Grundnivå
Grundläggande behörighet
Inget huvudområde
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Inget huvudområde
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin kompetens att använda närmiljön, med betoning på utomhusmiljön, i sin verksamhet/undervisning.
Kursens tyngdpunkt ligger på kunskap om och övning i utomhusundervisningens didaktik i olika ämnen. Tonvikt läggs på platsens betydelse för lärandet. De naturvetenskapliga ämnena, matematik samt de estetiska ämnena har störst utrymme i kursen. Olika naturtyper studeras i sina sammanhang ute i naturen. Kursen behandlar hur man kan inspirera barn och ungdomar till en lustfylld språkinlärning och utveckling av begreppsförståelse utifrån egna erfarenheter och upplevelser.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- planera och genomföra lärandesituationer utomhus i syfte att utveckla språk och begreppsförståelse, samt föra en diskussion kring lärande utomhus
- planera och diskutera didaktikens centrala frågor -vem, vad, varför och hur - med utgångspunkt i styrdokument och ämnesområdena matematik och naturvetenskap
- exemplifiera några svenska arter och deras livsformer samt beskriva hur dessa samverkar med varandra och sin omgivning
- exemplifiera olika matematiska utmaningar såväl i stadsmiljö som naturmiljö för barn/elever i förskola eller grundskolans tidigare år
Kursen innehåller varierande arbetsformer med fokus på workshops i olika miljöer utomhus. Exempel på andra arbetsformer är bl.a. föreläsningar och litteraturseminarier.
Kursen innehåller två examinationer: En gestaltning som också presenteras muntligt (mål 1) och en skriven text (mål 2-4).
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Elfström Ingela; Nilsson, Bodil; Sterner, Lillemor och Wehner-Godée, Christina (2022). Barn och naturvetenskap. Stockholm: Liber. ISBN 9789147143818 (190 s)
Lundegård Iann; Wickman Per-Olof och Wohlin, Ammi (2004). Utomhusdidaktik. Lund: Studentlitteratur. ISBN 978-91-440-2492-9 (200 s)
Lättman-Masch, Robert och Wejmark, Mats (2021). Att lära in ute året runt. Vimmerby: Outdoor Teaching Förlag. ISBN 9789198380774 (50 s)
Molander, Kajsa; Hedberg, Per; Bucht, Mia; Wejdmark, Mats och Lättman–Masch, Robert (2019). Att lära in matematik ute 2: årskurs F-9. Vimmerby: Outdoor Teaching Förlag. ISBN 9789198380736 (50 s)
Molander, Kajsa; Bucht, Mia; Wejdmark, Mats; Lättman–Masch, Robert; Kjellander, Torsten och Strandberg, Gerd (2016). Leka och lära matematik ute: förskola. Vimmerby: Outdoor Teaching Förlag. ISBN 9789198226638 (25 s)
Skolverket (2004). Faktisk fantasi – barns språkutveckling genom skapande. Tillgänglig via internet. (80 s)
Avhandlingar, artiklar och nätresurser tillkommer (ca 150 s)
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.