Kursplan
Kursplan hösten 2026
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Inrättandedatum
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
1. en generell examen om 180 högskolepoäng på grundnivå inom en huvudområdesgrupp,
eller
2. en yrkesexamen
Huvudområde
Inget huvudområde
Fördjupningsnivå
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs F-3 eller 4-6
Innehåll
Kursen syftar till att studenten utifrån sitt kommande läraruppdrag utvecklar funktionella ämnesdidaktiska kunskaper och metodisk förmåga i de samhällsorienterande ämnena geografi, samhällskunskap, religion och historia.
Kursen behandlar de samhällsorienterande ämnena utifrån aktuella styrdokument och relevanta didaktiska perspektiv. I kursen studeras skolämnenas kursplaner och exempel på relevanta och välgrundade didaktiska och metodiska val behandlas.
Perspektiv på ämnesövergripande SO-undervisning diskuteras och problematiseras.
I kursen behandlas också planering och organisering av undervisning i SO-ämnena samt bedömning, utvärdering och återkoppling.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- utforma en planering av undervisning i de fyra SO-ämnena baserat på ämnesurval utifrån aktuella kursplaner samt didaktiska och metodiska överväganden.
- motivera sin planering och undervisning utifrån respektive ämnes kursplan, centrala idéer och teorier.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, grupparbeten, diskussioner, responsarbete, workshops samt självstudier. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i gemensamt kunskapsbyggande med kamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv
Bedömningsformer
Kursen examineras genom ett skriftligt paper.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Alvén, Fredrik & Bohlin, Senait (2021). På väg mot läraryrket. En handbok för den verksamhetsförlagda utbildningen. Stockholm: Liber (156 s.)
Franck, Olof., Johansson, Anette., Lilliestam, Anna-Lena. & Pettersson, Anna. (2021). SO för lärare 4–6. Malmö: Gleerups. (210 s).
Lilliestam, Anna-Lena (red.) (2024). SO för lärare 1–3. Malmö: Gleerups. (176 s.)
Skolverket (2022). Läroplan för grundskolan samt förskoleklassen och fritidshemmet [Elektronisk resurs]
Stymne, Anna Karin (2020). Att bli lärare i SO. Stockholm: Liber. (266 s.)
I övrigt tillkommer diverse artiklar om ca. 200 sidor som väljs i samråd med lärare.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.