Grundnivå
Minst 60 högskolepoäng i datavetenskap eller data- och informationsvetenskap med progression inklusive DA211A Introduktion till studier i datavetenskap alternativt DA154A Introduktion till datavetenskap.
Kursen ingår i huvudområdena datavetenskap samt data- och informationsvetenskap, kursen kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i datavetenskap.
- Vetenskapsteori
- Målformulering av forskningsprojekt
- Uppställning av hypoteser och forskningsfrågor
- Kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder, deduktiva metoder, designvetenskap
- Metoder för resultatanalys, deskriptiv statistik
- Akademiskt skrivande och läsande
- Informationssökning
- Forskningsetik
**Kunskap och förståelse
**För godkänd kurs ska studenten kunna visa kännedom om:
- vetenskapsfilosofi i ett datavetenskapligt perspektiv
- datavetenskapliga forskningsmetoder
- hur ett forskningsprojekt genomförs
**Färdighet och förmåga
**För godkänd kurs ska studenten kunna visa:
- färdighet i att formulera ett vetenskapligt problem
- färdighet i sökning och utvärdering av relevant information för att formulera ett vetenskapligt problem
- färdighet i akademiskt skrivande
- färdighet att analysera resultat med lämpliga statistiska metoder
- förmåga att presentera resultat på ett vetenskapligt sätt
**Värderingsförmåga och förhållningssätt
**För godkänd kurs ska studenten kunna:
- formulera en forskningsfråga, söka efter och utvärdera för frågan relevant information, välja en lämplig lösningsstrategi, analysera resultaten med lämpliga metoder samt presentera, diskutera och värdera processen och resultaten ur ett vetenskapligt perspektiv
- göra bedömningar med hänsyn till relevanta etiska aspekter
Kursen genomförs med föreläsningar, seminarier och självstudier.
Krav för godkänd: Godkända inlämningsuppgifter (4 hp, UG) och godkänd tentamen (3,5 hp, UV).
Krav för väl godkänd: Godkända inlämningsuppgifter och väl godkänd tentamen.
- Oates, B.J., Griffiths, M., McLean, R., (2022). Researching Information Systems and Computing. 2nd edition, Sage Publications, London.
- Zobel, J. (2014). Writing for Computer Science - The art of effective communication. 3rd ed., Springer, London.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.