Grundnivå
MV211A Läsa, skriva och diskutera miljövetenskapliga texter 7,5 hp, MV212A Miljöhistoria, humanekologi och miljöetik 7,5 hp, MV213A Ekologi, evolution och miljökemi 7,5 hp, MV214A Miljöpolitik och medborgarskap 7,5 hp, MV221A Statistik och miljökommunikation 7,5 hp, MV222E Urban infrastruktur, ekologi och hälsa 7,5 hp eller MV222A Urban infrastruktur, ekologi och hälsa 7,5 hp, MV223A Miljöpsykologi och -metod 7,5 hp, MV224A Naturvetenskaplig metod: datainsamling och analys av miljötillstånd 7,5 hp, MV231A Vetenskapsteori miljövetenskaplig metod, 7,5 hp, MV232E Miljöekonomi: introduktion 7,5 hp, MV233E Internationella miljösamarbeten 7,5 hp, MV234E Miljösociologi och metod 7,5 hp eller MV234A Miljösociologi och metod 7,5 hp, MV242A Miljörätt 7,5 hp, MV243E Miljömanagement och verktyg 7,5 hp och MV244E Miljöledningssystem 7,5 hp eller
MV102B Miljövetenskap grundkurs 30 hp, MV101A Miljörätt 15 hp, MV133B Miljöundersökningar 15 p, MV108C Miljövetenskap: fortsättningskurs 30 hp, MV103E Environmental Management: Transdisciplinary Perspectives 15 hp och MV104E Environmental Economics and Ecological Economics 15 hp eller motsvarande
KSMXA Miljövetenskap
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet Miljövetenskap på nivå 61-90 hp och ingår i examensfordringarna för kandidatexamen i miljövetenskap.
Ingår i programmet Miljövetarprogrammet – Människa, Miljö, Samhälle
Kursens syfte är att den studerande ska utveckla och fördjupa sina teoretiska kunskaper och sina metodfärdigheter inom det miljövetenskapliga området.
På denna kurs ska studenten kunna sammanfoga och använda de kunskaper, färdigheter, förmågor och förhållningssätt som ingått som lärandemål i tidigare kurser i utbildningsplanen för SGMVP Miljövetenskapsprogrammet – Människa, Miljö, Samhälle samtidigt ska dessa fördjupas i relation till aktuell miljövetenskaplig teori och metodologi
Kunskap och förståelse
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
1. identifiera, utveckla och redogöra för fördjupade vetenskapsteoretiska utgångspunkter för en vetenskaplig undersökning inom det tvärvetenskapliga miljövetenskapliga området
2. identifiera, problematisera och redogöra för en vald fråga för en miljövetenskaplig undersökning samt hur denna fråga kan undersökas d.v.s. sammanställning av aktuellt kunskapsläge och val av teoretiskt perspektiv, forskningsstrategi, urval, metod för utförande och analys samt resultatpresentation.
3. identifiera, sammanställa och redogöra för aktuell empirisk och teoretisk forskning inom ämnet miljövetenskap kopplad till en vald problemställning
Färdighet och förmåga
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
4. behärska ett flervetenskapligt angreppssätt på miljö- och samhällsproblem inom ämnet miljövetenskap, d.v.s. i det egna arbetet integrera naturvetenskapliga, tekniska och samhällsvetenskapliga frågeställningar, teorier, metoder, empiriska faktaunderlag och analysinstrument
5. självständigt söka och inhämta litteratur, källmaterial och annan information som har relevans för det valda fördjupningsområdet inom miljövetenskap
6. strukturera, värdera och kritiskt granska egna och andras arbeten utifrån olika vetenskapliga perspektiv
**Värderingsförmåga och förhållningssätt**
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
7. reflektera över och förhålla sig kritiskt till såväl det egna arbetets, som till annan miljövetenskaplig forsknings, kvalitet och relevans för en hållbar samhällsutveckling samt dessas etiska aspekter
8. identifiera sitt eget behov av ytterligare kunskap samt utveckla sin kompetens i att sammanställa aktuellt forskningsläge inom valt fördjupningsområde inom miljövetenskapen
9. reflektera självständigt kring den egna arbetsinsatsen och ta ställning till resultatet av denna samt reflektera självständigt kring den egna kunskapsutvecklingen och ta ansvar för användningen av resultatet av denna
Kursens arbetsformer bygger på föreläsningar, seminarier, eget arbete och arbete i grupp. Utöver den schemalagda undervisningstiden förväntas den studerande arbeta självständigt och i grupp med informationssökning och kunskapsinhämtning.
Delkurs teori: Individuellt skriftligt arbete (5 hp) – mål 3, 4-6 och 7-9 (UV)
Delkurs metod: Individuellt skriftligt arbete (5 hp) – mål 1, 2, 4-6 och 7-9 (UV)
För slutbetyget godkänd på hela kursen (10 hp) krävs att samtliga examinationsmoment är godkända.
För slutbetyget väl godkänd på hela kursen (10 hp) krävs dessutom betyget väl godkänd på minst 5 hp av kursens delkurser.
Kanazawa, M. (2023). Research Methods for Environmental Studies. Routledge.
Karlsson, O. (red.). (2017 häftad eller 2018 e-bok). Svenska skrivregler. Språkrådets skrifter 22.
Rockström, J., Gaffney, O., Randers, J., Dixson-Declève, S., Stoknes, P.E., & Ghosh, G. (2023). En jord för alla : ett manifest för mänsklighetens överlevnad. Natur Kultur Allmänlitteratur.
Scholz, R. W., Binder, C. R., Brand, F., Gallati, J., Lang, D. J., Bao Le, Q., Seidl, R., Smieszek, T., & Stauffacher, M. (2011). Environmental literacy in science and society: From knowledge to decisions (Vol. 9780521192712). Cambridge University Press.
Sohlberg, P. & Sohlberg, B-M. (2019). Kunskapens former - Vetenskapsteori och forskningsmetod. Liber Ab, Stockholm.
Vetenskaplig, populärvetenskaplig och skönlitterär litteratur, artiklar och andra medieformer tillhandahålles av kursansvarig i form av länkar, filer, delas ut som papperskopia eller lånas på bibliotek (motsvarande max 500 sidor). Kurslitteraturen på tidigare kurser på SGMVP Miljövetarprogrammet – Människa, Miljö, Samhälle används som referenslitteratur.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.