Grundnivå
Godkända kurser: VU221A Verksamhetsförlagd utbildning I eller motsvarande.
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Inget huvudområde
Kursen ingår i förskollärarexamen.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper, förmågor och förhållningssätt som avser hela förskolläraruppdraget genom deltagande i verksamheten på partnerförskola. Vidare syftar kursen till att studenten ska reflektera över vetenskap och beprövad erfarenhet i relation till egen undervisning, förskolans uppdrag och pedagogiska verksamhet.
I kursen genomför studenten verksamhetsförlagd utbildning vilken följs upp i samtal och seminarier. Studenten deltar i förskolans arbete utifrån de villkor som råder på partnerförskolan. Studenten sätter sig in i förskolans verksamhet genom att delta i kollegiala samtal och seminarier samt genom att ta del av förskolans utvecklingsarbete.
Den verksamhetsförlagda och högskoleförlagda utbildningen integreras genom att studenten ges stöd och möjlighet på förskolan att:
- reflektera över kopplingen mellan vetenskap och beprövad erfarenhet i relation till egen undervisning, förskolans uppdrag och pedagogiska verksamhet tillsammans med handledare och andra studenter samt
- diskutera teori och etiska perspektiv hämtade från kurser i fördjupningsämnet Barndom och lärande samt utbildningsvetenskap.
I denna kurs förväntas studenten ta ett stort ansvar för att vidareutveckla sitt pedagogiska ledarskap samt fördjupa sina kunskaper om förskolans verksamhet och värdegrund. Studenten ska ta initiativ till och medverka i samtal med handledare och annan personal på förskolan. Ett fokus är att planera, genomföra och dokumentera undervisning samt att utvärdera undervisning med stöd av handledare. Kursen har därutöver fokus på förskolans förebyggande arbete mot diskriminering och kränkande behandling. Studenten ska kunna använda teoretiska och etiska perspektiv hämtade från de högskoleförlagda kurserna och göra relevanta kopplingar till vetenskap och beprövad erfarenhet.
I kursguiden presenteras kursens innehåll och betygskriterier. Lärandemålens innebörd utvecklas. Guiden används som stöd genom kursen av studenten, handledaren och universitetsläraren i samtal om studentens professionsutveckling.
Efter avslutad kurs ska studenten
- med beaktande av barns behov, intressen och förmågor kunna planera, genomföra, dokumentera och utvärdera undervisning där lek, lärande och omsorg förenas, relaterad till förskolans styrdokument samt med relevanta ämneskunskaper och relevanta kopplingar till ämnesdidaktisk teori,
- i enlighet med förskolans värdegrund kunna arbeta förebyggande mot diskriminering och kränkande behandling genom att tillämpa strategier samt utvärdera gjorda erfarenheter med relevanta kopplingar till vetenskap och beprövad erfarenhet,
- kunna reflektera över förskollärarens ansvar och förskolans uppdrag i relation till verksamheten med relevanta kopplingar till vetenskap och beprövad erfarenhet.
Kursen består av verksamhetsförlagd utbildning (vfu) på partnerförskola under handledning av förskollärare. Vfu genomförs på heltid. Närvaro på förskolan är obligatorisk.
Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan student och lärarutbildare på partnerförskola och universitet. Studenten tar aktiv del i förskolans löpande arbete med den pedagogiska verksamheten. Arbetet innefattar bland annat planering, undervisning, utvecklingssamtal, utvärderings- och utvecklingsarbete, systematiskt kvalitetsarbete, arbetslagsträffar, arbetsplatsträffar, fortbildningsdagar samt samverkan med vårdnadshavare och andra aktörer inom förskolans verksamhet. Studenten ska ta del av förskolans digitala verktyg. Studenten dokumenterar kontinuerligt erfarenheter och reflektioner under kursens gång exempelvis i form av loggbok.
Kursen inleds med en obligatorisk kursintroduktion där kursens lärandemål, upplägg, examination och betygskriterier presenteras och förklaras. I mötet diskuterar studenten sina strategier för att stärka sin kompetens att uppnå lärandemålen.
Studenten ska kontakta sin handledare inför kursen för att planera utifrån förskolans verksamhet och kursens lärandemål. I kursen ingår ett trepartssamtalet där studenten reflekterar över genomförd undervisning
tillsammans med handledaren och universitetsläraren. Riktmärket för trepartssamtalet är en timme. Universitetsläraren ansvarar för att samtalet dokumenteras. En avstämning görs av studentens möjligheter att nå kursens samtliga lärandemål. Trepartssamtalet genomförs digitalt. Trepartssamtalet ska föregås och efterföljas av en reflektion tillsammans med handledare. Vid behov sker ett besök där studenten genomför undervisning som universitetsläraren observerar, följt av trepartssamtal på plats.
Studenten ska ges möjlighet att kontinuerligt reflektera över sin praktik och professionsutveckling både självständigt och tillsammans med handledare.
I kursen ingår en uppföljning mellan universitet och handledare. Uppföljningen genomförs digitalt och organiseras av universitetet.
Förskolan ska erbjuda tid och plats för planering, handledning och individuell reflektion. Studenten ska ges möjlighet att förbereda kursens bedömningsformer.
Examinatorn (universitetsläraren) gör en samlad bedömning baserad på genomförd verksamhetsförlagd utbildning, handledarens vfu-rapport samt kursens bedömningsformer.
Examinationen består av:
- Studentens inlämnade planering och genomförda undervisning samt ett trepartssamtal
- Seminarium baserat på en skriftlig presentation av ett dilemma hämtat från verksamheten i relation till förskolans värdegrund
- Individuell skriftlig text där lärandemålet om förskolans uppdrag relateras till den egna professionsutvecklingen och förskolläraruppdraget
Betygskriterier redovisas i kursguiden och delges studenterna under kursintroduktionen.
Om studenten inte slutför påbörjad kurs erhåller studenten betyget Underkänd.
Studenten äger endast rätt till ett omtentamenstillfälle.
Litteratur som studenten väljer i samråd med vfu-lärare och handledare kan tillkomma.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.