Avancerad nivå
Examen från ett utbildningsprogram omfattande minst 180 hp (inklusive ett examensarbete om minst 15 hp) såsom socionom-, sociala omsorgs-, sjuksköterske-, psykolog- läkar- eller lärarprogrammet, alternativt från andra vårdinriktade eller pedagogiska program.
Förklarande tillägg
Detta förkunskapskrav syftar till att fånga upp kunskaper och färdigheter som tillägnas genom studier och arbete/praktik med människor i professionella relationer som exempelvis patient/vårdare, klient/behandlare och/eller elev/lärare.
HSSXO / Sexologi
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår som valbar periodiserande kurs i termin 3 eller termin 4 i mastersprogrammet i sexologi. Kursen kan även läsas som fristående kurs.
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskaper om sexualupplysande arbete och didaktik gällande sexualitetsfrågor, framförallt i skola och inom hälso-och sjukvård. Vidare ger kursen ökad kunskap om sexualitetens roll under hela livet utifrån aktuell forskning, och en ökad beredskap för sexualundervisning i olika verksamheter. I kursen presenteras teorier, modeller och metoder för arbete med sexualundervisning med olika målgrupper inom olika verksamhetsområden. Kursen diskuterar aktuell forskning gällande sexualitet utifrån ett livsloppsperspektiv, sexuell hälsolitteracitet, kommunikativa processer och färdigheter kopplat till sexualitetsfrågor.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för och diskutera aktuella teorier, modeller och metoder för sexualundervisning i olika verksamhetsområden utifrån ett livsloppsperspektiv,
- analysera och diskutera sexualupplysning och didaktik gällande sexualitetsfrågor utifrån aktuell forskning, och
- tillämpa kunskap om sexualundervisning utifrån studentens yrkesroll.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, obligatoriska seminarier, obligatoriska pedagogiska rollspel, projektarbete samt enskilda studier. Lärandemål 1–3 uppnås genom deltagande i angivna arbetsformer samt bearbetning av kursens innehåll såväl i grupp som enskilt. Vid seminarier sker diskussioner i såväl smågrupper som helgrupp utifrån ett interprofessionellt lärande. I arbetet med enskild skriftlig tentamen tillämpas kurslitteratur och även annan vetenskaplig litteratur av relevans för arbetet.
Lärandemål 1–3 examineras genom projektarbete samt individuell skriftlig tentamen. Projektarbetet examineras muntligt och bedömningen fokuserar på aktivt deltagande där studenten visar förmåga att kunna redogöra för sexualupplysande/eller rådgivande sexologiskt arbete. Fokus i bedömningen för den individuella skriftliga tentamen ligger på förmågan att kunna redogöra för och analysera tillämpat sexualupplysande arbete med fokus på teorier och modeller för sexualupplysning, där analysen görs med hjälp av vetenskapliga källor.
Specifika bedömningskriterier för de enskilda examinationerna framgår i studiehandledningen.
Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningsseminarium kan erbjudas under terminstid.
Seminarierna, rollspel och projektarbete betygssätts med G/U. Den individuella skriftliga tentamen betygssätts med VG/G/U. För godkänt på hela kursen krävs godkänt på projektarbete, minst godkänt på den individuella skriftliga tentamen samt att samtliga obligatoriska moment är uppfyllda. För väl godkänt på hela kursen krävs dessutom väl godkänt på skriftlig tentamen.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schema.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.