Förutbildning
Antagen till Naturvetenskapligt/tekniskt basår/bastermin.
Inget huvudområde
Kursen innehåller följande moment:
- Rörelse i två dimensioner
- Magnetfält och induktion
- Mekaniska vågor och ljud
- Ljus och övrig elektromagnetisk strålning
- Atomen
- Universum
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten:
1. självständigt kunna beskriva och definiera fysikens begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder samt förståelse av hur dessa utvecklas
2. visa förståelse för sambandet mellan matematiska modeller och den fysikaliska verkligheten
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten:
3. kunna använda kunskaper i fysik för att kommunicera samt för att granska och använda information
4. visa förmåga att analysera och söka svar på ämnesrelaterade frågor samt att identifiera, formulera och lösa problem
5. kunna beskriva och förklara vardagliga fenomen i fysikaliska termer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten:
6. kunna reflektera över och värdera valda strategier, metoder och resultat
Föreläsningar, övningar, obligatoriska laborationer samt självstudier.
För betyget Godkänd krävs:
1. Godkända laborationer, obligatorisk närvaro samt godkända laborationsrapporter. (1,2,3)
2. Godkänd tentamen. (1-6)
Slutbetyget grundas på tentamen.
- Alphonce, Rune: Bergström, Lars: Gunnvald, Per: Ivarsson, Jenny: Johansson, Erik,Heureka! Fysik 2, Stockholm: Natur & Kultur, 2012 eller senaste utgåvan.
- Alphonce, Rune & Pilström, Helen,Formler och tabeller från Natur & kultur. Stockholm: Natur & kultur, 2011 eller senaste utgåvan.
- Kompletterande kursmaterial tillhandahålls elektroniskt.
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet med bemötande av kursansvarig diskuteras med studenter/kursrepresentanter under ett kursvärderingsmöte/programråd. Sammanställningen finns tillgänglig på områdets datornät.
Om en kurs inte längre ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.
Kursen kan ej ingå i examen.