesök eller deltagande i någon relevant verksamhet.
Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till arbetsmöten av olika slag, samt att använda processorienterat arbetssätt i det egna lärandet.
I kursen ingår obligatoriska workshops. Frånvaro innebär en uppgift vars innehåll och omfattning motsvarar obligatoriska moment. Formen för uppgiften kan vara skriftlig och/eller praktisk. Uppgiften ska göras under kursens gång och godkännas av undervisande lärare.
Prov 1: Improvisation, reflektion och ledarskap (Improvisation, Reflection and Leadership), 7,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Observation, reflektion och gestaltning (Observation, Reflection and Performance), 7,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 3 och 4.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på båda proven.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Bolton, Gavin (2008). Drama för lärande och insikt: om dramapedagogik i teori och praktik. Göteborg: Daidalos. (294 s.)
Frost, Anthony & Yarrow, Ralph (2016). Improvisation in drama, theatre and performance: history, practice, theory. (Upplaga 3). London: Palgrave. (320 s.)
Nilsson, Björn (2022). Samspel i grupp. Introduktion till gruppdynamik. Lund: Studentlitteratur. (217 s.)
Rasmusson, Viveca & Erberth, Bodil (2016). Undervisa i pedagogiskt drama: från dramaövningar till utvecklingsarbete. (4., [moderniserade] uppl.) Lund: Studentlitteratur. (275 s.)
Øksnes, Maria (2011). Lekens flertydighet: om barns lek i en institutionaliserad barndom. (Upplaga 1). Stockholm: Liber (198 s.)
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.