Avancerad nivå
Kandidatexamen eller yrkesexamen om 180 hp.
KSBYO / Byggd miljö
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet Byggd miljö på nivå 91-120hp och kan ingå i examensfordringarna för magisterexamen i Byggd miljö.
Transporter och infrastruktur är grundläggande i samhällsplaneringen. God tillgänglighet och trygga och säkra transporter är fundamentala för ett välfungerande samhälle. Samtidigt bidrar transportsektorn och byggande av infrastruktur till växthusgaser, föroreningar och buller som påverkar klimat och människor negativt. Tillgänglighet, tillgång till och förutsättningar för transporter och behov skiljer sig också mellan olika socioekonomiska grupper och olika delar av samhället. Ökade krav på mer individanpassade lösningar luckrar upp kollektiva lösningar och ökad digitalisering bidrar till både fler möjligheter och svårigheter. Behovet av att minska användningen av energikrävande fordon och få fler att välja hållbara transportslag triggar konflikter om vem gaturummet är till för och ökar krav och förväntningar på individen att fatta hållbara beslut. Kursen tar fasta på transporternas betydelse för lokal, regional och nationell utveckling, behov och förutsättningar för samordnad markplanering, intressekonflikter och styrning mot hållbara transport och mobilitetslösningar för olika användare av transportsystemet. Det görs genom följande två delmoment:
1. Planeringsförutsättningar för en samordnad transport och infrastrukturplanering.
- svensk och internationell lagstiftningen som berör transport och infrastrukturplaneringen.
- transportplaneringens styrning och samordning och inneboende konflikter
- transformativa metoder för hållbara transporter och mobilitet (ULL- Urban living lab, urbana experiment)
- modeller för hållbar mobilitet (TOD - transit oriented development, x-minutersstaden, SUMPar- sustainable urban mobility plans)
2. Resenärerna och vardagens mobilitet
- resvaneundersökningar som empiriskt underlag
- närstudier av resenärsgrupper
- vardagens resor och förflyttningar (exponering av risker, kedjeresor, rädsla och utsatthet)
- det digitala nätets gränser
- sociala konsekvensbedömningar, jämställhetskonsekvensbedömningar, barnkonsekvensbedömning
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Redogöra för förutsättningar för en integrerad planering samt målkonflikter för hållbar mobilitet
- Analysera mobilitetens sociala dimensioner utifrån olika användargruppers perspektiv
- Föreslå lämpliga metoder för att analysera och skapa beslutsunderlag för hållbar mobilitet och tillgänglighet
Kursen bygger på föreläsningar och litteraturseminarier. En workshop genomförs med praktiska moment samt genomförande, presentation och peer-review av individuella arbeten.
Muntlig och skriftlig deltagande i litteraturseminarier (2 hp) (UG) (lärandemål 1, 2) Frånvaro kompletteras med skriftlig uppgift.
individuell uppsats med muntlig och skriftlig redovisning (4,5 hp) (UV) (lärandemål 1, 2)
Workshop (1hp) (UG) (lärandemål 3). Frånvaro kompletteras med skriftlig uppgift.
Individuell bedömning sker för samtliga lärandemål.
För godkänt betyg på kursen krävs att samtliga examinationer är godkända. För betyget väl godkänt på kursen krävs dessutom väl godkänt på den individuell uppsats.
- Frudendal-Pedersen, M. (2022). Making mobilities matter. Routledge.
- Stanley, J., Stanley, J. & Hansen, R. (2024). How great cities happen: integrating people, land use and transport (Second edition.). Edward Elgar Publishing.
Övrigt material tillhandahålles elektroniskt.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.