UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2026

Kursplan hösten 2026

Benämning

Rörlig bild och livestreaming

Engelsk benämning

Filmmaking and Live streaming

Kurskod

KK431C

Omfattning

30 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2025-09-01

Inrättandedatum

2023-11-27

Fastställandedatum

2024-04-24

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Engelska 6

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen kan normalt ingå i en generell examen på grundnivå.

Innehåll

Kursen är uppdelad i tre moment:

Grundkurs i videoproduktion (9 hp) 

Detta moment ger studenterna grundläggande färdigheter i videoproduktion med digital videoteknik och introducerar berättartekniska begrepp och teorier.

Filmteori (3 hp) 

Undervisning i filmteori löper parallellt genom hela kursen och består av föreläsningar, filmvisningar, gruppdiskussioner, tentamina och inlämningsuppgifter.

Livestreaming (18 hp) 

Detta moment ger grundläggande färdigheter i flerkamerateknik och digitala medieplattformar samt hur de används i en praktisk produktion. Detta sker utifrån medie- och kommunikationsvetenskapliga perspektiv och inkluderar bland annat centrala begrepp som medieaktivism, handling och social förändring. Realtidsproduktion i olika produktionsmiljöer utförs och utvärderas i samspel med teoretisk reflektion kring den kreativa processen.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

• visa på grundläggande färdigheter i användandet av en digital videoproduktionsteknik (lärandemål 1),

• beskriva och använda relevanta begrepp och teorier kring den rörliga bildens berättarteknik i en praktisk produktion (lärandemål 2),

• visa på kunskaper om ljudets betydelse och möjligheter i en rörlig bild-produktion (lärandemål 3),

• visa på grundläggande förmåga att analysera den egna medieproduktionen i en relevant akademisk kontext (lärandemål 4),

• redogöra för produktionsprocesser i rörlig bild för digitala medieplattformar och hur de används i en praktisk produktion (lärandemål 5),

• omsätta kunskap grundad i medieteoretiska perspektiv till praktik inom digitala medieplattformar. (lärandemål 6),

• relatera sina praktiska resultat och erfarenheter till en media- och kommunikationsvetenskaplig kontext (lärandemål 7),

• värdera egen produktion inom streaming utifrån demokratiska och etiska perspektiv (lärandemål 8).

Arbetsformer

Undervisningen sker i form av produktionsövningar i grupp, föreläsningar, seminarier och individuellt akademiskt skrivande med handledning. Stor vikt läggs vid den kollektiva processen, där studenternas erfarenheter bryts mot varandra och skapar en plattform för lärande.

Bedömningsformer

I momentet Grundkurs i videoproduktion (9 hp) prövas lärandemål 1, 2, 3 och 4 genom

  • produktionsuppgifter och aktivt deltagande vid redovisningsseminarier (6 hp)
  • en individuell skriftlig uppgift (3 hp)

Filmteori (3hp) prövas lärandemål 2, 3 och 4 genom en

  • individuell skriftlig uppgift (3 hp)

I momentet Livestreaming (18 hp) prövas lärandemål 1, 2, 4, 5, 6, 7 och 8 genom

  • en individuell skriftlig uppgift (6 hp) samt
  • två gruppuppgifter som presenteras och försvaras vid redovisningsseminarium (2 hp).

Lärandemål 1, 3, 5, 6, 7 och 8 prövas genom en bedömd större medieproduktion (10 hp). Till produktionsuppgiften hör en skriftlig inlämning.

Kurslitteratur

  • Bordwell, David, Thompson, Kristin (2020) Film Art - An Introduction, New York McGraw-Hill
  • Dawkins, Steve och Wynd, Ian (2011) Video production – putting theory into practice, Palgrave Macmillan
  • Ganascia (2010) Sousveillance. The generalized sousveillance society. Social Science Information, 49(3). pp. 489-507.
  • Handler (1986) Authenticity. Anthropology Today , 2(1). pp. 2-4.
  • Klepka (2021). Information and Disinformation and the Transformation of Modern Democracy: From Media Bias through the ‘Echo Chamber’ and the ‘Filter Bubble’ to Fake News. In: Terzis et.al. (Eds.). Disinformation and Digital Media as a Challenge for Democracy, pp. 31-46. Intersentia.
  • Peters (2001). Witnessing. Media, Culture & Society, 23(6). pp. 707-723.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.